• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-08-01 21:33:46 följande:
    Mela78 - nu är min dotters allergier ganska nya för oss men de gånger vi har varit på fika har jag tagit med mig eget fika till henne. När vi blev bjudna på mat så ringde jag upp och frågade vad det skulle vara för mat och förklarade att jag helst tar med egen mat till dotter så jag har full koll på vad hon äter. Värdinnan verkade inte alls ta illa upp och jag känner mig mindre besvärlig och det är enklare för mig än att försöka sätta in någon annan i hennes allergier.

Det är svårare med våra föräldrar som verkligen försöker göra allt rätt och hitta saker dottern kan äta. Här om dagen fick min dotter mat av mormor och när jag frågade vad det gula i maten var kom mamma på att hon ju hade haft i parmesan. Hon hade alltså tänkt från början göra mat dottern kunde äta men tyckte inte det smakade så mycket o hyvlade därför över parmesan och igår var mormor tvärsäker på att hon kunde äta glassen hon köpt men hon hade missat stabiliseringsämnet hon inte tål. Hon hade frågat i glassbilen efter soja och mjölkfri glass! Hon vill ju så väl så väl...
    Det som är problemet att vi nu pratar om släkt som är nära. Farmor, farfar, farbröder, mormor. Dessa är de vi träffar oftast och som står oss närmast. Vi träffar inte vänner över mat så ofta, har hänt två gånger sedan vi fått allergierna, ena gången tog vi med oss och den andra familjen har koll då de haft delvis samma allergier. Så med vänner har jag en annan förståelse om de inte kan eller vill kunna. Men släktingar som våra egna föräldrar? Nä, tycker detta är svårt idag. Gråter
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-08-01 21:13:26 följande:
    Är det inte någon form av majs i Neocate? Om inte ska jag testa den till sonen! Kostar den också runt 200kr/burken om man köper utan anvisning?

Vi gör gröt på Oldas risgröt/mjöl, antar att det är likvärdigt med det ni använder.. Risdryck (berikad) har vi också hemma, likaså olja. Kanske skulle testat det får se om han blir bättre än av Nutran. I så fall får jag införskaffa vitaminer sedan. Tack för tipset!

Hur visar sig majsallergin för din son? Får han lika kraftiga reaktioner av ren majs som av majsstärkelse etc i livsmedel?
    jag meilade Nutricia och frågade om innehållet i neocate,och då svarade hon att glukossirapen är majsbaserad men skall vara renad från proteiner,MEN, hon kunde ändå inte  till 100% säga att en majsallergiker inte skulle reagera. Som jag förstått är majs allergi ovanligt i Sverige, informationen om denna allergin är ytterst knapphändig till skillnad från i tex USA, så jag har googlat en del på cornallergy och fått lite mer info den vägen,och i vårt fall så var det inte förrän majsen försvann dvs ALLT som överhuvutaget kan härröra från majs- och även vete- ända ner på druvsockernivå som sonens eksem försvann .Alla scans charkprodukter som har druvsocker i sig är majsbaserade.Likaså lithells.har mailat dem.Druvsocker liksom dextrose är oftast majs eller vetebaserat.Ex euroshoppers pommes frites med dextrose är vete,så i dags läget  är alla produkter med druvsocker,dextrose,glukossirap ,maltodextrin helt borta ur sonens kost.Det gäller att lusläsa innehållsförteckningar men vad gör man inte för att ens barn skall må bra?!
  • ViFrånLandet
    mummy40 skrev 2010-08-01 21:40:13 följande:
    jag meilade Nutricia och frågade om innehållet i neocate,och då svarade hon att glukossirapen är majsbaserad men skall vara renad från proteiner,MEN, hon kunde ändå inte  till 100% säga att en majsallergiker inte skulle reagera. Som jag förstått är majs allergi ovanligt i Sverige, informationen om denna allergin är ytterst knapphändig till skillnad från i tex USA, så jag har googlat en del på cornallergy och fått lite mer info den vägen,och i vårt fall så var det inte förrän majsen försvann dvs ALLT som överhuvutaget kan härröra från majs- och även vete- ända ner på druvsockernivå som sonens eksem försvann .Alla scans charkprodukter som har druvsocker i sig är majsbaserade.Likaså lithells.har mailat dem.Druvsocker liksom dextrose är oftast majs eller vetebaserat.Ex euroshoppers pommes frites med dextrose är vete,så i dags läget  är alla produkter med druvsocker,dextrose,glukossirap ,maltodextrin helt borta ur sonens kost.Det gäller att lusläsa innehållsförteckningar men vad gör man inte för att ens barn skall må bra?!
    Druvsocker? Förvånad Hade jag ingen aning om! Men det finns som sagt himla dåligt med info om majsallergi här i Sverige. Synd jag är så förbannat kass på engelska, annars skulle jag googlat jag med!

