• ELI 79

Allergitråden

Tibell skrev 2011-01-05 10:43:43 följande:
    Eli : äter han helt sädesslagfritt? Och mjölk? Åt han något med soja igår... Baljväxter? Usch vad jobbigt ni har det :(

Kan halsbränna vara tecken på överkänslighet/ allergi?
    Jag har nämligen de senaste åren fått ordentligt svid i halsen varje gång jag äter mjölkprodukter. Minns speciellt en gång hela familjen åt soppa gjord på cream fresh. Det var innan stora dottern blev mjölkfri och jag var så impad att hon åt av soppan trots att det sved så förbaskat i halsen. Jag själv klunkade i mig vatten för varje sked och led verkligen. De andra tittade på mig som om jag vore dum i skallen för det var tydligen inte alls starkt. Och det märkliga är att det bara svider när jag sväljer.. Inte något efter måltiden.. Kunde inte ens äta choklad för det sved så
    Nu äter jag inga mjölkprodukter länge pga av andra symtom men fuskade med lite potatisgratäng för ett tag sedan med samma enorma svid i halsen
    Är det ett symtom tror ni eller är det vanligt med svid i halsen av mjölkproukter ??
    Vi har bara tagit bort sädesslag och mjölkprotein just nu. Läkaren vill att vi tar bort en sak i taget. Nu ska vi ta bort mjölk (sädesslagsfritt har vi hela tiden) i ca 5 veckor och se om vi ser någon skillnad. Om vi sedan ser skillnad så vill han att vi ska provocera en gång till och om han då bli sämre ta bort mjölken helt.

Blir han då helt bra så räcker det så, men blir han inte helt bra med mjölkfritt men ändå bättre än MED mjölk så ska vi även ta bort soja...
    så det lär bli en lång process till det här, i alla fall till april trodde läkaren så ska vi höras av igen.
    Så sömnlösa nätter lär vi få ha i alla fall ett tag till
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-05 12:58:38 följande:
    Går det inte fortare att ta bort allt på en gång. Och provocera med soja eller det ni tror han klarar först... Annars så tar det ju som du skriver jätte lång tid.. Sen brukar det ju dra ut på tiden pga sjukor, missar och annat.
    hmm jo egentligen, men läkaren tyckte så. jag kommer däremot att ta bort  ALLT på dagis och så kan vi reglera som vi vill hemma sedan. Dumt att strula på dagis. Nu har han fått sojayoghurt på morgognen (vilket vi ska byta ut mot risgröt) och sedan har han fått sempers pasta vilket det är sojamjöl i, annars ingen soja...så det är ju inte jättesvårt att ta bort det heller. Förutom att den pastan är den enda han äter men vi får väl börja med annat ist.

Föresten, risnudlar? Kan man ge det? Ingen kontamination eller liknande? funderar på om edt kan vara ett alternativ.
  • ELI 79

Håller på att diktera ihop ett brev som jag ska ge dagispersonalen när han börjar igen på måndag. Jag har då en frågan. KAN han äta t ex havrebaserade mjölkersättningsprodukter som t ex havremjölk eller havreyoghurt? Hur stor risk är det att det är vetekontamination där?

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-05 14:56:29 följande:
    Nej, säger jag. Ta bort havre också.
    ok det var så jag tänkte också...då var jag inte ute och seglade. läkaren sa att  havre inte kan innehålla vete men de andra kan det, men det är väl bara den glutenfria havren som är garanterat helt ren eller?
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-05 15:06:52 följande:
    Jag som "bara" är glutenintolerant, men ektremt känslig reagerar på den minimala mängden i ren havre i t.ex imat när jag testade ...
    Och hur vet ni att det inte är havren som ställer till det...?

(från Blå Myran)

Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
    nä vi vet inte. nu har han ju inte fått nåt med havre, råg eller korn i sen vi tog bort vete i mars, eftersom han inte äter något med det i. han äter t ex inte havregrynsgröt osv  så vi har haft helt sädesslagsfritt hela tiden egentligen.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-05 21:45:40 följande:
    Blääää!!
    Idag är en sådan dag jag bara vill lägga mig ner och skrika på allt som har med dessa skitallergier ( och astman med för den delen ) att göra.
    Jag vill med kunna leva som en "normal" familj, kunna ge mina barn den mat de ser att alla andra äter, kunna beställa pizza lite snabbt när fantasin sviker istället för att ställa sig vid spisen i hundra år för att försöka knåpa ihop en något sånär måltid, vill också kunna äta ute som alla andra men just nu varken orkar eller vågar vi med tanke på att hönan reagerar på så små mängder, vill slippa behöva försvara min och mina barns speciella kost bara för att folk vägrar tro oss och uppenbarligen tror vi skojar med dem, vill slippa se svärmor höja ögonbrynet varje gång vi ska äta ute och jag vill ha glutenfritt ( som i helgen slutade med att jag inte ville se hennes jäkla ögonbryn och beställde en fisk trots att den panerats och resultatet av det blev 2-3 dagars ihållande reaktion )
    vill slippa spekulera i möjliga reaktioner barnen får och vad de kanske beror på eller om de helt enkelt är normalt beteende.
    förlåt för massa struntprat. Men var tvungen att spy ut lite, blir tokig annars

