• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annahoj87
    annahoj87 skrev 2012-06-02 23:17:00 följande:
    Om man reagerar på ägg luftburet.. Hur känslig kan man vara? Kan det räcka med att gå förbi ägghyllan på affären och de reagerar?
    Jag puffar min fråga.. är det någon som vet?
  • Lindsey

Hur länge kan en allergireaktion pågå?
    Vi vet ju inte riktigt vad in son reagerar luftburet på, men han får alltid en allergisk reaktion hos min mamma som har hästar och flera hundar. Igår var hon här och höll i honom ett tag och efter ett tag blev han helt tjock i näsan och snuvig och började gallskrika och var helt otröstlig i över en timme och han beter sig ALDRIG så annars. Ofta när hon kommer på besök eller vi är där så börjar han skrika massor. Och hon har ju hästhår på alla sina kläder då hon använder bilen med hästkläder hela tiden så det får hon ju därifrån. 
    Han fick allergimedicin och lugnade sig efter ett tag. Men nu inatt har han varit jättetäppt i näsan, röda fläckar vid ögonen och även hosta imorse. Ofta blir han täppt i näsan över natten, men inte så pass. Funderar på om han fortfarande reagerade på det eller något nytt. Sån djungel detta att försöka lista ut vad det är som han reagerar på.

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-06-07 03:07:20 följande:
    Skaldjur o fisk är inte samma sak. Jag kan äta skaldjur men inte fisk!
    Sonen tål fisk men har inte testat skaldjur ännu på honom!
    Samma här, dottern tål fisk men jag har jätterespekt för räkor, i o f s har hon släkt som inte tål räkor.
  • Sousafon

Hej!

Min son har precis var på laxprovokation på sjukhuset och det gick bra! Han är en sådan som får massor med resultat på RAST men som inte nödvändigtvis är allergisk mot allt som visas där. Både torsk, och vad det nu verkar, lax tål han trots utslag på RAST. När han var liten fick han någon gång nässelutslag av lax, men idag gick det som sagt bra! Ska fortsätta prova hemma - på sjukhuset fick han ju bara som mest några tuggor.

Nästa grej vi provar blir nog skaldjur. Är det någon som vet hur vanligt det är att man är allergisk mot en sorts skaldjur men inte andra? Jag vet att han kräktes efter att ha smakat kräftor, men också att han innan dess hade ätit räkor utan att reagera. Men detta var ju jättelängesedan, och det gick lång tid emellan också, så det betyder kanske inte att han tål räkor med inte kräftor...  

• Ela

annahoj87 - Vet inte hur känslig man kan vara, men min pojke som reagerar luftburet på råa ägg utan skal klarar utan problem att vara nära mat som innehåller tillagade ägg och han kan även hålla i kokta oskalade ägg (äggmålning ). Vi har aldrig märkt något på honom i affärer men ägghyllan passeras ju ganska snabbt och vi har aldrig råa ägg hemma. Jag tror dock inte att han reagerar på råa ägg som har skalet kvar.

• jennsans

läste lite i utanallt bloggen.. är det något mer man ska undvika då  sonen har mjölkproteinallergi och troligen soja allergi? ska baljväxter också uteslutas?

• Lindsey

Nu har vi fått svar på blodproven för våran 3-månaders. Det enda som visades var äggallergi. Hade inte ens misstänkt det, men han går endast på mjölkfri ersättning nu iofs. Inte konstigt att han mådde dåligt när jag ammade :/ Han reagerar även på mjölk och soja och det visades inte på blodproven fastän vi är säkra på det. Och så har han även någon luftburen allergi som inte heller gav utslag, så vi måste göra nya test efter sommaren.

Ni med barn med äggallergi, hur visar sig allergin? Reagerar de luftburet och hur reagerar de isf? 
    Det är ju inte aktuellt riktigt än för oss, om han inte skulle börja reagera luftburet på det, men det kan vara bra att veta tills det är dags för mat. 

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