• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Avena
    st elmos fire skrev 2012-06-01 02:41:58 följande:
    Någon som gjort patchtest på sitt barn? Skain inom ett par v med sonen. Hurpass tillförlitlig är det?

Vi fick veta ett par allergier som inte kom fram genom vanligt blodprov eller pricktest, så jag tyckte det var bra. Det är väl framförallt om allergierna är långsamma som patchtest är bra? Han har nästan bara långsamma allergiska reaktioner, hans exem kommer först efter några timmar och sen tar det flera dygn innan det försvinner igen. Mycket svårare att upptäcka än de snabba!
  • Avena

Finns det en tråd för oss med barn som har atopiskt exem, torr hud, utslag osv....? Som verakr bero på mer än allergier alltså? Jag vill gärna diskutera salvor, kläder osv. 

• ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-06-04 08:05:14 följande:
    Ränderpåtvären - ingen aning. I vårt fall frågade hon bara om jag ammade för att få reda på OM han får i sig nåt alls och sen kan jag tänka mig att de ger samma dos till alla barn beroende på ålder. Tror inte det är nån fara med lite för mycket. :-€
    Jaha, hon undrade inte ens hur mycket han ammades. Kanske antog att det är morgon och kväll som gäller i den åldern.
    Läste nu (googlade) i tidningen Hälsa att både för lite och för mycket kalcium ger svagare skelett, då var det ingen jätteskillnad i intag. Svårt det där. Hoppas det går naturligt över till havremjölk och annat. Får väl köra lite mer ägg och apelsin.
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-06-04 03:01:04 följande:
    När jag ammade åt jag kalktabletter 2st á 500mg. Det sa hans barnläkare att jag skulle göra. 900mg behöver man när man ammar för att det ska täcka mamman o barnet! =)
    Sa läkaren något om hur mycket man skulle amma för att det skulle räcka?

Kul att resan funkar så bra Glad
  • st elmos fire

Ja sonen har haft mkt eksem och kräkningar men pricktest visade inget... Kan man hoppas att få mer tydliga svar av lapptestet? Hur är dom under tiden plåstren sitter på? Är dom som när dom blir utsatta för födan dvs griniga och orolig på natten? :-/

• Färgen

Min dotter blev värre under tiden hon hade lappen, hon fick utslag över hela kroppen, kliade massor och kunde inte sova.. Fick fram på lapptestet att hon är kraftigt allergisk mot kvalster, varken blodprov eller pricktest visade inget på kvalster.,

• st elmos fire

Färgen - konstigt? Hur gammal var hon när ni gjorde testerna? Dom kommer testa sonen för mjölk, soja, vete, korn och havre... Gjorde enbart pricktest för ca tre månader sen som inte visade något alls... Då var han 10mån

• Molina

Nu behöver jag er!
    Kan barn/vuxna vara allergisk mot både mjölk och gluten eller alla dessa olika sädesslag som finns.
    Ni som har barn som har gluten/sädesslags allergi vad visar dom för tecken på allergi?
    Kan en reaktion som magvärk komma snabbt vid sånna allergier?

Min tjej har i botten en mjölkallergi som visas genom häftiga kräkningar och svullnad i luftrören men 1 läkare vill gå vidare med ytterligare allergiutredning nu pga av att hon börjar avvika på längd/vikt.
    Då på gluten/sädesslag, havre ja alla dessa varianter för han är nästan säker att hon kommer visa positivt för något mer än mjölken.

Jag själv har en äggallergi ev havre väntar på svar men är ganska känslig mot mjölk.
    Visst är det så att barn har väl lättare att få allergier om någon förälder har det?

Nu på läkaren råd har vi bytit ut havredrycken mot risdryck men vi ska fortfarande ge henne övr mat som innehåller gluten och allt.

• LokesMammi
    Molina skrev 2012-06-05 10:12:41 följande:
    Jag själv har en äggallergi ev havre väntar på svar men är ganska känslig mot mjölk.
    Visst är det så att barn har väl lättare att få allergier om någon förälder har det?
    Ja, allergi är ärfligt. Min son har en massa allergier o jag hade massa allergier när jag var liten.
  • Färgen

St elmos: hon var runt 2 när vi gjorde pricktest gjorde blodprov typ 6 veckor efter och lapptestet någon månad senare.. Hon har bara visat ägg på blod och prick och det visade ingen reaktion på lapp.. Men senvifick kvalsterskydd är hon nästan helt eksemfri..