• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-05 22:41:10 följande:
    Hjälper Tavegyl även mot magsmärtan?
    Borde inte hjälpa. Däremot brukar vi ge panodil om de har ont i magen.
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-08-06 12:55:53 följande:
    Lady M- lista vad han inte tål och vad du vet att han tål så kanske vi kan hjälpa med mattips. är lättare när man inte är uppe i eländet.

Föresten, är du säker att han tål sädeslag? sädeslagsallergi eller celiaki kan skapa många problem med övrig mat.
    Håller med om både ock.
  • Avena
    Molina skrev 2012-08-05 23:31:51 följande:
    Hur reagerar era barn på aerius? Kan humöret bli påverkat?
    Moa fick aerius 2dagar i följd nu pga av myggbett men helt omvänd i humöret, nästan otäckt och se hur ilsket arg hon va, hon har också blivit helt mygguppbiten och dom blir riktigt stora och hon säger att det bränner där hon har betten lilla tjejen inte lätt att vara barn och förklara alla gånger.

Min lille har bara fått det vid två tillfälle och då inte flera dagar på rad, utan bara en "omgång". Jag kan dock inte minnas att han reagerade på något sätt. Men det kan ju säkert vara så att reaktionen i sig gör att hon blir irriterad...?
  • LadyM

Längtan80:

De har kollat det allra mesta på honom, bajsprov o blodprov tre omgångar i olika åldrar. Visar lite på vete via blodprov (har jag för mig) men inget på bajsprov. Hmm, har lite dålig koll för han visar allergi mot i princip allt han någonsin smakat - sen är det bara vissa saker han verkligen reagerar mot!

- Äter inte fisk, skaldjur, ägg, mjölk, nötter, linser.

- Håller på att jobba in soja just nu.

- Ska jobba in kyckling, kalkon, kidneybönor, ärtor.

- lever på havreprodukter, nötkött, fläskkött, alla kolhydrater typ potatis, ris, pasta, couscous m.m. Majs, banan, äpple, linfrö- o rapsolja, becelsmör, pommes (!), russin, knäckebröd, kakor o bullar, enagovälling, enagogröt, cornflakes. :-/

- Är otroligt skeptisk till mat i allmänhet.

• Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-08-05 21:42:15 följande:
    Trottoarbonden: förstår dig till fullo och det är bara att häva ur sig! Du är inte mer än människa och när allt känns riktigt jobbigt och hopplöst så är det lätt att bli arg, men tyvärr så får man ju så dåligt samvete efter. Du är ingen dålig mamma utan du gör mycket mer än vad många skulle klara av! Och känslan av att inte veta hur man bäst bör göra för att hjälpa sitt barn är fruktansvärt frustrerande.

Hade själv en riktigt jobbig period i vintras när jag insåg att det var nåt mer i sonens kost som han inte tålde och att det antagligen var nåt som han fick i sig dagligen. Detta i samband med att vi försökte sluta med tavegyl till natten. Han hade fått det pga klåda i ögonen men när vi försökte sluta märkte vi att han inte kliade sig längre men ändå inte klara sova gott. Tillslut tog vi bort sädesslagen, efter tips härifrån och vi fick en ny unge på flera olika områden. Men innan vi väl kom dit trodde jag att jag skulle bli tokig av allt funderande fram och tillbaka. Ringde tom och grinade i telefonen när jag prata med barnmottagningen för att jag inte fick den hjälpen jag ville.

Hoppas att du snabbt får se resultat av den förändrade kosten. Förhoppningsvis är det som kavat skrev tidigare (tror ja) att det är nåt han får i sig dagligen och att det gör så att det verkar som han reagerar på allt! Kämpa på så håller jag tummarna!
    Stort tack för stödet! Det värmer!
  • Trottoarbonden
    Molina skrev 2012-08-05 23:31:51 följande:
    Hur reagerar era barn på aerius? Kan humöret bli påverkat?
    Moa fick aerius 2dagar i följd nu pga av myggbett men helt omvänd i humöret, nästan otäckt och se hur ilsket arg hon va, hon har också blivit helt mygguppbiten och dom blir riktigt stora och hon säger att det bränner där hon har betten lilla tjejen inte lätt att vara barn och förklara alla gånger.

