• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Hej! Är det någon här som får blåsor i munnen pga allergi/överkänslighet? Min son har sedan han började äta mat i perioder betett sig "konstigt" med tungan och tuggat mycket på händerna. Jag har funderat kring om han kan ha klåda i munnen men har aldrig riktigt blivit klok på det då han kan fortsätta på samma sätt i flera dagar efter att han ätit födoämnet jag misstänkt. Idag fick jag dock se att han hade en blåsa på tungan så misstänker att det är det som har varit problemet hela tiden!

Men nu är frågan om han bara har blåsor ändå eller om det beror på något han ätit, vad tror ni? Han är vad vi vet överkänslig mot mjölk, något/några sädeslag (utesluter alla för tillfället), fruktkärnmjöl (och antagligen soja), och eventuellt ägg. Livsmedel som vi har trott ger klåda (men nu funderar på blåsor) är päron, citrus (även röda kinder), ev banan och äpple. De senaste två veckorna har han vid ett par tillfällen även varit röd och sårig på läppen, vet inte om det har nåt samband.

• Sujasu

Tänker varje gång inför patchtestet att jag ska anteckna i vilken ordning dom sätter födoämnena,men så faller det alltid bort. Någon som varit på NÄL och minns i vilken ordning dom satte allt?

• spökplumpen

Då var dagens testande över. Lillebror visade tydlig äggallergi han med men soja, vete och mjölk gav inget resultat. På storebror visade soja, vete och mjölk inget heller. Men vi ska få lämna två olika bajsprover på dem båda och sen få en kallelse till att göra lapptest. Fast så här efteråt så är jag osäker på om de bara menade för minstingen eller om båda skulle få göra lapptest. Känns bra att man iaf går vidare med det och inte bara skickar hem oss som vanligt.

• jennsans

proverna på lilleman visade inget... jag är säker på mjölk sedan tidigare och nu soja... men sköterskan på barnmottagningen trodde på testerna även om jag sa att de inte alltid stämmer... fick teltid till doktorn i morgon men doktorn säger ju typ att "det sitter i huvudet på han att han inte kan bajsa" blääää! ser ju för f-n att ungen inte mår bra men visar aldrig på testerna.. känner mig faktiskt ledsen just nu över det för att jag vet att nu måste jag slåss för hans rätt igen.. .

hur får man till lapptest? är dessa mer tillförlitliga än pricktest och blodprov?

• Sujasu
    jennsans skrev 2012-06-13 14:15:44 följande:
    proverna på lilleman visade inget... jag är säker på mjölk sedan tidigare och nu soja... men sköterskan på barnmottagningen trodde på testerna även om jag sa att de inte alltid stämmer... fick teltid till doktorn i morgon men doktorn säger ju typ att "det sitter i huvudet på han att han inte kan bajsa" blääää! ser ju för f-n att ungen inte mår bra men visar aldrig på testerna.. känner mig faktiskt ledsen just nu över det för att jag vet att nu måste jag slåss för hans rätt igen.. .

hur får man till lapptest? är dessa mer tillförlitliga än pricktest och blodprov?
    Jag har tre barn och ingen av dom tre har fått postivit på pricktest eller blodprov MEN deras patchtest viskar ilsket rött med olika grader av upphöjningar på 4-6 födoämnen.
    Jag har mött arroganta barnläkare men ilsknat till och krävt remiss vidare.

Pricktest och blodprov fångar upp snabba reaktioner,medan patchtest tar långsamma.
  • jennsans
    Sujasu skrev 2012-06-13 14:25:58 följande:
    Jag har tre barn och ingen av dom tre har fått postivit på pricktest eller blodprov MEN deras patchtest viskar ilsket rött med olika grader av upphöjningar på 4-6 födoämnen.

Pricktest och blodprov fångar upp snabba reaktioner,medan patchtest tar långsamma.
    då ska jag be att få göra patchtest då... (få remiss dit dem gör det)

vad ska man be dem göra på? mjölk soja vill jag ha men ska man testa ägg o fler saker? för vill få han o må bra nu =/ 
  • Sujasu

Jag har varit på två olika mottagningar och jag har inte fått välja vad vi ska testa.
    I Trollhättan Näl så testar man mjölk,soja,vete,råg och havre.

• Färgen

I Kungsbacka testar de de vanligaste födoämnena samt kvalster vid lapptest..

• jennsans
    Sujasu skrev 2012-06-13 14:25:58 följande:

vad hade dina barn för symtom? min har ont i magen o får förstoppning hoppas patchtestet kan vara till hjälp även där