• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Masarin

Jaha.. då blir det till att prova vete igen... Nu har vi elinimerat ett tag och nu ska vi provocera igen...

Gissa om han blev glad när han ÄNTLIGEN fick dricka sin välling.
    Nu hållar jag alla tummar jag kan. Dock fick vi svar på blodprovet vi tog. Trodde vi tog på vete men det var visst gluten.. och der var NEGATIVT!! Tjohoooo!!! En sak att vara positiv till.

Dock undrar jag ... vad är ett lapptest? Min son får ju eksem hela tiden och vi har snart slut på alternativ att prova honom mot. Har ju läst här att man kan reagera negativt på pricktest men ändå få reaktion på lapptest?? Någon som vill förklara för mig??

• Färgen

Masarin: de tar en klisterlapp där de lägger ämnen man testar på och sätter på ryggen, efter 2 dygn tar msn bort lappen och efter 3 dygn " läser" man av resultatet.. Man gör lapptest för att hitta de långsamma reaktionerna, vilket eksem oftast är..

• LokesMammi
    ränderpåtvären skrev 2012-06-04 23:08:39 följande:
    Sa läkaren något om hur mycket man skulle amma för att det skulle räcka?

Kul att resan funkar så bra Glad
    Nix, det sa hon inte!
    Ja, det är jätte skönt. Bättre än jag trodde! Minus hans utslag som han får ibland!
  • 2små2stora
    Molina skrev 2012-06-05 10:12:41 följande:
    Nu behöver jag er!
    Kan barn/vuxna vara allergisk mot både mjölk och gluten eller alla dessa olika sädesslag som finns.
    Ni som har barn som har gluten/sädesslags allergi vad visar dom för tecken på allergi?
    Kan en reaktion som magvärk komma snabbt vid sånna allergier?

Min tjej har i botten en mjölkallergi som visas genom häftiga kräkningar och svullnad i luftrören men 1 läkare vill gå vidare med ytterligare allergiutredning nu pga av att hon börjar avvika på längd/vikt.
    Då på gluten/sädesslag, havre ja alla dessa varianter för han är nästan säker att hon kommer visa positivt för något mer än mjölken.

Jag själv har en äggallergi ev havre väntar på svar men är ganska känslig mot mjölk.
    Visst är det så att barn har väl lättare att få allergier om någon förälder har det?

Nu på läkaren råd har vi bytit ut havredrycken mot risdryck men vi ska fortfarande ge henne övr mat som innehåller gluten och allt.
    W är allergisk mot mjölk, vete och havre
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • lo g
    Molina skrev 2012-06-05 10:12:41 följande:
    Nu behöver jag er!
    Kan barn/vuxna vara allergisk mot både mjölk och gluten eller alla dessa olika sädesslag som finns.
    Ni som har barn som har gluten/sädesslags allergi vad visar dom för tecken på allergi?
    Kan en reaktion som magvärk komma snabbt vid sånna allergier?

Min tjej har i botten en mjölkallergi som visas genom häftiga kräkningar och svullnad i luftrören men 1 läkare vill gå vidare med ytterligare allergiutredning nu pga av att hon börjar avvika på längd/vikt.
    Då på gluten/sädesslag, havre ja alla dessa varianter för han är nästan säker att hon kommer visa positivt för något mer än mjölken.

Jag själv har en äggallergi ev havre väntar på svar men är ganska känslig mot mjölk.
    Visst är det så att barn har väl lättare att få allergier om någon förälder har det?

Nu på läkaren råd har vi bytit ut havredrycken mot risdryck men vi ska fortfarande ge henne övr mat som innehåller gluten och allt.
    Hej! Vår äldsta tjej som är två är glutenintolerant och mjölk,soja allergisk!

Jag är själv glutenintolerant och vi är det många i min familj så vi visste att chansen var stor att barnen också fick det! Vår dotter blir akut dålig i magen när hon får i sig något med gluten och efter några dagar blossar hennes eksem upp!
    Jag själv kräks inom några minuter då jag får i mig gluten. Med gluten kan det vara allt från förstoppning,diarre,kräkningar, viktökning,viktminskning,hudutslag listan kan göras lång! Och med åren så har de sett att den genetiska faktor har stor betydelse för om barnen får allergier!

Det jag inte förstår är varför ni inte ska ge helt glutenfritt?

Annars så kan ju ändå inte kroppen läka. Det tar veckor för tarmluddet att växa ut igen och då måste man vara helt glutenfri. Lite el mycket gluten spelar ofta ingen roll utan man blir ofta lika dålig ändå! Oj nu blev det långt men hoppas du fick lite svar!
  • barefoot

Frågan var uppe här för ett tag sedan varför man inte ska äta hårdstekt mat...
    Här kommer en teori:
    "Knäckebröd, torrmjölk, ost, pizza, stek och coca cola har en sak gemensamt. Alla produkterna innehåller ämnen som misstänks hjälpa till att bereda vägen för flera stora kroniska sjukdomar, anser professor emeritus Stig Bengmark som forskar om matvanornas betydelse för hälsan".
    Läs mer på http://hd.se/halsa/2008/02/04/laett-att-aeta-sig-sjuk/ 

• barefoot

Har en son på 3,5 som är allergisk enligt blodprov mot bl.a. mjölk, ägg, bovete, nötter och i praktiken även reagerar på en massa fler saker. Han kan dock nu äta lax och äter vild lax varje dag till frukost. När vi provade torsk tidigare tyckte jag mig se ett samband med lite eksem i knävecken. Skulle ni våga prova ekologiska räkor? Jag tänkte först på huden (brukar visa redan där om han är väldigt känslig), sedan en pyttebit till att börja med när han är obelastad och frisk. Är detta att utmana och ev trigga igång något tror ni?

• ränderpåtvären
    barefoot, jag är ny här men jag hade inte gett räkor om jag inte var säker på fisk. 
  • Trasan0606

Barefoot - har hört att skaldjurs- och fiskallergi inte behöver gå hand i hand men OM du testar pröva pyttelite först. Hoppas det går bra!