• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trasan0606

Jag behöver lite hjälp med min skrutt och hans mage. För ca 2 mån var vi på semester och fram till dess så var han konstant hård i magen, en burk katrinplommon om dagen behövdes för att han inte skulle bajsa harpluttar. Under semestern så blev magen bättre men ca två veckor efter vi kommit hem började han bli lös. Nu är han ganska lös och bajsar lite slemmigt till och från vilket får mig att tro att det är något han reagerar på. Kan tillägga att under semestern så fick han bara barnmat, amning och vatten på flaska och ingen annan har varit långvarig dålig i magen.

Han är konstaterat allergisk mot mjölk, soja och ägg (genom provokation). Jag äter dock baljväxter och han får det i barnmaten och det har funkat bra. Kan det vara det han reagerar emot nu med lös mage och lite slem som han inte gjorde förut?

Hur har era små som är allergiska mot fisk reagerat mot det? Jag misstänkte fiskallergi och uteslöt det ur min kost i höstas men har nu ätit det sedan januari, dock har jag sett att han varit lite känslig när han fått det i barnmaten själv (eksem) så han äter inte fisk (bara testat lax). Han har under långa perioder fram till semstern varit kräk och eksemfri samt inte haft ont i magen. Men nu vet jag inte vad det är...

Har funderat på att sluta amma till han blir 1 år för att det är ett himla meck det här med maten och jag kan inte äta ute alls och knappt hemma hos folk men samtidigt är det så himla mysigt nu när jag inte ammar så ofta. Och nu när han reagerar på något som jag inte alls vet vad det är så känns det som att jag måste börja om från början igen.

Visst är slem i avföringen ett tecken på allergi? Han har inga utslag och verkar inte ha ont. Blir tokig på det här och tycker så synd om honom...

• Trasan0606
    amorosa skrev 2012-05-28 20:50:17 följande:
    Är det då alla sorters lök?

Jag hade tagit bort all lök.
  • Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-05-28 21:34:22 följande:
    Jag behöver lite hjälp med min skrutt och hans mage. För ca 2 mån var vi på semester och fram till dess så var han konstant hård i magen, en burk katrinplommon om dagen behövdes för att han inte skulle bajsa harpluttar. Under semestern så blev magen bättre men ca två veckor efter vi kommit hem började han bli lös. Nu är han ganska lös och bajsar lite slemmigt till och från vilket får mig att tro att det är något han reagerar på. Kan tillägga att under semestern så fick han bara barnmat, amning och vatten på flaska och ingen annan har varit långvarig dålig i magen.

Han är konstaterat allergisk mot mjölk, soja och ägg (genom provokation). Jag äter dock baljväxter och han får det i barnmaten och det har funkat bra. Kan det vara det han reagerar emot nu med lös mage och lite slem som han inte gjorde förut?

Hur har era små som är allergiska mot fisk reagerat mot det? Jag misstänkte fiskallergi och uteslöt det ur min kost i höstas men har nu ätit det sedan januari, dock har jag sett att han varit lite känslig när han fått det i barnmaten själv (eksem) så han äter inte fisk (bara testat lax). Han har under långa perioder fram till semstern varit kräk och eksemfri samt inte haft ont i magen. Men nu vet jag inte vad det är...

Har funderat på att sluta amma till han blir 1 år för att det är ett himla meck det här med maten och jag kan inte äta ute alls och knappt hemma hos folk men samtidigt är det så himla mysigt nu när jag inte ammar så ofta. Och nu när han reagerar på något som jag inte alls vet vad det är så känns det som att jag måste börja om från början igen.

Visst är slem i avföringen ett tecken på allergi? Han har inga utslag och verkar inte ha ont. Blir tokig på det här och tycker så synd om honom...
    Äter du fisk varje dag? Varierar symptomen mycket?

För överlag kan man säga, är det ständiga symptom så är det ofta något man äter dagligen. Kommer det då och då och blir värre och sen bättre är det oftast något man äter då och då. I de fallen är matdagbok toppen!

I det andra fallet när de är konstant dåliga brukar det vara något de får i sig jämt och då är det en gissningslek.

Jag hade börjat att utesluta baljväxter och sojasläktingar. Därefter är det vete/havre på listanför vanligaste allergier men då bör ni kolla för celiaki innan ni utesluter vete/gluten.
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-28 21:34:22 följande:
    Slemmigt här av mjölk mot slutet :( Kan också vara förkylning.
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-28 22:40:22 följande:
    Förkyld har han varit tre gånger sen vi kom hem så kanske det, tom just nu! Avvaktar och ser.
    Åh, skulle förklara lös mage också!
  • Trasan0606

Kavat - magen är konstant lös. Blir dock bättre om han äter blåbärspuré, blir 'allergimagar' bättre av det? Han har helt slutat äta gröt så han får i sig mindre havre/vete än tidigare, jag äter samma som vanligt inte mer el mindre av nåt. Vikten är bra, över mellankurvan.

Kanske ska testa att ta bort baljväxter igen.. Han vägrar tyvärr hemlagad mat nu så det är inte många burkar jag går runt på länge...

Han har iofs inte fått tänder än, kan magen spöka så länge pga det?

• Lindsey

Ska nu få göra ett blodprov och testa mot massor av grejer för min lille kille på snart 12 veckor. Är det någon annan som gjort blodprov på en sån liten och isf visade det något? Har gjort ett blodpropp för mjölk som jag fick reda på nu att det var negativt, men jag är ändå säker på att han reagerar på det. Huden är mycket bättre, han är inte längre konstant prickig, magen är bättre och nässelutslagen han då hade har vi inte sett röken av sen vi bytte till mjölkfritt.

Dessa symptomen är annorlunda. Prickar som kommer och går, röd och svullen runt ögonen, vattniga ögon, snuvig näsa och fläckar i ansiktet som går upp och ner hela tiden.

• ränderpåtvären
    Lindsey, gjorde Rast på ett bara lite äldre barn, visade inget. Fick alla symtom du beskriver av mjölk, utom vattniga ögon.
  • Lindsey
    ränderpåtvären skrev 2012-05-29 19:50:06 följande:
    Lindsey, gjorde Rast på ett bara lite äldre barn, visade inget. Fick alla symtom du beskriver av mjölk, utom vattniga ögon.
    Okej, verkar vara väldigt vanligt att det visar negativt fastän de är allergiska.
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