Lillhönan vaknade nyss upp och var alldeles otröstlig. Hon bara skrek och skrev och vred sig av smärta.
    Eftersom hon knappt bajsat sen diarréproblemen för två dagar sedan gav jag henne microlax och ut kom en halvhård slemmig klump. Hon blev genast lite nöjdare och somnade tillslut om
    Men jag fattar inte. Hur kan ungen bli  hård på så kort tid när hon bara lever på Althera ??? Fattar nada.

Fresten. Gummibjörnar eller gelebjörnar som en del kallar dem, Någon som vet om de innehåller mjölk, någon form av soja, ägg eller sädesslag ?

Det var rätt skönt att släppa lite på bördan. Nu ska jag in och pussa mina små allergihönor och tacka stjärnorna för att de är våra trots allt <3
    usch usch känner igen det där och vi har ju inte alls samma situation som er. men jag har bara lust att sktia i allt ibland o det får blir som det blir! orkar inte med att stå o laga mat i 100 år- HATAR att laga mat!!
    det är här man kan spy lite galla för alla förstår och känner nog igen sig.

hoppas hon blir bra snart!
  • ELI 79

jag börjar tro att sonen HAR sån där stor mage utan att det är nåt konstigt?!?! känns ju som om det aldrig hjälper med nåt. Magen är liten på morgonen men så fort han äter något så blir den gigantisk!
    Kanske är så "enkelt" att han behöver nåt som gör att han får ut gaserna bara. Att han har en IBS mage typ?!?!
    Därför blir han bättre med/utan vissa livsmedel, men aldrig helt bra för det beror inte bara på det?!

Jag har själv en IBS mage liksom min sambo, men inte alls lika kraftigt som sonen isåfall. I mitt fall handlar allt om stress, men barn kan väl inte direkt bli stressade?!

• ELI 79
    Maddisen80 skrev 2011-01-06 18:24:59 följande:
    visst är de gluten i rågmjöl ? min systers man hade läst nånstans på internet att de inte var gluten men jag är nästan 100% säker att de är gluten i
    gluten finns i råg, korn och vete....
  • ELI 79

Ropar inte hej än men han sov hela natten i natt och två nätter innan har han vaknat men då bara varit vaken i 1 timme innan de sov han ju också 3 hela nätter

Har har dock röda kinder i går och speciellt i dag och jag har ingen aning om vad han fått i sig. Han kom i går kväll och tuggade på något och då sa jag åt honom att spotta ut och då var det nåt bröd av nåt slag så frågan är om han har kommit över nån liten bit macka som låg på golvet?
    Kinderna är ju det vi märker först på när han får i sig vete...magen verkar ju bara eftersom han sov.

• ELI 79
    ViFrånLandet skrev 2011-01-07 18:43:15 följande:
    Nu är vi förvirrade här hemma kan jag lova! Igår morse fick han första dosen Duphalac (5ml) och vid 22-tiden bajsade han, en del var mjukt och den andra lös, tänkte således att Duphalacen haft effekt och vi var så glada... Men idag har han inte bajsat alls, förrän för en liten stund sedan och då var det små hårda kaninlortar igen!? Blir inte klok på detta! I vanliga fall bajsar han minst en gång på morgonen/förmiddagen... Han har inte fått någon nytt i matväg, faktiskt har han fått exakt samma mat idag som igår samt att vi tagit bort banan, vilket innebär att han fått lite mer päron än vanligt, men det har alltid fungerat lösande på Gabriel. Så det enda nya är alltså Duphalac, men det har han ju fått utskrivet just för att han är förstoppad!?

Innehållet i duphalacen är iaf: Laktulos (670mg), Galaktos (högst 100mg), Laktos (högst 60mg) samt vatten ("renat till 1ml" - vad nu det betyder). Det borde väl vara okej, eller?
    jag har en son som vari förstoppad sedan han var 1 vecka gammal och han är nu snart 4.5 år. Jag skulle faktiskt ge ett resulax eller ett klyx (ej microlax då det är väldigt "frätande" och kan svida) för att lösa "proppen" och samtidigt ge uppifrån. Uppifrån är ju långtidsmedicinering och skall ges dagligen även om avföringen är normal, för att undvika förstoppning senare. Resulax eller klyx (som är att föredra) är ju tillfällig behandlig för att slippa denna förstoppningsdiarré. Om han är så förstoppad att han har diarré så är han troligtvis i behov av ett lavemang också...
    Om jag nu ska ge råd om själva förstoppningen
Svar på tråden Allergitråden