Ska genast gå till köket och kolla igenom lillemans grejer efter både druvsocker och dextrose!
  • Alexi
    Molina skrev 2010-08-01 20:15:33 följande:
    Alexi: Som en annan skrev så nötter är så pass allergiframfallande så det får inte fsk/småskolor ha i området bland barnen, så sa våran fsk samt att när barnen ska bjuda på något gott så får inte nötter vara inblandat.
    Och din dotter är ju bara 20månader så det finns ingen anledning att testa nötter ännu om du är så pass allergisk också. Man ska vara försiktig med nötter till barn under 3år.
    Min dotter är 5år och hon har ännu inte fått smaka enbart nötter utan hon knyckte en gång en snickers och det är ju nötter i den och hon reagerade ingenting då så troligtvis är hon inte allergisk men hennes pappa har nötallergi så vi är jätte försiktiga.
    Tack för svaret! Då kanske jag ska tänka om och vänta ett tag med att testa nötter då. Min släkt är ju ändå så van vid mina allergier så det är ju inget krångel att inte ge henne ännu. Ska prata med min allergiläkare nästa gång och höra om de tycker vi ska testa henne på någon allergimottagning.
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-08-01 21:13:59 följande:
    Tack för kramen och att du berättar hur ni har det. Hur gör ni rent praktiskt när du säger att ni tar med er egen mat. Frågar ni innan vad andra ska äta och försöker göra samma?
    Och hur lyckas man (jag) lugna ned sig med tanke på kontamination osc?
    För våran del skulle det innebära att vi tar med till båda barnen och mig, eller bara dottern och mig. Sonen var så duktigt idag, han sa direkt att "det där är nötter, jag får inte äta det!", han är tre år bara och har koll.
    Kontamineringsmässigt tyckte jag det var jobbigare när hon var mindre. Då var också kusinerna mindre osv. Nu har de mer koll och tvättar sig osv. Siri tål ju sädesslag och det är väl mest det som smular så det behöver jag inte oroa mig för. Jag är lite orolig för nötter, så det brukar jag be folk ta undan. Och jag brukar be dem att inte servera fisk som Siri har fått andöd av. Om de frågar så säger jag vilka godis etc Siri kan äta så de kan köpa det och om det serveras mat så brukar jag be dem antingen köpa lithells korv alt mamma scans köttbullar. Vill de inte det så är det det jag tar med mig själv. Ärligt talat så struntar jag i om de blir sura. Siri är van vid att hon inte får samma. Ibland vill vi andra i familjen äta sådant som hon inte tål och då lagar jag olika rätter och på dagis är det aldrig samma. Det är inte så i verkligheten och jag tror att det är lika bra att vänja dem vid det från början så om jag tar med mig mat till Siri tar jag något som jag vet hon gillar och som är enkelt att frakta. En del kan laga Siris mat och är uppriktigt intresserade av att det ska bli rätt, det är kanske två familjer som jag litar på. Och mina föräldrar för de anstränger sig verkligen. Jag har släppt iväg Siri med mamma och pappa på semester två ggr. En gång till stockholm då var de borta två nätter och en gång nu i somras till Danmark och legoland då var de också borta två nätter. Men då har de med sig all mat hemifrån.
  • FenomenaA

Ja, jag känner själv att jag blir obekväm. Jag har alltid med eget till mig och sonen (han är 10 mån och jag ammar), men det är så mycket annat. Kladdiga händer, kladdiga leksaker, smulor på golvet. Det är svårast med de närmaste, de som tror att de har koll och vill hålla bebisen. Ändå blir det tokigt, som när en närstående gick runt med bebis på en fest där det serverades jordnötter och lät folk hälsa/ta på honom. H*n vill väl, och vi är så GLADA för dem som vill ha en nära relation med våra barn. Men det är är ju farligt för lillebror. Jag ser faror överallt, vilket är både bra och dåligt. Det är tydligen jag som har det yttersta ansvaret för saken, och måste tom hålla efter min man. :/

