• ELI 79

Allergitråden

Borde vi inte märka någon skillnad på sonens mage snart om vi tagit bort mjölk. Han verkar ju inte superallergisk på nåt sätt för då borde vi ju sett stor skillnad när vi började med mjölk igen.
    Vi har varit utan i en dryg vecka. Borde vi inte se någon som helst skillnad nu då??
    Sonen sover lika jävligt som förut. Ingen skillnad i övrigt heller på varken humör eller mage.

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-10 17:56:43 följande:
    Men du skrev ju i går att han sov hela nätter nu, med undantag av en natt senaste veckan?
    ja men nu har det ju som sagt varit 2 nätter i rad igen o är rädd att han är tillbaka i samma mönster. i natt var han vaken 3 timmar igen!
    jag sov 1½ timme i natt!!
    Stora sonen hade ont i magen för att han var förstoppad och lillkillen var vaken i 3 timmar....upp o hoppa med tuppen kl 05 efter 1½ timmes sömn o iväg tlil mitt stressiga jobb för 8½ timmes jobb... suck...men men jag kanske har för höga förväntningar att det ska vända direkt o bli bra helt o hållet

Jag kanske får glädja mig åt de nätterna vi fått nu o hoppas dessa två som varit bara varit tillfälligheter
  • ELI 79

Glömde:
    Jag tror att vi är så nere o trötta attt vi inte kan se klart på saker och ting! Dessa 2 år av sömnlöshet har verkligen gjort mig galen och natten som var var väl droppen...
    jag är så trött att jag inte kan tänka ordentligt

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-10 18:30:56 följande:
    Kan ta lång tid innan man ser skillnad skulle jag tro . Fast en liten förbättring bör du ju ha sett. Låter ju knas att han haft bra nätter och sedan dåliga igen ? Hoppas det vänder igen.
    T var ju med vaken flera timmar varje natt när hon fick mjölk i sig, på henne såg vi skillnad direkt

Hade jag varit du hade jag skrivit matdagbok. Det kanske är något helt annat i kosten som stör honom ? Någon frukt, soja, baljväxter ? Vore kanske bra att skriva upp exakt vad han äter och se om du kan se något samband ?
    han får ju fortfarande soja...men det har han ju fått hela veckan. i går fick han i o för sig lite mer soja än han brukar. både som yoghurt och även creme fraiche. kanske blev för mkt soja...?!
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-10 19:05:30 följande:
    Hade jag varit som du hade jag tagit bort allt som har med soja att göra ... Är ju värt att testa med tanke på hur era nätter ser ut

Sen måste det ju givetvis inte vara allergirelaterat
    Snarkar han mycket ? Kanske polyper?
    han låter en del, hade upp det med polyper hos läkaren i måndags. Han trodde inte på det, kollade halsmandlar och sånt också som var normalstora. Han snarkar inte överdrivet mycket så jag tror inte att det är det.

Jo jag vet men just nu är hela vårt liv upp o ner av även andra orsaker så att ta bort även soja som gör att jag knappt vet vad jag ska laga för mat, kommer göra mig galen. Jag kommer bli körd i botten. Vi vill därför prova att ta bort mjölken först i några veckor och hjälper inten det så tar vi bort sojan då.
    Det har ju trots allt blivit bättre även om det i natt inte kändes så, men det var ju mkt pga stora grabbens magproblem också.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-10 19:53:56 följande:
    Ja jag förstår att det känns jobbigt :( om nu du känner att mjölkfritt inte hjälper på honom om någon vecka sänts då istället bort sojan och ersätt den med vanlig mjölk.. Kanske är sojaallergi istället för mjölk ?

Hur går det med hans kinder nu? Varit helt eksemfria ( förutom missen då ) sen ni tog bort vetet för ett tag sedan ?
    Håller verkligen alla tummar jag har för era del med all nattstrul !!

Här hemma har lilla hönan sovit bra sedan vi tog bort rice dream här hemma. Men nu säger sambon att dagis har den där att ge som måltidsdryck ?? Hon sov dåligt innan jullovet men det tog vi som att det blev för mycket intryck för henne när hon precis börjat dagis
    Men då borde hon fått den även idag och borde ju vakna i natt? Måste kolla med dem imorgon

Annars är det hennes astma som krånglar mest just nu. Sen i början på december har hon varit helt bra i sina luftrör endast 3 dagar :( och då gick hon ändå på underhållsdos. Har ingen aning vad som triggar igång astman hela tiden. De säger att hon har förkylningsastma men hon är ju knappt snuvig :( borde kanske be dem pricktesta henne för katt, eller kvalster!
    Men jag hoppas såklart bara det beror på all kyla som varit de sista...
    Kinderna är fina nu. bara en lätt "rodnad" som kan ta ett tag innan det är borta men inga röda kinder så kinderna är garanterat av vete i alla fall.
    Sedan har han känslig hud så är han ute väldigt länge i kallt väder så får han ju röda kinder som sitter i lite längre än "normalt" när barn blir röda efter de varit ute, men inget eksem på kinderna.

Ja vi får testa oss fram. vi testar utan mjölk nu i 4-5 veckor så får vi se.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-10 20:14:59 följande:
    ELI, det tar tid om det är sömnen som påverkas. Kan nog ta flera månader om man har otur. Som sagt, här märker vi det omedelbums om han fått i sig på att han vaknar och sen kommer eksemen som ett brev på posten...

