• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ränderpåtvären
    Kavat skrev 2012-08-06 14:40:56 följande:
    Borde inte hjälpa. Däremot brukar vi ge panodil om de har ont i magen.
    Fått extremt ont i magen av flytande Alvedon, inte lyckats med supp, osäker på biverkningar där också. Men borde kanske ha någon medicin hemma.
  • LadyM

Testar  ju soja på min lillkille - nu har han fått "fluffiga" diarréer som luktar fruktansvärt illa. Tänk senapsgas. Annars mår han rätt ok förrutom dålig aptit. OM man får diarréer av allergi/överkänslighet - luktar de då värre än vanligt? Eller är denna "sjuka" doft snarare ett tecken på en bakterie tror ni?                            

• längtan 80

Lady m: ... havreprodukter- vissa kan vara kontaminerade av vete. jag vet tex att oatly inte går för vår tös- den får hon glutenreaktion av.Sedan är det ju vete i både enago välling och gröt. det finns typ kenoua välling tror jag. sedan polentagröt, pama minutris. Om det är gröten som spökar förstår jag att han inte blir intresserad av mat. det är väldigt vanligt och inte alls normalt att barnen inte verkar intresserade av m

vi ger carlshamn risdryck till tösen, välling skippades när hon var ett.

Risgrynsgröt? berika med olja- berika varje mål med olja.

• jennsans
    LadyM skrev 2012-08-07 08:42:16 följande:
    Testar  ju soja på min lillkille - nu har han fått "fluffiga" diarréer som luktar fruktansvärt illa. Tänk senapsgas. Annars mår han rätt ok förrutom dålig aptit. OM man får diarréer av allergi/överkänslighet - luktar de då värre än vanligt? Eller är denna "sjuka" doft snarare ett tecken på en bakterie tror ni?                            

Joakim luktar pyton om både fisar och bajs när han fått i sig något han inte tål...
  • längtan 80

glutenblöjor lukar så illa så att man nästan inte klarar av att byta. om vi var 2 här hemma så hjälptes vi åt att byta.

• längtan 80

semperdroppar är bra eller annan typ av magbakterie för att hjälpa tarmar som haft det jobbigt.

Lady m- viltkött

• Kavat
    ränderpåtvären skrev 2012-08-06 23:16:11 följande:
    Fått extremt ont i magen av flytande Alvedon, inte lyckats med supp, osäker på biverkningar där också. Men borde kanske ha någon medicin hemma.
    Bättre att ge suppar, om det går. Man får liksom hålla kvar en liten stund så de inte pruttar ut dem när de spänner sig. Min ena kille reagerar på allt flytande med sorbitol i... Och Ipren suppar bajsas alltid ut av båda mina killar. Panodil går bättre.

Finns en smälttablett nu också, men osäker på åldersgräns.
  • LadyM

Nä gluten får det inte vara! :-P Pallar inte en allergi till..... Han har ätit vete utan problem de senaste 1,5 åren trots att han visar lite på blodprov, så jag hoppas att det är en bakterie. I värsta fall reaktion på sojan. :-/ Så fort han blivit bra och varit bra ett par dagar så får jag testa sojan igen. Test nr 5!

Blev så glad idag! Fskchefen ringde och totalöverraskade oss med att de återanställer min sons resursperson som han fick beviljad under feb-juni men som vi tackade innan sommarlovet efts. vi inte fick resursen förlängd. Nu var det nya besked och han får tillbaka henne som resurs heeela hösten! Hon börjar på måndag, samma dag som sonen börjar efter sommaren - så han hann aldrig märka att hon var "borta". Så loooovely!!!!!!!!! Det är fanimig det enda bra som allergierna någonsin fört med sig! :-P

• Trottoarbonden

Här går det mer bakåt än framåt... Idag har grabbens tunga kliat hela dagen! Trots "ren" kost i nu fyra dygn. Alltså ingen förbättring alls. Tänker att det kanske är den reaktion som startade igår (luftburen på skaldjur tror jag att det berodde på) som satt i. Men vet inte alls.
    Dessutom har han haft flera ilskna utbrott idag och var ikväll så ledsen efter sin välling, svårt att motivera honom när det inte blir ett dugg bättre.
    Fan! Vad ska man göra?