• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-06-10 20:25:26 följande:
    Min son, som är konstaterat allergisk mot lite av varje (fisk, fågel, mandel, nötter, banan...) reagerar fortfarande på något, trots att vi utesluter det som vi nu vet att han inte tål. Jag håller på att bli tokig, förstår inte vad det kan vara. Han reagerar med att det kliar på tungan, vilket är hans vanligaste reaktion på det han inte tål. Av fisk får han blåsor på och runt läpparna och av fågel kräks han, men annars är det kli på tungan som händer (samt kli i rumpan).
    Nu tycks det som om det böjar lite när som... alltså inte direkt i anslutning till en måltid. Det kan börja mellan måltiderna. Han har inga andra reaktioner som jag kopplar till allergi.
    Jag vet inte vad vi ska göra, vet inte vad det är. Mycket enklare när det hände direkt när han åt, då var det lite lättare att komma på vad det var.
    Någon som känner igen denna typen av reaktion?
    Inget samband med alltid inomhus, alltid ute, alltid i vagnen, alltid när han leker med vissa leksaker osv?
  • jennsans
    Kavat skrev 2012-06-10 18:58:26 följande:
    Du får testa. Ofta reagerar man på baljväxter och ännu troligare att han reagerar på guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl. Mer troligt att hela ärtor funkar och helst de som är frusna och lite omogna sägs det än t.ex finfördelat ärtprotein.
    Sojalectin brukar de flesta tåla.
    Men det är alltid olika, så det är svårt att ge svar. Man får testa sig fram.
    är det så man ska be dem undvika baljväxter på förskolan? guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl också?
    tror jag behåller sojalecitin?
    tills han mår bra/bättre och jag hinner prova typ...

jo ska testa o det lär nog bli sommarens bekymmer då de är lediga från förskolan

• Kavat
    jennsans skrev 2012-06-10 22:12:40 följande:
    är det så man ska be dem undvika baljväxter på förskolan? guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl också?
    tror jag behåller sojalecitin?
    tills han mår bra/bättre och jag hinner prova typ...

jo ska testa o det lär nog bli sommarens bekymmer då de är lediga från förskolan

Kavat skrev 2012-06-10 18:58:26 följande:
    Du får testa. Ofta reagerar man på baljväxter och ännu troligare att han reagerar på guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl. Mer troligt att hela ärtor funkar och helst de som är frusna och lite omogna sägs det än t.ex finfördelat ärtprotein.
    Sojalectin brukar de flesta tåla.
    Men det är alltid olika, så det är svårt att ge svar. Man får testa sig fram.
    Ser att jag skrev lite konstigt. Men jag menade att det är vanligare att man kan äta frusna hela ärtor än t.ex något som är finfördelat och väl moget.

Gör som du känner själv. Man märker nog rätt fort om han inte blir bra på bara sojafritt. Vi tog bort allt och provocerade med en sak i taget. Men eftersom mina aldrig åt soja, utan bara guarkärnmjöl så var det rätt givet att det var det..
  • annahoj87
    Kavat skrev 2012-06-10 18:54:50 följande:
    Jag tror inte heller min son reagerar på ägg med skal. Men däremot så brukar det ju stå majonäs, potatissallader och sådant öppet i affären.

Min kille får nässelutslag av att ta i ett kokt ägg. Vi har inte ägg hemma alls. Men han kan vara i rum med tillagat ägg, tror vi.

Vi vet inte riktigt hur känslig han är och försöker undvika det så gott vi kan på andra ställen. Men ibland måste man ju passera ett ställe med t.ex smörgåsar med majonäs och så i öppna caféer och så.

Vi har sett att han blir dålig när vi åt majonäsdressing på sallad när vi satt i utkanten av en öppen restaurang på ett varuhus, så nu skyndar vi oss förbi när vi är där...
    Okej. Men varje gång som vi varit i mejeriet och passerat äggen så får han ordentligt med nässelutslag i stort sett på en gång. Nu får han inte följa med in där längre.
    Även när man man ätit räkmacka hemma en gång reagerade han ordentligt. Ägg existerar inte alls hemma hos oss och om vi ska till någon så får de alltid plocka bort alla ägg de har hemma. 

Eftersom att han bara har ätit baskost i 4 veckor så har han faktiskt hunnit att bli ganska så fin i huden igen, så man ser väldigt tydligt när han kommer i kontakt med någonting som han inte tål.

Men vägen till att veta vad han kan och inte kan äta känns lång och tuff. Skulle verkligen vara så skönt om det fanns blodprov kan kunde ta och få rätt resultat på allt. 
  • jennsans
    Kavat skrev 2012-06-10 22:21:23 följande:
    Ser att jag skrev lite konstigt. Men jag menade att det är vanligare att man kan äta frusna hela ärtor än t.ex något som är finfördelat och väl moget.

