• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Är det någon som vet om blossande röda kinder kan komma som fördröjd reaktion? Håller för tillfället på med att introducera ägg i sonens kost. Idag är 3:e dagen som han får ägg och han hade blossande kinder (som han ofta får när han får i sig något som han inte tål) redan innan han fick ägg idag. Hade då alltså fått ägg i söndags och igår men kinder blossade först idag.

Han har även varit speedad både igår kväll och idag på kvällen och däremellan varit mer lättirritetad och gnällig. Tror ni att detta kan vara en reaktion på ägget? Till saken hör att han ofta var så här tidigare, innan vi hittade allt som han inte tål. När allt var uteslutet ur kosten fick vi direkt en mycket lugnare och gladare unge. Han har dock varit mer aktiv de senaste veckorna, vilket jag har trott på att han reagerat på pollen eller nåt sånt för han har haft klåda i ögon och näsa och varit röd runt ögonen. Men han har inte varit speedad som han har varit de senaste 2 kvällarna. Fick Aerius idag och lugnade sig. Blir tokig snart på att försöka tyda vad som är reaktioner och på vad!

• ränderpåtvären

Fler som reagerar på Piggelin här?
    Kanske gummi arabicum jag reagerar på.

Vilka glassar och mjölkfria pinnglassar är bäst till Lillan (reagerar på mjölk, hoppar över soja och liknande) och mig (ammar) ?

Inte hittat Oatlys pinnglass någonstans, vore även kul att kunna köpa en glass ute någon gång i sommar. 

• Färgen

Ränder: min dotter åt piggelin i söndags och igår var hennes eksem tillbaka, det var det enda hon åt som hon inte ätit innan..

• ränderpåtvären
    Färgen skrev 2012-05-29 20:52:44 följande:
    Ränder: min dotter åt piggelin i söndags och igår var hennes eksem tillbaka, det var det enda hon åt som hon inte ätit innan..
    Nää! Helst skulle man vilja hitta en supernaturlig pinnglass. Svårt det där när man vill erbjuda något :(

• Trasan0606

Jag har också funderat på det där med glass - för min egen del. Släpar liksom inte runt på en kylväska med 0,5 liters havreglass på stan... Köper Hemglass Fruttipinnar och har hemma i frysen. De är goda och mjölkfria. Har inte heller hittat Oatlys pinnglass.

• boktok
    Trasan0606 skrev 2012-05-29 22:20:59 följande:
    Jag har också funderat på det där med glass - för min egen del. Släpar liksom inte runt på en kylväska med 0,5 liters havreglass på stan... Köper Hemglass Fruttipinnar och har hemma i frysen. De är goda och mjölkfria. Har inte heller hittat Oatlys pinnglass.
    Den finns på ICA iaf, vi har inte köpt den i någon annan affär. Maila COOP annars och fråga om de har den i sortimentet och i vilka affärer man kan hitta den.

Jag har mailat till Oatly och gett förslag på att de ska göra en pinnglass med chokladöverdrag som är Mjölk, ägg, soja och majsfritt. Jag fick till svar att det står nästan högst upp på deras lista. Tänk att kunna äta en sån glass, det vore underbart!
  • Masarin

Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
    Någon som har några alternativ??

Snälla hjälp??

• 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
    Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...

Snälla hjälp??
    Kan han äta havre så finns ju Yosa i flera olika varianter bla en vaniljsmak. 
    Vällingen måste bort,  hydrolyserat betyder i stort sett bearbetat. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
    Hej alla.

Ny i detta forumet.

Snälla hjälp??
    Vanligtvis när man måste ta bort vete så försvinner även havre och råg då vete och råg proteinerna liknar varandra. Det kan vara anledningen till att det inte blir bättre 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~