• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Masarin

Tack snälla.

Har inte hittat Yosa i bara vanilj. Oftast är det röda bär tillsatta...
    Nu kör vi glutenfri kost... kollar även att det inte är vete i...
    Men vällingen är nog som ni säger .. den måste nog bort.
    Men vad ska jag ge istället då??

• 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 16:10:11 följande:
    Tack snälla.

Den finns i 0.5L burk. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Masarin skrev 2012-05-30 16:10:11 följande:
    Tack snälla.

Jag ger Nutramigen med oldas risgröt/mjöl för att göra den tjockare
  • Kavat
    Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
    Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
    Någon som har några alternativ??

Snälla hjälp??
    Hej!
    Ja, äter han välling med hydrolyserat vete i så har ni inte tagit bort vete.
    Tål man inte vete så är man ibland så känslig så att man inte heller tål havreprodukterna. Antingen för att det inte är ren havre (alltså kontaminerad med havre) eller för att det som redan skrivits är vanligt att man är allergisk mot både vete, havre, råg och korn.

Undrar vad du menar med "sött"?
    Min kille som är allergisk mot vete tål inte glukossirap som t.ex finns i allt vanligt godis, i Eldorados sylt, saft osv. Men han tål de ekologiska sakerna.
    Glukossirap från vete finns i många produkter och det är kanske inte det första man tänker på, men mycket halvfabrikat innehåller det utan att märka det med vete.
    Scan och Lithells produkter som vi har testat innehåller majs, men man kan ringa, maila och fråga.

Ofta behöver man ta bort allt för att sedan testa en sak i taget och då ren havre osv. Det är först då man brukar få dem helt bra.

Här hemma äts Pama minutrisk kokt på Carlshamns risdryck (Ricedream innehåller spår av korn) och den går att mixa till en slät "youghurt" och så kan man tillsätta vilka frukter eller vanilj eller vad som faller honom i smaken.

Testerna är inte helt tillförlitliga. Speciellt sädesslag kan innebära sena reaktioner så som eksem och magproblem och då visar de sällan på pricktest eller blodprov. Så då är strikt uteslutning och provocering det sätt man får förlita sig till.
  • amorosa

Jag blir galen... Det måste vara nåt mer fel än mjölkallergi med min lilla flicka... Hon är hysterisk i princip varje kväll/natt vid åtminstone ett tillfälle... Var börjar man? Vad finns soja i annat än sojaprodukterna från Alpro och ren soja? Kan det vara havreprodukterna? Någon som haft problem med proviva?

Hon är fyra mån nästa vecka.

www.baby-langtan.bloggplatsen.se ♥Alice föddes 2012-02-08♥ På 7:e ivf-försöket gick det!
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-29 22:20:59 följande:
    Jag har också funderat på det där med glass - för min egen del. Släpar liksom inte runt på en kylväska med 0,5 liters havreglass på stan... Köper Hemglass Fruttipinnar och har hemma i frysen. De är goda och mjölkfria. Har inte heller hittat Oatlys pinnglass.
    boktok skrev 2012-05-30 14:05:46 följande:
    Den finns på ICA iaf, vi har inte köpt den i någon annan affär. Maila COOP annars och fråga om de har den i sortimentet och i vilka affärer man kan hitta den.

Jag har mailat till Oatly och gett förslag på att de ska göra en pinnglass med chokladöverdrag som är Mjölk, ägg, soja och majsfritt. Jag fick till svar att det står nästan högst upp på deras lista. Tänk att kunna äta en sån glass, det vore underbart!
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:14:19 följande:
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
    Lilla Anna från Sia är en "ren" isglass http://www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglass/flerpack/lilla-anna-frukt-och-cola-ispinnar
    vet inte var glukossirapen kommer ifrån
  • miracle maker

Någon här som har erfarenhet av fiskallergi? Vi har länge misstänkt att dottern är känslig mot fisk men inte riktigt kunnat spika det. Oftast får hon fullt med röda utslag i blöjan, dock inte varje gång med samma fisksort. Vissa gånger blir hon kass i magen och klagar på magont, men inte heller där kan vi se någon absolut konsekvens. Däremot stinker hon rutten fisk i blöjan i 12 timmar efter varje gång hon ätit fisk, även om hon bara kissat. De dagar hon fått fisk på dagis känner jag doften från blöjan så fort jag kommer innanför dörren och ger henne en kram. Enligt personalen på förskolan luktar inga andra barn fisk i blöjan, men är det skäl nog för att sluta ge henne fisk??

• ränderpåtvären
    2små2stora skrev 2012-05-30 21:23:41 följande:
    Lilla Anna från Sia är en "ren" isglass www.siaglass.se/vara-glassar/sia-hushallsglas...
    vet inte var glukossirapen kommer ifrån
    Kul med alternativ!

Har pinnglassformar, kanske kan fylla dem med något utan mjölk eller soja? Eller använda glassmaskin? 
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:42:21 följande:
    Kul med alternativ!

Har pinnglassformar, kanske kan fylla dem med något utan mjölk eller soja? Eller använda glassmaskin? 
    http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=61
    denna blir rätt bra glass går att blanda med frukt eller någon annan smaksättning