• t0va

Allergitråden

Jag sitter också uppe med en ledsen liten, kollade i hans mun och det syns 2 små vita prickar men jag vet inte ifall det är dem eller pannkakan, muffinsen eller brödet han provade idag. Vi provbakade lite allergimat. 

Någon som har en aning? Pannkakan gjorde vi på bovetemjöl och färdigpulvret frutti eller vad det heter. Hittar inget på det som ska vara fel, majs tål han.

Sen gjorde jag bananmuffins fast utan banan,

2,5 dl Maizena majsstärkelse
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl socker
    ½ dl ljus sirap
    3 bananer
    1 dl Carlshamns flytande margarin 
      där är det bara sirap han inte ätit innan. 

sen blev det tefflimpa fast utan solrosfrön och med sirap. Av det är det sirap, teff, fibrex och lailas som han inte provat innan. 

50 g jäst för söta degar
    1 tsk salt
    4 dl ljummet vatten
    ½ dl farinsocker eller sirap
    ½ dl olja, tex raps, solros
    ½ dl solrosfrön
    1 dl fibrex
    2 dl teffmjöl
    2 tsk bakpulver
    ca 4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

Han fick bara små provbitar så inget stort, pannkakan fick han 3 små typ 5cm bitar fast det mesta hamnade på golvet. Är det något här som kan vara mer misstänkt än något annat?

Hade inte en tanke på att bara ge en sak idag, ville se så han inte ratade det helt.

Men han har varit jättegrinig ikväll, klängig och nu på kvällen somnade han i ca 30min vaknade och gick inte att få att sova igen, men då var klockan bara 19:30 så han fick komma upp, sen somnade han igen kring 23, men vaknade av att pappa hostade och då var det kört. Han vägrar ligga i sängen och gråter men somnar till då och då. 

V tog precis beslutet att ge lite alvedon, och nu sitter han i sin säng  och äter lite ersättning och leker med sin briohund. Tänkte gå in och lägga mig, många gånger så somnar han själv när han fått leka lite i sängen. 
  • t0va

Hoppas era barn mår bättre snart. 

Igår gav vi lite mer tefflimpa och natten var som vanligt, inte jättebra men inte kaos som natten innan. Så det var kanske tänderna eller värmen som skapada kaosnatten. Är skönt att ha något mjukt bröd och pålägg att ge nu, inte bara riskex.

Imorgon ska vi åka till mina föräldrar, så blir det kalas också. Ska bli spännande att se ifall han blir dålig, släktingarna har lite svårt att hålla sig ifrån att ge Theo mat.  

• t0va

Igår var jag nära på att bli totalt galen. Jag och sonen var hos min farmor och hälsade på, hon är lätt dement och jag sa femtielva gånger att han inte får äta mjölk, hon undrade vad hon kunde bjuda honom på så jag förklarade att jag har med gott till honom. Han ska ju inte äta en massa kakor ändå, utan han fick fruktpuree och kex. 

Sen skulle vi äta glass och persika och jag förklarade att han kan få smaka persika men det var han inte jätteförtjust i utan kröp runt istället och hamnade i farmors knä, då tar hon en stor sked glass och är påväg att trycka in i Theos mun, jag hann precis  stoppa henne. Då blev hon lite sur och tyckte att han kunde få lite persika istället och tar sin sked där glassen varit på och ska plocka upp persika med än en gång hann jag stoppa henne och då började hon tjaffsa om att han inte alls är allergisk utan jag är en hysterisk morsa som överreagerar och så. 

*suck* hade hon inte varit lite dement så skulle jag tagit honom och gått, vi skulle ändå gå ca 10min senare. Hon ville hålla honom medans jag gick ut i bilen för att hämta extrakläder men jag såg till att duka utan  glassen och våra tallrikar innan jag gick iväg. 

