• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • spökplumpen

Får jag vara lite fräck och fråga om någon kan hjälpa mig lite snabbt? Jag borde ha tagit tag i det här för länge sen, men gjort är gjort och vi ska till allergicentrum imorgon för tester. Store sonen är allergisk mot ägg, men han har problem med magen. Han är 2,5 år och har sen han var 1 år varit dålig i magen. Allergicentrum har inte velat testa honom för något annat utan sagt att små barn kan vara dåliga i magen. Jag har fått nog! Så vad kan jag insistera på att de testar honom för?

• spökplumpen

Sitter med plattan så jag delar upp det på två. Lillebror är 15 månader och har fortfarande inte slutat kräkas helt. Det har periodvis varit helt hemskt och när det var som värst så vågade vi inte ta med honom på stan eller hem till vänner. Alla sa att det lugnar ner sig när han börjar äta fast föda, men det blev värre. När han var 1 började vi ge lite yoghurt men då ökade kräkningarna igen, så jag misstänker att han inte tål mjölk. Ost på mackan kräks han också av. Han är prematur men har hela tiden skjutit i höjden både när det gäller vikt och längd så BVC har hela tiden envisats med omogen magmun. Men nu har jag som sagt fått nog och ska kräva att de testas ordentligt imorgon, men jag har ingen aning om vad jag ska be dem testa för? Både han och storebror har eksem som jag aldrig lyckas smörja bort helt.

• Trasan0606

Spökplumpen - har bara pricktestat en gång och då tog dom 5 6 olika på en gång, inte bara det jag ville. Mjölk och soja skulle jag def be om i ditt fall. Min lillkille hade inte heller viktproblem men är allergisk mot mjölk, soja, ägg, känslig mot fisk och endel baljväxter. Han kräktes också massor, dygnet runt, hade nässelutslag, magknip, diarré, kinkig som tusan periodvis.

Även om du gör test så är det inte säkert du får utslag så det säkraste är att ta bort det du misstänker ur kosten en månad och se om det blir bättre... Lycka till!

• Lindsey

Blir era barns allergireaktioner värre vid ansträngning? Tycker alltid att det lugnar sig om han somnar för att sen bli värre igen när han vaknar om han fortfarande reagerar på ngt. Och om han anstränger sig blir det ännu värre, då tänker jag på röda fläckar i ansiktet och svullnad och rött runtom ögonen.

• barefoot
    Lindsey skrev 2012-06-12 19:23:03 följande:
    Blir era barns allergireaktioner värre vid ansträngning? Tycker alltid att det lugnar sig om han somnar för att sen bli värre igen när han vaknar om han fortfarande reagerar på ngt. Och om han anstränger sig blir det ännu värre, då tänker jag på röda fläckar i ansiktet och svullnad och rött runtom ögonen.
    Absolut, så har det alltid varit här hemma. Vår minsta verkar ha ett system "som snurrar på högvarav" och han blir bättre av allt som hjälper till att "sakta ner" systemet. Långsam, tyngande mat (kött, animaliskt fett, etc), lugnt tempo utan stress, svalt i sovrummet och absolut inte varmbad.... Här är symtomen allt från astma till nässelutslag runt ögonen...
  • barefoot

Spökklumpen: Grundläggande allergitest innehåller (där vi bor) mjölk, ägg, vete, fisk, soja och jordnöt...

• Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-06-10 21:39:47 följande:
    Inget samband med alltid inomhus, alltid ute, alltid i vagnen, alltid när han leker med vissa leksaker osv?
    Tycker att det ofta inträffar inomhus och här hemma. Grabben är snart sex år och jag undrar om det kan vara så att det kliar mest hela tiden och att han liksom inte säger till förrän han är här hemma och är inne och har tråkigt. Jag försöker fråga från och till om det kliar och får nästan alltid positivt svar... vet inte om han först då känner efter eller hur det är. Mycket svårt att veta.
    Är undrande till om det kan vara en reaktion mot födoämnen som kommer mellan måltiderna? Eller en reaktion på något annat... Känns som en totalt omöjlig ekvation att lösa detta.
  • Lindsey

Barefoot: Okej skönt att höra att det är andra som har så! Är helt ny för allergivärlden.

• Lindsey

En fråga till: Hur lång tid efter reagerar era barn om de får i sig något födoämne de inte tål?
    Edvins storasyster lyckades stoppa in hennes napp hon hade haft i munnen i hans mun precis när hon nyss ätit paj innehållande mjölk och ägg som han inte tål. Tog ut den direkt så han hann aldrig ens suga åt sig den ordentlig så jag trodde inte att han skulle reagera.
    Men idag har han varit röd och svullen runt ögonen till och från, fläckar i ansiktet, lite prickig på kroppen. Detta kan han även få av sin okända luftburna allergi, men han har även kräkt massa vartenliknande idag och huden på fötterna har blivit jättetorr och ser nästan fjällande ut och så har han inte fått innan. Nu, ett dygn senare, har han även fått nässelutslag på magen och det har han inte haft sen innan vi började med mjölkfritt. Även mer prickar nu.

Det måste väl vara att han fått i sig ngt via nappen? Kan han fortsätta reagera så här ett dygn senare?