• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    jennsans skrev 2012-06-13 19:56:56 följande:
    vad hade dina barn för symtom? min har ont i magen o får förstoppning hoppas patchtestet kan vara till hjälp även där
    Du skriver att dina barn har ont i magen och förstoppning. Hur yttrar sig detta? (förlåt har inte letat bakåt i tråden) Har ni provat någon medicin mot förstoppning?
    Jag undrar lite för att min yngste son hade väldiga besvär med magont i och gaser ("fisar på tvären") och så fick vi Movicol, trots att han inte hade hårt bajs. Men det gjorde susen alldeles, nu är besvären med magknipet borta och han sover gott om nätterna. Nackdelen är att han bajsar stup i kvarten men det verkar inte oroa honom alls.
    Jag kan inte låta bli att fundera på vad som orsakar besvären egentligen, känner att jag nog botar symptom och inte orsak. Tror du det kan vara allergi som orsakar förstoppning och magknip? Har dina barn haft magbesvär från födseln?
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-12 21:31:41 följande:
    Hej! Är det någon här som får blåsor i munnen pga allergi/överkänslighet? Min son har sedan han började äta mat i perioder betett sig "konstigt" med tungan och tuggat mycket på händerna. Jag har funderat kring om han kan ha klåda i munnen men har aldrig riktigt blivit klok på det då han kan fortsätta på samma sätt i flera dagar efter att han ätit födoämnet jag misstänkt. Idag fick jag dock se att han hade en blåsa på tungan så misstänker att det är det som har varit problemet hela tiden!

Men nu är frågan om han bara har blåsor ändå eller om det beror på något han ätit, vad tror ni? Han är vad vi vet överkänslig mot mjölk, något/några sädeslag (utesluter alla för tillfället), fruktkärnmjöl (och antagligen soja), och eventuellt ägg. Livsmedel som vi har trott ger klåda (men nu funderar på blåsor) är päron, citrus (även röda kinder), ev banan och äpple. De senaste två veckorna har han vid ett par tillfällen även varit röd och sårig på läppen, vet inte om det har nåt samband.
    Min äldste son får blåsor på läpparna och runt läpparna när han äter fisk och kiwi som han inte tål. Han reagerar annars med klåda på tungan.
    Jag skulle gissa att din sons klåda och blåsor är orsakade av allergi.
    Min sons klåda på tungan hänger i sig länge, eller också är det något mer som han inte tål som han får ofta som gör att klådan är där ofta. Läkaren är osäker, vet inte om det är fler allergier eller om det "gått i spinn" och liksom inte vill sluta klia...
    Om blåsorna är en allergisk reaktion bör de försvinna med antihistamin, men din son är kanske för liten för det.
  • jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-06-13 20:24:52 följande:
    Du skriver att dina barn har ont i magen och förstoppning. Hur yttrar sig detta? (förlåt har inte letat bakåt i tråden) Har ni provat någon medicin mot förstoppning?
    Jag undrar lite för att min yngste son hade väldiga besvär med magont i och gaser ("fisar på tvären") och så fick vi Movicol, trots att han inte hade hårt bajs. Men det gjorde susen alldeles, nu är besvären med magknipet borta och han sover gott om nätterna. Nackdelen är att han bajsar stup i kvarten men det verkar inte oroa honom alls.
    Jag kan inte låta bli att fundera på vad som orsakar besvären egentligen, känner att jag nog botar symptom och inte orsak. Tror du det kan vara allergi som orsakar förstoppning och magknip? Har dina barn haft magbesvär från födseln?
    sonen min har haft förstoppning eg från start med mat.. blev värre o värre.. humör var hemskt o sov typ aldrig..medicinrat med laktulos som han fick jätteont i magen av, sen forlax junior fungerade hyffsat. tog bort mjölk på eget initiativ och har senare provocerat detta vilket visat allergi för mjölkprotein.. magen blev bättre och var stabilt med 1 påse movicol junior/dag.
    nu har kocken på dagis börjat med sojaprodukter ist för havreprodukter som ersättning för mjölk och sonen var mycket sjuk o när han kom tillbaka blev han dålig i magen typ... stannat i vikt och längdkurvan äter minimalt och är orolig, sover dåligt och magen strular... 
    prover togs igen för allergi men har aldrig visat positivt på något.. inte heller nu...
    får kämpa heela tiden för att få vården att förstå att han inte mår bra för proverna visar ju inget. det sitter i huvet att han inte kan bajsa enl doktorn..
    dietisten vi går till nu tror oss iallafall.. men vill se om jag kan bevisa o få rätt hjälp till min son.. vilket jag inte får nu..

magen har ju varit bättre o stabilare utan mjölken o blivit hårdare när vi gett mjölk igen... 
  • spökplumpen

Är det vanligt att de får besvär av allergitestet? Min lille har varit jättegnällig idag efter testet och kräkts före maten (kräkningarna kommer vanligtvis efter maten). Hade även svårt att somna och jag gissar att han snart kommer att vakna till igen. Han basade även 3 gånger och blev sämre och sämre i magen. Storebror basade 2 gånger med sin vanliga dåliga mage men idag stank det mer än vanligt.

• Färgen

Spökis: de fick inte lapptest nu va? A blev jätte dålig av sitt lapptest, så antar man kan bli dålig av de andra testen med..

• Sephyria

Trottoarbonden; tack för svar! Ska definitivt testa att ge antihistamin! Ungefär hur lång tid tar det då innan blåsorna är borta om det beror på allergi?

Han har de senaste veckorna även varit prickig/knottrig i ansiktet till och ifrån. Ser ungefär ut som oren hy. Värst är det under ena ögat men har även runt näsan, på kinder och runt munnen. Vid ett tillfälle var han även svullen under ena ögat. Kan även detta eventuellt hänga ihop med att han ätit nåt han inte tål?

• st elmos fire

Gjorde lapptest på sonen i måndags på näl, tror ordningen var mjölk, mjölk, havre, vete, korn och sojaböna. Samt först av allt en "tom" för att se så inte reaktionen kom bara av plåstret sa sköterskan.. Vet inte varför två mjölk? En laltosfri? Tog bort plåstret idag och hade reaktion på nästan allihop, ska dit imorgon och läsa av. Som vi tjatat för att få detta gjort, ska man skratta över att vi hade rätt eller gråta? Hade nästan hoppats vi hade fel så han inte haft allergier...

• st elmos fire

Jennsans - många barn som knte tål mjölkprotein tål inte heller soja (våran son är en av dem) har ni provat risprodukter istället?7

• jennsans
    st elmos fire skrev 2012-06-13 22:51:59 följande:
    Jennsans - många barn som knte tål mjölkprotein tål inte heller soja (våran son är en av dem) har ni provat risprodukter istället?7

Vi har inte gett soja men dagis har gjort det. Innan nya kocken började mådde han bra...
  • st elmos fire

Det är mer vanligt än ovanligt att reagera på soja om man har mjölkallergi.. Skulle försöka få bort det på dagis... Och japp när vi gjorde lapptestet har han haft dålig sömn sen dess