Gör som du känner själv. Man märker nog rätt fort om han inte blir bra på bara sojafritt. Vi tog bort allt och provocerade med en sak i taget. Men eftersom mina aldrig åt soja, utan bara guarkärnmjöl så var det rätt givet att det var det..
    tack för svar! har ringt dietisten idag med och hoppas hon ringer upp under dagen..
    börjar med sojafritt bara tror jag så får vi se sedan..
  • lo g

Hej nu sitter jag här och kliar mig i huvudet!

Vår lilltjej på snart 8mån är konstaterad mjölkallergiker och har för ett tag sedan börjat med smakpotioner samt bytt ut två ersättnings mål mot mat och gröt. Men vi har varit sjukt försiktiga eftersom hennes storasyster är mjölk,soja allergiker samt glutenintollerant! Jag är även gluten och några i min släkt också så vi har en hög genetisk faktor att även ta hänsyn till!

Vi brukar ge henne morot och potatispure ibland vilket har gått bra de första gångerna men nu de senaste 3 gångerna har hon reagerat med att klia näsan och bli lite rödprickig runt munnen! Trodde först att det var pga att hon var trött som hon gnuggade näsan och prickarna berodde på nappen och att hon dregglar mkt i denna värme.

Men idag så matade min mamma henne och hon hade reagerat likadant men denna gång så kom prickarna på hela kinderna bak mot öronen! Potatis kan det inte vara eftersom hon har aldrig gjort såhär när hon äter bara det eller pot och palsternacka. Vi såg ev en liknande reaktion på tomat. Men tomaten reagerade hon på direkt första gången hon fick smaka men inte moroten!

Är det vanligt att man inte reagerar de första gångerna men att det kommer vid ett senare tillfälle? Kan det vara allergi eller är det överkänslighet? Är det något annat vi bör vara extra försiktig med nu när hon reagrar på morot. Ex är man mjölkallergiker så ska man ju vara försiktig med soja.
    Vi trodde ju aldrig att hon skulle reagera på något annat än det storasyster har alt inget alls så nu är vi lite förvirrade!

• ränderpåtvären
    lo g skrev 2012-06-11 17:12:13 följande:
    Hej nu sitter jag här och kliar mig i huvudet!

Vår lilltjej på snart 8mån är konstaterad mjölkallergiker och har för ett tag sedan börjat med smakpotioner samt bytt ut två ersättnings mål mot mat och gröt. Men vi har varit sjukt försiktiga eftersom hennes storasyster är mjölk,soja allergiker samt glutenintollerant! Jag är även gluten och några i min släkt också så vi har en hög genetisk faktor att även ta hänsyn till!

Vi brukar ge henne morot och potatispure ibland vilket har gått bra de första gångerna men nu de senaste 3 gångerna har hon reagerat med att klia näsan och bli lite rödprickig runt munnen! Trodde först att det var pga att hon var trött som hon gnuggade näsan och prickarna berodde på nappen och att hon dregglar mkt i denna värme.

Men idag så matade min mamma henne och hon hade reagerat likadant men denna gång så kom prickarna på hela kinderna bak mot öronen! Potatis kan det inte vara eftersom hon har aldrig gjort såhär när hon äter bara det eller pot och palsternacka. Vi såg ev en liknande reaktion på tomat. Men tomaten reagerade hon på direkt första gången hon fick smaka men inte moroten!

Är det vanligt att man inte reagerar de första gångerna men att det kommer vid ett senare tillfälle? Kan det vara allergi eller är det överkänslighet? Är det något annat vi bör vara extra försiktig med nu när hon reagrar på morot. Ex är man mjölkallergiker så ska man ju vara försiktig med soja.
    Vi trodde ju aldrig att hon skulle reagera på något annat än det storasyster har alt inget alls så nu är vi lite förvirrade!
    Var så med kanel, ingenting först men långt senare med betydligt mer kanel blev det en synlig reaktion med kliande röda utslag i halva ansiktet. Tomat däremot verkar redan funka igen.
    Vet bara att man kan korsreagera med bl a morot (och fler saker) om man är pollenallergisk.
  • st elmos fire

Har nu haft lapptest på sonens rygg sen igår och han har i stort sett skrikigt sig igenom natten... En natt till innan vi får ta bort det, två dagar innan det ska läsas av. Hoppas innerligt att det blir bättre när vi tar bort det imorgon. Suck. Verkar ju inte som att vi inbillat oss allergierna i alla fall, vet inte om man ska va glad att man stod på sig eller ledsen att man hade rätt.

• Färgen

St elmos: bli inte förvånade om ni inte ser nått när ni tar bort lappen, det tar ofta ett tag efter huden kommit i kontakt med luften som skälva reaktionen kommer.. Vår dotter var precis likadan hon skrek och mådde pyton av testet...

• st elmos fire

Färgen - tack för tipset, kan vara bra att veta. Därför man tr av ettdygn innan dom läser av? Sköterskan förvarnade att han kunde få dålig sömn.. Hur ofta behöver man göra sånt test? Varje år? Pricktestet visade ingenting nu heller precis som sist