• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot

Tack för kommentarer angående räkor...

Är det någon här som har erfarenhet av Weledas morgon och kvällskalk? http://www.husapoteket.org/lakemedel/morgonkalk-och-kvallskalk/
    Dotter, som inte har några egentliga allergier, fick detta de första åren... Ser på foton att hon som nyfödd hade atopisk hud med rodnader och även några klimärken - men hon utvecklade aldrig allergi som sonen gjort. Undrar om kalken hjälpt henne... Har ej gett detta till sonen eftersom jag blev fundersam över detta med ekbark men funderar på att börja ge nu...  Ser vidare att om man beställer denna kalk från England eller USA så är den gjort på ett annat recept där ekbarken ej är aktiv ingrediens och ej heller potentierad.

• Kavat
    Ela skrev 2012-06-07 16:58:34 följande:
    annahoj87 - Vet inte hur känslig man kan vara, men min pojke som reagerar luftburet på råa ägg utan skal klarar utan problem att vara nära mat som innehåller tillagade ägg och han kan även hålla i kokta oskalade ägg (äggmålning ). Vi har aldrig märkt något på honom i affärer men ägghyllan passeras ju ganska snabbt och vi har aldrig råa ägg hemma. Jag tror dock inte att han reagerar på råa ägg som har skalet kvar.
    Jag tror inte heller min son reagerar på ägg med skal. Men däremot så brukar det ju stå majonäs, potatissallader och sådant öppet i affären.

Min kille får nässelutslag av att ta i ett kokt ägg. Vi har inte ägg hemma alls. Men han kan vara i rum med tillagat ägg, tror vi.

Vi vet inte riktigt hur känslig han är och försöker undvika det så gott vi kan på andra ställen. Men ibland måste man ju passera ett ställe med t.ex smörgåsar med majonäs och så i öppna caféer och så.

Vi har sett att han blir dålig när vi åt majonäsdressing på sallad när vi satt i utkanten av en öppen restaurang på ett varuhus, så nu skyndar vi oss förbi när vi är där...
  • Kavat
    jennsans skrev 2012-06-08 11:55:22 följande:
    läste lite i utanallt bloggen.. är det något mer man ska undvika då  sonen har mjölkproteinallergi och troligen soja allergi? ska baljväxter också uteslutas?
    Du får testa. Ofta reagerar man på baljväxter och ännu troligare att han reagerar på guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl. Mer troligt att hela ärtor funkar och helst de som är frusna och lite omogna sägs det än t.ex finfördelat ärtprotein.
    Sojalectin brukar de flesta tåla.
    Men det är alltid olika, så det är svårt att ge svar. Man får testa sig fram.
  • Kavat
    amorosa skrev 2012-05-30 21:01:54 följande:
    Jag blir galen... Det måste vara nåt mer fel än mjölkallergi med min lilla flicka... Hon är hysterisk i princip varje kväll/natt vid åtminstone ett tillfälle... Var börjar man? Vad finns soja i annat än sojaprodukterna från Alpro och ren soja? Kan det vara havreprodukterna? Någon som haft problem med proviva?

Hon är fyra mån nästa vecka.
    Hur går det?

Helammas? Ägg, äter du varje dag? Varierar det?

Soja, baljväxter, guarkärnmmjöl mm hänger ju ihop med mjölkproteinallergi, men så gör även ägg.

Jag hade nog tagit bort rubbet.