En sak har jag iaf lärt mig hittills. Det går inte att hålla tyst om allergirädslan, för folk MÄRKER! De märker att man inte vill låta dem hålla bebisen, eller inte låta deras kladdiga bebis hälsa på min. Då är det bättre att berätta varför. Men då blir det en massa prat om saken, vilket är skönt att slippa ibland. Jämt när jag träffar släkt och vänner pratar vi om detta, det är ju inte så konstigt då bebis fortf inte mår helt bra. Men jag blir så trött på min egen röst! *blablabla*

Jag/lillebror har haft en dålig period igen. Han mår inte bra och jag deppar för att inget hjälper. Jag gör ju allt jag kan! Jag håller tex en väldigt begränsad kost och har nog svårt att hålla vikten. Jaja, jag har mina misstankar om att det kan vara sojasläktingar. Det känns tungt att tänka på att min lille ev är allergisk emot "allt". Men det är just nu det känns så, snart kommer jag igen och är positiv igen. Jag önskar dock att vi kan nå ett läge där han mår bra snart. Främst för att han ska slippa klåda, och dels för att att han och jag sakta kan utöka kosten med det vi INTE tror att det är.

• Mela78

Tack alla för att ni delar med er.

Jag har försökt att intala mig själv att det är inte så mycket som dottern och jag inte tål (jämför lite med många av er andra här som har det jobbigare än oss, med fler allergier och sädesslage som vi ju tål). Kanske mest för att orka själv i vår vardag? Men det är nog för mycket för andra att hantera. Tror att jag ska försöka med att ta med mat till dottern och mig ett tag framöver. Måste bara komma över denna enorma känsla av besvikelse först, just nu vill jag aldrig igen åka och hälsa på någon. Det som gör det svårast just nu är att jag måste passa på min man och förklara för honom om barnens allergier inför alla dessa ifrågasättande släktingar.

• Erre

Hej!

Tänkte höra med er som har barn med äggallergi... Hur känsliga är dom? Min son är typ allergisk mot hela världen känns det som. Han är snart 7 månader och vad vi än provar ge honom, så måste vi backa och börja om från början. På blodprover visar han än så länge på mjölk och ägg. Har era barn reagerat även om något innehållit ägg och det funnits i rummet? Vi märkte förut att han reagerade då man kokade ägg hemma, så det gör vi inte längre. Ikväll visar han tydliga tecken på allergireaktion och vi såg då att det finns ägg i den färdiga pizzadegen som jag hade öppnat just innan reaktionen kom. Kan han vara så känslig att det var ägget i den degen som han reagerat mot? Vi var även utomhus och åt mjukglass för någon timme sedan. Kan det vara det tror ni, även om vi var utomhus?

Tacksam för era erfarenheter...

• 2små2stora
    Erre skrev 2010-08-02 08:04:25 följande:
    Hej!

Tänkte höra med er som har barn med äggallergi... Hur känsliga är dom? Min son är typ allergisk mot hela världen känns det som. Han är snart 7 månader och vad vi än provar ge honom, så måste vi backa och börja om från början. På blodprover visar han än så länge på mjölk och ägg. Har era barn reagerat även om något innehållit ägg och det funnits i rummet? Vi märkte förut att han reagerade då man kokade ägg hemma, så det gör vi inte längre. Ikväll visar han tydliga tecken på allergireaktion och vi såg då att det finns ägg i den färdiga pizzadegen som jag hade öppnat just innan reaktionen kom. Kan han vara så känslig att det var ägget i den degen som han reagerat mot? Vi var även utomhus och åt mjukglass för någon timme sedan. Kan det vara det tror ni, även om vi var utomhus?

Tacksam för era erfarenheter...
    Just ägg har har en tendens att kunna ge symtom genom att vara luftburet. glassen tror jag inte att det är.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora

Någon som har ett bra förslag på vad jag ska byta ut vetemjölet till i en sockerkaka?
    den ska passa mjölk-, soja- och veteallergiker/intoleranta. Det är ok om det är kontaminerat med vete alla andra sädesslag fungerar.

Ägg fungerar
    mjölk = havremjölk
    smör= mjölkfritt margarin 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
Svar på tråden Allergitråden