• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Masarin

Jo nu när vi insåg att det var vete i vällingen så slutade vi tvärt med den.
    Men det är ju så ovanligt med Hudceliaki hos barn eller hos befolkningen i stort. Och då främst hos barn på det tar ganska lång tid att utveckla. Och han har absolut inga problem från magen.... Kan det vara något annat än vete som då ger honom utslagen eller är det bara att gilla läget när det gäller hans andra allergier??

Han är ju superkänslig i huden och det är ju mycket på g nu i både luften och förkylningar...

Hur gör ni andra när det gäller kalciumintag? Just nu dricker vår son inte alls några ersättningsprodukter när det gäller hans mjölkallergi. För han vägrar. Vi försöker men han vägrar!!
    Och då har ju han fått tillgodo se sitt kalcium intag via vällingen. Ska vi nu ta bort den oxå...?? Ja vad händer då??

• boktok
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:14:19 följande:
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
    Jaha vilken bra koll jag har då! Nu blir jag verkligen besviken eftersom det är den pinnglass som jag gillar bäst.
  • 2små2stora
    ränderpåtvären skrev 2012-05-30 21:14:19 följande:
    Oatlys sexpack har utgått ur sortimentet. Återstår om det går att hitta en och en i glasskiosker eller på ICA då.
    Kunde inte äta Frutti som gravid, kanske går bättre nu.

Någon som gör egen glass?
    Var har du sett det? Den finns med på hemsidan
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trasan0606

Masarin - min 10 mån kille får kalciumtillskott (enligt dietist), en halv tablett kalcipos mortlar jag och strör över en fruktpuré och ger. Kolla med er dietist/läkare.

• Masarin

Trasan0606: Tack för tipset. Har försökt ringa läkaren och få remiss till dietisten igen. Och har försökt ringa dietisten men inget svar. Hoppas på att få kalciumtillskott.

Någon som kokar egen välling?? Utan mjölk, soja, vete?? På vad och hur??

• Trasan0606

Masarin - har inte fått dom på recept utan köper de som finns på Apoteket. Äter de själv då jag ammar. Ska till barnläkaren i juli så får vi se om hon kan fixa recept.

Finns en blogg som heter utanallt, kan inte länka från mobilen och där kan du kanske hitta recept - utan allt!

• ränderpåtvären
    boktok skrev 2012-05-31 11:15:05 följande:
    Jaha vilken bra koll jag har då! Nu blir jag verkligen besviken eftersom det är den pinnglass som jag gillar bäst.
    Coop kan ha!
    2små2stora skrev 2012-05-31 11:53:00 följande:
    Var har du sett det? Den finns med på hemsidan
    Flerpacken finns inte kvar, nytt bud från Oatly glassen kan finnas på Coop. Sia som säljer glassen hänvisar till sina glasscaféer.
  • ränderpåtvären
    Trasan0606 skrev 2012-05-31 13:32:25 följande:
    Masarin - min 10 mån kille får kalciumtillskott (enligt dietist), en halv tablett kalcipos mortlar jag och strör över en fruktpuré och ger. Kolla med er dietist/läkare.
    Hur räknar de fram det när man ammar?
  • Trasan0606

Det finns en tabell över hur mycket kalcium man bör få i sig per dag (har den tyvärr inte tillgänglig nu men kan skriva ner den imorgon) och så utgår de från den.

Joel vägrar gröt och välling så han får i sig lite kalcium, enbart via amning och liiite via maten så då får han ca halva dagsbehovet i tablettform. Har precis börjat ge havregurt som är kalciumberikad men han kommer ändå inte upp i dagsbehovet så tabletten behövs ändå. Kanon att det finns!