Jag har inget rakt och enkelt svar men låt mig säga såhär, under de perioder då sonen har det som värst med allergin, och då även tar som mest aerius är hans humör något bedrövligt. Han är så ilsken och arg! Vad är då hönan och vad är ägget? Jag vet inte...
  • Trottoarbonden

Lite info jag fått under dagen (som var positiv för oss): Carlshamns mjölkfria flytande margarin innehåller inte kokos, Mildas mjölkfria smörgåsmargarin (blå förpackning) innehåller varken kokos eller soja.

Någon som råkar veta vad "ekologisk stärkelse" är i det ekologiska florsockret från DanSukker? (i det icke ekologiska står det potatisstärkelse).

Jag vill inte hålla på och fråga sonen hela tiden om det kliar. Det blir liksom "kliar det nu? kliar det nu då? Nu kliar det väl inte? Har det kliat innan idag?" osv... Så min inställning är att jag har bett honom säga till när det kliar (vilket han gör för han vill ha aerius då). Och idag kändes det som rekord! Han kom inte och sa till förrän ikväll. Kändes som ett möjligt, stort framsteg som visar på att dieten hjälper. MEN (förutom att jag inte vågar hoppas än på ett enda tillfälle), det som var så tråkigt var att kliandet kom när han klev in i huset och inte när han åt något. Och jag stod just och lagade fisk och räkor till oss andra. Luftburet tänkte jag då genast! Hjälp! Hur ska jag förhålla mig till detta?
    Tankar hos mig nu: kann vi inte ens ha det han inte tål hemma? Räcker det med att inte tillaga det? Kommer han aldrig kunna hälsa på hemma hos andra? Hur ska det gå vid skolstarten? Panik!

Eftersom lillebror och pappan också har allergi/överkänslighet är de gemensamma nämnarna inte så många... Dessutom har lillebror inte gått upp i vikt på snart ett halvår och han behöver verkligen få i sig mat, vilket jag tror han skulle ha svårare med på diet. Dock misstänker vi allergi hos honom också, men avvaktar utredning och prov tills pencillinkur är över... hm..

Gemensamt som vi tror att hela familjen kan äta är: Fläskkött, nötkött, viltkött, majs, morot, svamp, ovan nämnda mjölkfria margariner, salt, socker, rapsolja, solrosolja, quinoa, jordgubb, äpple, päron, citrus.

Ska vi äta "minsta-gemensamma-kost" hela familjen och flytta ut övriga matvaror i gäststugan, eller ska vi hoppas att det bara var fisk/räkor och hålla tummarna och köra vidare?

Känns som om allt bara blir värre varje gång jag tänker att det inte kan bli det. Vad kommer härnäst??

• LokesMammi
    Kavat skrev 2012-08-06 14:33:12 följande:
    Att de inte har någon koll på ursprunget. Fråga igen vad glukosen och glukosmonohydraten kommer ifrån. Om ursprunget är vete, majs eller potatis.

Ibland får man helt knasiga svar och när man luskar vidare så får man "rätt svar".
    Aha, ok. Tack. Ska fråga det! =) hehe

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Avena

Hejsan!

Min 1,5-åring får ofta kli på sina händer när han äter. Äter ju mest med fingrarna... Vanligt bröd eller annat torrt är inget problem men så fort det är det minsta kladdigt så början han dra händerna mot varandra. Ibland mer, ibland mindre, ibland med en gång, ibland efter att han ätit färdigt. Vissa gånger verkar han inte bry sig så mycket, men andra gånger blir han gnällig när han kliat sig ett tag. Efter att vi tvättat honom är kliet borta så det är ingen allvarlig reaktion. Dock kan man se exem mellan fingrarna rätt ofta, men jag smörjer med Mildison eller lite starkare cortison så exemet försvinner för det mesta snabbt igen.

Men vad gör man? Hur tänker ni? Händerna är ju jättesvåra att hålla efter. Han tar i saker hela tiden, leker i sand, har händerna i munnen, äter med dem osvosv.
    Det handlar alltså inte om saker som han är allergisk mot "på riktigt" utan allt möjligt som är lite blött och kladdigt. Frukt eller såser tex.

Ska till läkaren igen imorgon (misstänker en ny allergi - tjohoo!) så jag får fråga henne om det också då. Ville bara ventilera lite antar jag...

• ränderpåtvären
    LokesMammi skrev 2012-08-06 07:57:42 följande:
    Tack. Får "hoppas" att det är ngt sånt han reagerar på.......

Kanske kan bero på mat också? Ingen aning, men då kan det klia i öronen på mig. Nös gjorde hon konstant av mjölk.