• ELI 79

Allergitråden

kavat: ja fortsätt vara envis, I like Det har hjälpt oss att också bli envisa!

Känns som om vi fått en ny son. Han kan sova 12 timmar på natten och ändå sova 1½ timme på dagen, han måste ju varit helt slut innan stackarn! Han snittade ju 8-9 timmar/dygn förut och nu sover han oftast 15 timmar per dygn!!!! det är ju en ofantlig skillnad

Usch vad jobbigt att han mår dåligt. Kan tyvärr inte hjälpa dig men det är väl troligt att om man inte ätit något på länge så blir man mer känslig mot det. Min man kan t ex inte äta mjukt bröd för då blir han dålig i magen direkt, tror stora sonen är likadan. Kanske så att ju mindre man äter av nåt ju mer känslig blir man? Hoppas ni kommer på vad det är!

• ELI 79

Ursäkta att jag tjatar haha
    Jag vågar fortfarande inte tro på att allt är bra än för det har ju bara gått knappt 2 veckor. Det jag är så förundrad över är hur han klarade sig med så lite sömn förut?!?
    Han sov ju i genomsnitt 9 timmar per dygn förut och nu sover han ju 12-13 på natten och 1½ på dagen! Det är ju 13½-14½ timme per dygn!! Han gick ju alltså back 4-5 timmar varje dygn!!!! Inte konstigt att han var tjurig PLUS att han säkert hade ont!

JAg hade ju funderingar kring ADHD förut men det har jag inte längre (inte så länge han är såhär ialla fall ). Det måste varit som läkaren sa att han försökte aktivera sig för att slippa känna det onda för han var som en visp här hemma, men nu sitter han mest lugnt och tittar på film !!!
    Hans språk har gjort ett jätteskutt denna vecka! han var tidig förut också men nu fattar man precis allt han säger och de har reflekterat över det på dagis också. Han kanske hade gjort det ändå men förut så kändes det som om han stod still lite i talet...han kanske inte orkade!?

• ELI 79

Någon som har förslag på pizzadeg och pizzafyllning som är sädesslagsfritt och mjölkfritt?

Vi köper alltid pizza på fredagar och innan har sonen fått annat men nu börjar han förstå detta så jag tänkte vi kunde baka.

• ELI 79
    2små2stora skrev 2011-01-14 15:09:09 följande:
    Dottern brukar välja, skinka eller köttfärssås på sin pizza
    ni har inget som är ostaktigt på?
  • ELI 79
    trållmor skrev 2011-01-14 16:56:54 följande:
    Kavats blogg! Bea-såsen blir underbar
    ja jag läste just! Lät ju verkligen väldigt gott!!!
    Har ni vanligt bröd till då? JAg har kollat på recept för pizzadeg men edt blir så mkt jobb då de flesta är med jäst och sånt...
  • ELI 79
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 17:54:15 följande:
    kan du inte köpa sojaost  och ha på pizza botten sen skinka champijoner,tomat,lök eller kebab
    just det det finns ju. är inte så bevandrad i sojavärlden för innan kunde han ju inte äta soja...

En annan fråga. kebab som man köper på en pizzeria (ni vet sån där de "skär" av...) innehåller det bara kebab??

Mannen köpte nämligen en kebabsallad i kväll och det var bra sallad i och sedan kebab utan sås eller något på, så vi hade inget som vi kunde se att sonen INTE kunde äta. Han hade egen mat (hade inte hunnit handla till pizza ) men ville smaka lite kebab och eftersom vi inte kunde se några hinder till det så fick han 2 små bitar.

nu är han röd på kinderna...vet inte om det var för att det t ex var starkt eller nåt för han har ju känsliga kinder men jag blir ändå lite konfunderad..
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-14 20:15:37 följande:
    Det kan vara vete i kryddorna. Sen om det är från pizzeria så yr det ju ofta mjöl lite hur som helst. Det är ju inte direkt allergianpassat...
    nä tänkte kanske inte att han var så känslig så det skulle göra nåt att det yr mjöl men det är han nog
  • ELI 79

Någon som har något recept på bröd som aldrig har misslyckats Det enda sonen äter i brödväg är smörgåskex Skulle vilja attt han åt något annat men jag är så dålig på det där. blir ofta så hårda

Han sov hela natten i natt också!! Det MÅSTE ju bara vara mjölken som gjorde det, tillsammans med vete. Han har ju bara varit helt fri en kort tid och då hade han ju ätit vete så länge så då kanske det tog längre tid innan hans mage var riktigt bra och därför sov han lite dåligt även då?!

• ELI 79
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:04:05 följande:
    någon här vars barn reagerar på Ricedream pga dess spår av korn & som känner igen dessa utslag? prickarna runt munnen misstänker vi kommer av banan, men de på kinderna har uppstått sedan igår em. (ursäkta den dåliga bildkvaliten, men som ni vet är det omöjligt att få en 2-åring att stå stilla).

fler foton finns i mitt galleri. 

stackarn! Ser lite ut som sonens utslag som han får ibland... finns bilder i mitt galleri. Det ä rju så sonen ser ut lite grann när haan reagerat senaste dagarna och då har jag upptäckt detta:

Jag kom på en sak nu på morgonen ang sonens röda kinder som dyker upp nästan varje dag men bara lite grann...i dag fick jag för mig att kolla innehållsförteckningen ordentlgit på sonens flingor. det är rice crispies...det är ju ris "bara" trodde jag (har ju inte tänkt på det då vi tidigare inte varit så strikta med vete så vi tagit bort andra sädesslag som vi gör nu) och då är det ju maltextrakt av korn i!!!!
    Tror ni sonen reagerat på det? OCh att kinderna därför inte blivit helt bra????
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-15 09:20:46 följande:
    Eli : kan det ju absolut vara!! Äter han dem varje dag och utslagen kommer efter så ska du inte tveka :)
    Jag är så HIMLA glad att lilla E får må så bra nu och att ni får sova!!!!

Tes : ser absolut ut som en reaktion. Men det kan inte vara av bananen då?

Lilla bus här hemma blir bättre i astman för varje dag som går :) undrar om det inte är något knas på dagis ändå :( får kolla med dem på måndag!
    Däremot hostade hon en massa vid frukosten idag.. Och bara vid den inget före eller efter. Stora hönan åt vetesmörgås och pappan åt ägg. Jag blundar och vill INTE att det ska vara något hon reagerar på luftburet :(
    Nja alltså han är ju lite röd på kinderna varje dag och ibland mer och ibland mindre, men han äter ju olika stor mängd. Vissa dagar har han inte fått det alls. De gånger han fått såna där småyoghurtar så har  han bara ätit dem, men nrä jag köpt yoghurt på 500g så har jag hällt i tallrik och då vill han ha flingor. Så får nog köpa de där småförpackningarna ändå för annars kommer han inte vilja vara utan flingor och vi har inte hittat några andra utan sädesslag som han gillar...dessa var ju inte heller utan sädesslag i o för sig insåg vi ju nu

Det är så skoj för maken som är lite skeptisk till allt sånt här håller verkligen  med nu! Han ser de stora förändringarna. Sonen är inte ens envis längre haha vi som tyckte han var tjurig, hett humör och envis som synden!
    Nu är han bestämd men inte envis och han har inte speciellt hett humör! Se vad det kan leda till!
    Hoppas det fortsätter såhär nu så jag slipper tveka eller ta bort ännu mer
Svar på tråden Allergitråden