Varför vill man ens chansa, nu har han inte fått i sig mjölk på ca 6månader vad vi vet men om han fortfarande blir dålig är det värt att chansa för att han ska få smaka lite glass? Knappast, speciellt inte som vi är 35mil hemmifrån och jag ska köra bil själv med sonen på söndag. Vill gärna ha fått sova lite, för att inte tala om att han får så ont i magen och bara gallskriker.

Nu har han alternativ som fungerar, piggelin klarar han av och sånna där fruktpurrer man kan köpa i påsar älskar han. Så det har vi till honom när vi äter glass eller är på kalas. Annas älskar han banan över allt annat men det blir lite kladdigt.

Imorgon ska vi på kalas jag kommer ju ha stenkoll på Theo vad han stoppar i sig och inte. Är faktiskt lite skönare med svärmor och sambons moster, de har i alla fall förstått att Theo har verkliga allergier och frågar innan de ger något.  

• t0va

Måste få skriva att kalaset gick jättebra, Theo åt bananmuffins, fast med kakao istället för banan i och han stortrivdes, fick lite Mer också. Syrran som inte visar mycket intresse alls i det jag gör frågade vad han får och inte får äta, och jag sa att han bla. hade ätit massa jordgubbar igår hos brorsan. Då gick hon och hämtade en skål jordgubbar åt honom, det var några på tårtan så han satt jättelyckligt och mumsade jordgubbe. Är så glad att det fungerar, skönt att växla lite från banan som han också älskar. 

• t0va

Tror grisarna flyger och helvetet frusit till is. Ringde idag för att beställa mer profylac åt sonen, bestämde mig för att vara ute i god tid den här gången sist tog det ju över en månad att få hem maten. Ja då hade de en kartong hemma som jag kunde få direkt och sen beställde de mer så det skulle finnas lite hemma. 

Misstänker att mina arga mail och samtal med patientnämden som pratade med någon chefsläkare på barn som i sin tur ringde sjukhusköket som har hand om maten har gjort att rutinerna ändrats. För innan har de ju aldrig haft något hemma. :D

Får se ifall det kommer något på fredag som de lovade, men en kartong är ändå bra.

Annars så har vi provat kyckling nu och det verkar fungera, såg att hans framtänder i överkäken är påväg igenom nu men vi fortsätter prova så får vi se hur det går. Just nu äter han riktig mat igen, stora portioner så jag försöker trappa ner på ersättningen. Har mest blivit smakisar innan men jag gissar att nu när vi kört på baskost så har hans mage och resten av honom fått tid att bli normal och inte koppla ihop mat med ont. Så nu provar vi med att lägga till det vi tror han tål men som vi ändå tog bort för säkerhetsskull.

Imorgon ska vi på 10månaders kontroll på bvc, får se vad de säger. Men de har ju gått på att vi föräldrar vet bäst innan och nu när han mår bra igen så tror jag de fortsätter haka på våra förslag.  

• t0va

Hemma från bvc, de fixar en remiss till barnkliniken och tyckte vi borde få prata med dietist, tydligen har de en ny den förra ska ha varit jättebra men den här har ju bara gnällt på att vi gett ersättning trots att han är över 6månader. 

i alla fall har han hoppat upp 1.5steg på kurvan i vikt och 1 steg i längd så han växer som han ska och lite till ;) 4.5cm på 2månader är extremt mycket för honom. Ang. våra misstankar om andra allergier sa hon att hon skriver det vi tror och funderar på så får läkarna fundera vidare, hon blandar sig inte i utan sa att föräldrarna känner sitt barn bäst.

Däremot sa hon att man kan få bristsjukdomar om man tar bort så mycket som vi gjort, är ju bara ägg som han inte provat än alls, vete, havre, soja och mjölk. Inte kan han väl få bristsjukdomar av det en sån kort tid speciellt när han ändå äter ersättning som huvudföda.

Han får ju det till natten och kvällen, och sen i majsgröten, så det är lätt 4-6dl han får i sig om man räknar om till färdigblandat. 

