• t0va

Allergitråden

Jag funderar på att börja prova att ge ägg, såvitt vi vet har han inte reagerat på det när vi hållt på att baka eller ätit ägg själva, men vad är smartast att ge kokt eller något i mat? Eller det kanske inte spelar någon roll. Vill vara lite försiktig ändå. 

• t0va
    t0va skrev 2011-05-20 12:29:41 följande:
    Jag funderar på att börja prova att ge ägg, såvitt vi vet har han inte reagerat på det när vi hållt på att baka eller ätit ägg själva, men vad är smartast att ge kokt eller något i mat? Eller det kanske inte spelar någon roll. Vill vara lite försiktig ändå. 
    tack för tipset, får vara något utan vete och havre men jag antar att det går att hitta i utanallt-biblen ;) 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-05-20 15:00:11 följande:
    Vår allergolog sa att vi skulle ge ägg i typ pannkaka eller sockerkaka. En liten bit första dagen, en liten större dag 3, ännu större dag 5. Hade hon inte reagerat på en vecka skulle vi prova ge en pytteliten bit kokt ägg. 
    Hur stor är en liten bit? Pratar vi typ några mm, eller cm? Känns som ett naturligt steg nu är att prova ägg för Theo, vi har inte gjort några tester så jag vet inte men vågar inte köra på för fullt. 
  • t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-05-20 21:40:46 följande:
    Fy vilken dålig stil, stackars Tilde =(
    Håller med, så elakt. Jag som tycker det varit jobbigt på mammagruppen när de andra barnen provsmakat kakor och bullar när vi fikat. Då är ju theo så liten att han inte har stenkoll. Han nöjer sig och är jätteglad över sina melonbitar. Men en 4åring förstår ju skillnaden. 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-05-21 10:50:32 följande:
    Gav munsönderfallande aerius till dottern men hon tuggade på den. Spelar det ngn roll?
    jag tror inte det, frågade när det gällde munsönderfallande alvedon och det var ok att tugga. Bara att de är lättare att få ner när de "smälter" i munnen, sen gör man inte sönder något om man tuggar. Det är inte som kapslar eller andra piler som ska smälta i magen. 

Jag gissar att det är samma med aerius.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 21:10:22 följande:
     Tänker att om jag höjer huvudvändan så mycket så blir det ju lite knepigt när han försöker stå i sängen vilket han gör ständigt nu. 
    Vi har höjt huvudänden för Theo är så tät nu, det funkar bra att stå i sängen även då för honom, han är inte så stabil än men håller sig i och klättrar. Oftast nu ligger han på mage men vaknar flera gånger/natt för att han är tät. 

Jag tror det bara är en förkylning, idag somnade han inte på eftermiddagen utan i bilen nu på kvällen men vaknade när vi gick in. Så typiskt. Imorgon ska vi troligen ut och åka bil några timmar så jag hoppas han kan få sova ikapp lite då.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-27 12:20:24 följande:
    Fast Leo ligger inte alltid på rygg, han far runt och ligger nog mest på mage eller sidan faktiskt, om han inte nyss somnat för då brukar han ligga kvar på rygg. Men jag ska prova att höja sängen och se om det blir lättare för honom.
    Ang fukten funderade jag mest för maken är astmatiker och han säger att han alltid får tyngre med andningen när det är fuktigt (och kallt iof....kanske att fukt och värme är bättre). Men då kan det alltså vara lite olika. Kan ju vara värt att kolla lite på luftfuktare. 
    Min astma var mycket bättre när jag var på träningsläger på sardinien än vad den är hemma. Där var det varmt och fuktigt, behövde inte alls extramedicinera trots hög belastning och många matcher. Här hemma har jag fått ta extra bara vid en lättare träning. 