Vanligaste allergierna bland bebisar är mjölk, ägg, soja, vete (havre) , torsk (fisk) och nötter. Matdagbok är verkligen toppen. Antingen tar man bort en sak i taget, alltså en hel grupp med mat, eller så går man ner på baskost och börjar att införa från början.
  • Trottoarbonden

Min son, som är konstaterat allergisk mot lite av varje (fisk, fågel, mandel, nötter, banan...) reagerar fortfarande på något, trots att vi utesluter det som vi nu vet att han inte tål. Jag håller på att bli tokig, förstår inte vad det kan vara. Han reagerar med att det kliar på tungan, vilket är hans vanligaste reaktion på det han inte tål. Av fisk får han blåsor på och runt läpparna och av fågel kräks han, men annars är det kli på tungan som händer (samt kli i rumpan).
    Nu tycks det som om det böjar lite när som... alltså inte direkt i anslutning till en måltid. Det kan börja mellan måltiderna. Han har inga andra reaktioner som jag kopplar till allergi.
    Jag vet inte vad vi ska göra, vet inte vad det är. Mycket enklare när det hände direkt när han åt, då var det lite lättare att komma på vad det var.
    Någon som känner igen denna typen av reaktion?

• Molina

Någon här som gjort en mjölkfri tårta?
    Vad använde ni för grädde och blev grädden fluffig som vanlig grädde?
    Det ända märket vi har i min lilla by är goo Green funkar den tro.
    Tips mottages och gärna om någon har nå god tårtrecept.

• 2små2stora
    Molina skrev 2012-06-10 20:40:33 följande:
    Någon här som gjort en mjölkfri tårta?
    Vad använde ni för grädde och blev grädden fluffig som vanlig grädde?
    Det ända märket vi har i min lilla by är goo Green funkar den tro.
    Tips mottages och gärna om någon har nå god tårtrecept.
    Go green funkar, blir rätt ok smak med vaniljsocker i.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2012-06-10 18:54:50 följande:
    Jag tror inte heller min son reagerar på ägg med skal. Men däremot så brukar det ju stå majonäs, potatissallader och sådant öppet i affären.

Min kille får nässelutslag av att ta i ett kokt ägg. Vi har inte ägg hemma alls. Men han kan vara i rum med tillagat ägg, tror vi.

Vi vet inte riktigt hur känslig han är och försöker undvika det så gott vi kan på andra ställen. Men ibland måste man ju passera ett ställe med t.ex smörgåsar med majonäs och så i öppna caféer och så.

Vi har sett att han blir dålig när vi åt majonäsdressing på sallad när vi satt i utkanten av en öppen restaurang på ett varuhus, så nu skyndar vi oss förbi när vi är där...
    Oj, va jobbigt o vara så känslig mot ägg! :/
    11-1/11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Avena
    Lindsey skrev 2012-06-07 12:32:06 följande:
    Hur länge kan en allergireaktion pågå?
    Vi vet ju inte riktigt vad in son reagerar luftburet på, men han får alltid en allergisk reaktion hos min mamma som har hästar och flera hundar. Igår var hon här och höll i honom ett tag och efter ett tag blev han helt tjock i näsan och snuvig och började gallskrika och var helt otröstlig i över en timme och han beter sig ALDRIG så annars. Ofta när hon kommer på besök eller vi är där så börjar han skrika massor. Och hon har ju hästhår på alla sina kläder då hon använder bilen med hästkläder hela tiden så det får hon ju därifrån. 
    Han fick allergimedicin och lugnade sig efter ett tag. Men nu inatt har han varit jättetäppt i näsan, röda fläckar vid ögonen och även hosta imorse. Ofta blir han täppt i näsan över natten, men inte så pass. Funderar på om han fortfarande reagerade på det eller något nytt. Sån djungel detta att försöka lista ut vad det är som han reagerar på.
    Nu reagerar vår son inte på det sättet, utan han får exem. Men beroende på vad han reagerat på och hur mycket han fått i sig osv så kan hans exem vara kvar i en vecka. Även om vi smörjer med Mildison varje dag (en-två gånger) alltså. Ger vi Aerios (allergimedicin) så lägger exemet sig lite snabbare. Kanske efter två dygn. Men man vill inte heller ge medicin för ofta så det får han bara om exemet är väldigt mycket och över hela kroppen. Inte så kul att smörja med cortisen heller iofs, men vad ska man göra? Svårt.
    Hoppas ni hittar vad det är. Lycka till!