Jag tror också att det lättaste för er är att ta bort allt. Risken är att man ersätter en allergen med en annan. Som jag misstänker att ni gör med sojan litegrann. Oavsett, det går alldeles ypperligt att ersätta soja med kokos och risdryck. Bara man orkar och vill... Fattar att det är tufft när man är i det, har ju haft/har grova sömnproblem här med... När sonen blev ok så var det ju min glutenintolerans som ställde till det så jag inte kunde sova. Och sen blev det bebis, och med bebis får man inte sova, iaf inte en med reflux och förmodligen allergier... Men det är självförvållat, bebis alltså. Men sååå mysigt. Så det får det vara värt.

Sen måste jag även fråga hur det var med din store son och hans förstoppningar... Det låter också jätte tufft för er, men främst för honom. Kan det inte vara så att han är allergisk, det är väl inte helt normalt att vara förstoppad jämt i flera år?! Känns ju som att han har anlag, men tanke på lillebrors allergier...
    jo jag använder mkt kokosmjölk och rismjölk men det jag menar med soja är framför allt yoghurt. Vi har inte hittat något förutom yoghurt som han äter til frukost! han äter inte mackor och han äter inte gröt... så vi står lite handfallna, men men får försöka ta bort sojan och se. han får väl äta frukt till frukost eller nåt i den stilen.

Stora killen har gått på barn för utredning sedan han var 6 månader gammal. De har testat honom för gluten vi har tagit bort mjölk och soja men ingen skillnad. det har vi t o m gjort 2 ggr med 2 års mellanrum (testade i 6 månader varje gång).
    Sist vi var hos läkaren så sa han att han trodde att stora sonen kanske också var allergisk mot vete och det är det som gör att han blir förstoppad. Innan har det bara hetat att han kommer "mogna" hmmm

Jag har kämpat mig blodig för honom i 4.5 år nu och sedna fick vi den lille också som har problem. Vi har även lite andra problem i familjen som påverkar som jag int ekänner för att ta upp här. JAg vet att alla har sina problem men just nu håller jag på att gå in i väggen så något som kan verka enkelt känns väldigt kämpigt just nu...
    men vi får testa.

Stora sonen har jag i alla fall börjat ge vetefritt också förutom bröd än så länge. Så vi försöker minska på vete och se om det blir någon skillnad...
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-01-10 21:20:26 följande:
    angående frukost; ni kan inte göra risyoghurten som finns i miralicias blogg? den blir ju supergod, smakar iofs inte syrligt som yoghurt, men liknar i form & konsistens, så den kanske han accepterar? 
    den har jag inte sett. det ska jag kolla! tack för tipset
  • ELI 79
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 10:23:12 följande:
    En liten fundering: Äter ni samma mat som era allergiska barn eller lagar ni flera rätter? Hittills har jag gjort storkok och fryst in portionsvis till lilleman, så han har aldrig fått samma mat som oss. Det har gått jättebra och han har varit nöjd men nu börjar han sträcka sig efter vår mat och visar många gånger tydligt att han vill smaka... Han är ju snart 1,5 år och börjar väl förstå mer och mer antar jag..? Visst skulle vi kunna äta hans mat, kanske krydda lite extra vid bordet eller så, men det skulle bli vansinnigt dyrt! Hur har ni andra löst det?
    vi äter samma mat förutom pastan. Dels för att jag själv inte tycker den är lika god och dels för att den är så mycket dyrare. I övrigt  gör jag samma mat. Ibland om jag t ex gör någon sås med creme fraiche så gör jag annat till sonen men försöker till största del laga samma mat.

Vi har t o m tagit den här "Linas matkasse" och det är sällan något problem att bara byta ut så sonen också kan äta det. Kokar annan pasta till honom eller typ risnudlar om det är vanliga nudlar osv. De använder vädigt mycket rena råvaror och nyttigt och lillemans mat är faktiskt oftast nyttigare än vår så jag försöker göra så vi alla äter samma.

Apropå nåt helt annat. Nu när gårdagens hemska dag (med bara 1½ timmes sömn och 8½ timmes jobbdag) lagt sig så har jag kollat tillbaka och inser att E faktiskt mår bättre! Han har bara varit vaken 2 nätter sedan förra lördagen. I natt sov han 21-04:30 (tänkte då att nu fan är det kört igen, men han somnade om!) och sov till 8:30!! Han har inte somnat om sådär sedan jag vet inte när, typ när vi tog bort vete i mars förra året.
    Så nog mår han bättre. Vågar dock inte ropa hej än men det är ju helt klart en förbättring och ett hopp om en tillfriskning!

På dagis är de jätteduktiga och vi har nu tagit med glass som han kan äta när det är kalas där. I går hade vi inte hunnit göra det så han fick banan när de andra åt tofuline och det var ju inte helt populärt hos E
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-11 18:46:00 följande:
    Skönt att han är bättre Solig, men vet att det är lätt att missa när man är trött! Spöke

Tipsar om att frysa banan! (Även till dagis kanske?)
    Kan doppas i smält choklad t.ex och ätas som glasspinne på hemmaplan åtminstonde.

Ruskigt gott till chokladpudding på 1/3 kokosmjölk och 2/3 risdryck (och ev lite extra gelatin)!
    ok tack! ska testa det
Svar på tråden Allergitråden