• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-08-02 08:56:00 följande:
    Någon som har ett bra förslag på vad jag ska byta ut vetemjölet till i en sockerkaka?
    den ska passa mjölk-, soja- och veteallergiker/intoleranta. Det är ok om det är kontaminerat med vete alla andra sädesslag fungerar.

Ägg fungerar
    mjölk = havremjölk
    smör= mjölkfritt margarin 
    Kolla Miralicias blogg. Hallofee pajen är god! Eller måste du ha "ren" sockerkaka?
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-08-02 09:18:46 följande:
    Kolla Miralicias blogg. Hallofee pajen är god! Eller måste du ha "ren" sockerkaka?
    Ska kolla den, det måste inte vara ren sockerkaka ska inte göra tårta på den. Tänkte göra det lite enklare genom att bara baka en sort som alla kan äta
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-08-02 08:56:00 följande:
    Någon som har ett bra förslag på vad jag ska byta ut vetemjölet till i en sockerkaka?
    den ska passa mjölk-, soja- och veteallergiker/intoleranta. Det är ok om det är kontaminerat med vete alla andra sädesslag fungerar.

Ägg fungerar
    mjölk = havremjölk
    smör= mjölkfritt margarin 
    I och med att du kan ha med ägg så underlättar det massor, då skulle du i princip nästan kunna byta vetemjölet rätt av mot potatismjöl eller ca 50/50 potatismjöl & maizena majsstärkelse
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-08-02 09:26:05 följande:
    I och med att du kan ha med ägg så underlättar det massor, då skulle du i princip nästan kunna byta vetemjölet rätt av mot potatismjöl eller ca 50/50 potatismjöl & maizena majsstärkelse
    Det är himmelens skönt att det fungerar med ägg.

Jag får testbaka lite i vecka

Någon som testat med dinkelsikt? Kanelbullar på detta blir väldigt gott i alla fall.
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-08-02 09:29:13 följande:
    Det är himmelens skönt att det fungerar med ägg.

Jag får testbaka lite i vecka

Någon som testat med dinkelsikt? Kanelbullar på detta blir väldigt gott i alla fall.
    Tål man vete så är ju dinkel gott att göra det mesta med, men funkar ju inte om man är glutenintolerant eller "normalt" veteallergiker.
    Däremot om man "bara" är känslig för vitt mjöl så kan dinkel ibland fungera bättre än vanligt vetemjöl
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • xanni
    ViFrånLandet skrev 2010-08-01 16:08:17 följande:

Har tagit bort lapptestet från sonen nu. Ryggen är än så länge väldigt röd men det ser ut som om han reagerat på både havre, vete och majs (små prickar) men vi får väl se imorgon när det är dags att läsa av. Dock är jag lite osäker på om vi gjort helt riktigt, när vi tog bort lapparna gick det att blåsa bort mjölet och såväl havren som majsen var snustorr - ska det vara så?

Puffar lite för denna fråga!

Vi har också gjort eget lapptest som när vi tog bort det var helt torrt. Ska man sätta tejp som gör att det inte "dunstar", eller spelar det ingen roll?
  • Kavat
    Erre skrev 2010-08-02 08:04:25 följande:
    Hej!

Tänkte höra med er som har barn med äggallergi... Hur känsliga är dom? Min son är typ allergisk mot hela världen känns det som. Han är snart 7 månader och vad vi än provar ge honom, så måste vi backa och börja om från början. På blodprover visar han än så länge på mjölk och ägg. Har era barn reagerat även om något innehållit ägg och det funnits i rummet? Vi märkte förut att han reagerade då man kokade ägg hemma, så det gör vi inte längre. Ikväll visar han tydliga tecken på allergireaktion och vi såg då att det finns ägg i den färdiga pizzadegen som jag hade öppnat just innan reaktionen kom. Kan han vara så känslig att det var ägget i den degen som han reagerat mot? Vi var även utomhus och åt mjukglass för någon timme sedan. Kan det vara det tror ni, även om vi var utomhus?

Tacksam för era erfarenheter...
    Jag skulle också gissa på pizzadeg, inte helt ovanligt att de reagerar på ägg luftburet tyvärr.
    Känns som att det borde vara känsligare inomhus, men det beror nog på hur man utsätts. Sitter man och äter något med ägg utomhus precis brevid och han är jätte känslig så visst skulle det kunna var så också, men tror mer på pizzadegen. Är det föresten ägg i mjukglass? Har nollkoll själv på mjukglass.
  • JPL

Jag brukar ha en postivit attityd och sällan klaga men nu är det för mycket. Jag tänker på att folk verkar tycka att det värsta med allergi är all specialkost. Nu har mina båda äldsta varit allergipåvekerade i två omgångar á några veckor vardera och jag är helt slut. De blir skräninga, stressiga, grininga och jobbiga och jag varken orkar eller hinner med allt kaos och alla utbrott och bråk. Det är ren psykisk tortyr dagarna i ända för att däcka framför TVn vid 21-tiden.

Så nu känns det lite bättre.

• 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-08-02 09:37:40 följande:
    Tål man vete så är ju dinkel gott att göra det mesta med, men funkar ju inte om man är glutenintolerant eller "normalt" veteallergiker.
    Däremot om man "bara" är känslig för vitt mjöl så kan dinkel ibland fungera bättre än vanligt vetemjöl
    Jag antar att de vet vad de kan äta då de är vuxna människor Råg, havre, korn och dinkel verkar fungera bra. De har bott i USA i många år och där är det visst svårt att hitta något som är vetefritt så de har "levt" på svenskt knäckebröd.
    Däremot finns det en urgod risglass där  
  • Eligrabbarna

Jpl: usch låter ju verkligen superjobbigt!!! Vad har de fått i sig?

Svar på tråden Allergitråden