Kall luft däremot är jobbigare.  
  • t0va
    Jaramla skrev 2011-05-28 11:58:40 följande:
    jag tipsade i celiakitråden om änglamarks corn flakes (finns på coop) som innehåller malt från majs!
    Den käkar min son, perfekt sysselsättning för honom även om det mesta hamnar på golvet ;) 

Nu har vi haft en rätt så bra tid, förutom lite småprickar på magen efter att han ätit jordgubbar. Men så äter han bara ersättning, majs, ris potatis och köttfärs, tomtatsås funkar också nu :)  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:31:49 följande:
    Inget särskilt han ätit just nu..... tror dock att det ser lite värre ut på filmen. Men man funderar ju på om han är allergisk mot sädesslag också. Var ju i onsdags och tog nya prover, just för vete/havre/råg, samt majs.

Men visst syns det att han kämpar med andningen?? Känner mig så nojjig ibland och förstår inte att vi alltid blir hemskickade från akuten utan direkt hjälp.
    Är det galet att åka in när han är så här trots att han är så pigg och glad??
    Så söt han är :) 
    Tycker att magen ser ut lite som Theos, jag la märke till att han hade lite stor mage åt "biaffrabarn"-hållet men inte så extremt, när jag jämförde med de andra i mammagruppen. Men nu när vi kör helt utan sädesslag och mjölk så har det inte varit så.

Nu har vi ju inte testat ägg eller soja direkt så vi är utan det också, men just magen vet jag att jag reagerade på och nu är det inte alls så. Men det var när allt annat strulade så jag har inte stenkoll på när det försvann, ifall det var på vete, eller havre eller kanske något annat.

Jag orkade inte hålla på mer så allt sånt är borta så får vi jobba upp oss igen. Nu när vi kört utan det i några veckor så upplever jag i alla fall att han är piggare på att äta riktig mat.

En helt annan sak, jag har börjat kolla lite recept på bröd och det står bla. Teff, vart hittar jag sånt, har kollat på ica kvantum och maxi men inte hittat.  
  • t0va

åh hjälp... vi har fått förskoleplats åt theo from. i höst. 2.5månad kvar och jag antar att vi måste ordna intyg på hans allergier. Ska försöka få tag på enhetschefen för förskolan och se vad de kräver och jaga bvc vidare. Får sån ångest när jag tänker på att lämna iväg honom till någon annan som ska ha koll, inte direkt att han ska slå sig utan över allergierna. 

Igår fick han lite mer vete, han har sovit bra och haft en bra period nu så det kändes dax att prova en sista gång innan vi jagar allergimottagningen ännu mer. Natten var hemsk, läggningen gick bra sen vaknade han efter 30min och ville upp, lite som han gjort innan, så då får han sitta uppe i vagnen. Tillslut klättrade han runt så då la jag honom igen och han somnade vid 22:30 men sen har han vaknat varje timme och velat ha flaskan, 2 gånger har han satt sig upp och gråtit och varit jätteorolig. Sen vanade han vid 9, villket är tidigare än vanligt när han somnar så sent. Nu fick han en flaska så jag skulle hinna äta frukost, för han ville inte ha mer smörgås och då somnar han i lekpölen, däckar helt enkelt. Tidigare än vanligt det med, men säkert för han sovit så dåligt.

Ska bli spännande att se ifall det blir någon diarre den här gången. Kinderna är inte rudolf-röda däremot är torreksemet värre. Så nu kör vi på vetefritt igen, kanske testar lite havregryn som gått tidigare.

Nu har jag fått tag på teff också, tack för tipset om att titta på coop, så jag ska försöka baka lite småbröd så han har något annat än kex i brödform att äta.

Någon som vet ifall den här är ok om man kör med utan mjölk, vete, havre, ägg och soja. Står ju inget på och jag äter den så theo fick tag på några bitar och mumsade. Vi märkte ingen reaktion men ändå. Är ju smidigt ifall han kan äta samma pålägg som vi.  http://www.parsons.se/8891.html  

Svar på tråden Allergitråden