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-06-16 13:37:09 följande:

Hej jag köpte en gel salva mot munntorrhet idag ,så läste jag innehållet så stod de att de innehåller mjölkprotein och ägg hur kan de ha de i tandsalva?

Ja det kanske ger en effekt, finns väl mjölk i endel tandkrämer också om jag inte minns fel. Om man ska göra saker som ingen är allergisk emot så skulle det ju inte bli något kvar alls. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-06-16 14:21:50 följande:
    Skönt att han växer!

Min mellan har ju ätit så i många år nu och hans intag har dietisten räknat på och det var ok. Det är kalcium och järn enligt henne man ska vara noga med.
    Liten äter ju jätte strikt, men han får också Neocate eller ammar till varje mål.
    Men det är dietistens uppgift att räkna på vad och hur mycket han får i sig och säga till er om ni ska öka intaget av något, lägga till något.. Undrar varför hon säger så där? Det är ju hennes jobb att se till att han inte får någon brist!
    det var bvc-sköterskan som sa så och inte dietisten, någon sådan har vi inte fått träffa. Varje gång jag pratat med henne på telefon så har hon suckat och ojat sig över att han fortfarande får ersättning, för det får han inte äta efter 6månader sa hon till oss. 

Vet inte riktigt hur hon tänkt sig då, hon sa att vi skulle köpa välling i butiken och ge istället för ersättning, dvs. välling till alla mål plus smakisar. Snacka om att få i sig massa vete. Så jag har inte drivit på något besök hos henne heller när hon verkar vara rätt blåst. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-06-16 16:53:06 följande:
    Okej, det var ju lite bätte ändå, kanske. Men om hon nu tror det, varför ser hon inte till att du får en snabb dietisttid? Jag slutar aldrig förvånas...  
    Sen är det väl tydligt att han mår bra på denna kosten eftersom han växer som han ska kan man tycka (även om mina växt trots allergier) och det är typ det som bvc-sköterskorna brukar vara måna om...

Men om du ammat så hade du ju ammat istället för ersättning till målen osv. Det är ju liksom ingen skillnad. Inte slutar man amma bara för att de blir 6 månader... Men blir han inte mätt så kan man ju tjocka till ersättningen med rismjöl eller något, men det beror ju också lite på om man ger det till/efter mat (motsvarande amning) eller som ett helt mål tycker jag.
    Men det är bra att du står på dig T0va, håller med om att det låter väldigt knasigt...
    Ja jag fattar inte på mig dem, förut när han käkade främst vete, dvs. färdiggrötarna så växte han inte lika mycket, var ju så hon mätte 2 gånger extra för att se så de inte gjort fel. Så jag tror att nu när vi tagit bort allt som kan vara knas så har han fått chans att vila och komma igång som han ska. 

Igår fick han lite kyckling när vi åt och bajset luktar död idag, ska testa en gång till och se om det blir samma resultat, är ju tänder på gång nu också. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-06-16 20:49:58 följande:
    Hejja dig! Solig
    Jag har ju lärt mig av de bästa Flört

Sköterskan läste i theos journal att vi ska få tid i oktober för tester så sa hon några förkortningar och hon trodde det var blodprov och lapptest eller pricktest. Så skönt att det blir i oktober med mjölken för han börjar förskola den 22:a augusti och jag vill gärna att inskolningen blir klar innan det göras några provokationer, nu får han ju förhoppnigsvis några veckor till på sig. :) 

Var lite facinerande att bvc-sköterskan tyckte vi skulle ha kortisonkräm på eksemet på kinden men rekomenderade inte någon och det eksemet går upp och ner allt efter vad han äter. De på föräldrastödet som träffar oss varannan vecka hade sett så mycket bättre kinderna och eksemet blivit sen vi gör på restriktiv kost. Det är också ett bra tecken tycker jag. Speciellt när psykologen sa det helt själv när vi pratade om den resan vi gjort nu med allergierna, med de som har hand om den nya föräldragruppen vi börjar i till hösten.  
Svar på tråden Allergitråden