• t0va

Allergitråden

Kavat skrev 2011-07-04 13:25:17 följande:
    Bebisar ska inte äta socker eller salt.
    Har aldrig tänkt tanken att min lille skulle äta kakor nu! Jag har haft ungefär 1 år som gräns. Att då är det kul om de kan äta tårta. Om en månad är det dags här så då blir det pannkakstårta (finns i min blogg) med blåbär och kanske lite socker (för att vi andra ska kunna äta... ) emellan. Så varför "alla" tjatar på er så förstår jag inte..

Men visst finns det kakor och annat han tål och kan äta!
    Kakorna med muscvado-socker är goda!
    Kardemummabullarna är också himla goda (men lite svårgjorda, man får ha tålamod, men med flytande margarin går det bra)

Viskar att liten faktiskt fick smaka både några lättsaltade olws potatischips och potatisskruvar igår på stranden. Oj, vad han klättrade runt och var överallt. Enda sättet att få lite lugnt.

Sista tipset är mina frallor/korvbröd. De är verkligen supergoda så ni som inte testat gör det. Solig Nu har jag gjort trippelrecept i assistenten och slipper röra runt själv, men funkar bra att göra för hand på enkelt recept.
    I min släkt så är det fika som gäller, ungarna ska prova kaffe, läsk, te och kakor innan navelsträngen är klippt... Jag gjorde bananmuffinsen utan salt till Theo så de skulle ge sig, han har ätit sina riskex och frukt och älskar frukt så han har inte lidit på något sätt men de vägrar lyssna. Sen att han inte gillade muffinsen de sket dem i. 

Pannkakstårta var smart det ska jag nog göra. Jag har inte heller sett någon orsak till att han måste prova massa kakor, speciellt inte med tanke på allergin. Jordgubbar och banan är det bästa han vet så varför då ge något han inte gillar bara för att alla andra äter det? 

Han har fått smaka piggelin men det verkar inte heller gå hem så jag fattar inte, är mycket bättre på sambons sida. Fast där tjatar de om att han måste bli av med allergin så han kan äta tårta. *suck* 

Korvbrödet har jag tittat på men kom inte igång att göra det, får ta och testa. Blir den degen mer trög som riktig deg eller som tefflimpan och mer som havregryns gröt i konsistensen? 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-07-04 17:42:40 följande:
    Eh, det var inte till Mithrandil utan till tOva DrömmerSkäms
    Jag läste och tog till mig ändå ;) 

Ja stora problemet i det här fallet är dementa farmor, hon tänkte ge theo gräddglass sist vi var där och tjatade om att han inte har allergier utan det är jag som är hispig... fast 1min senare hade hon glömt det. En fördel med demens... De andra verkar fatta tror jag, vi är så sällan i min hemstad så det funkar ok som tur är. Hoppas att läkarna kan komma fram till ifall han har fler allergier så det blir lättare att säga det också.  
  • t0va

Nu har vi provat sinlac i 3 dagar, ingen reaktion än så länge :) 
    Han fick det i julas men blev dålig, fast då var misstanken att någon av mina släktingar som träffade honom gav något han inte tål, troligen mjölk. Men vi slutade med sinlacen då i alla fall för att bara ge "rena" saker så vi skulle se en tydligare reaktion ifall han inte tål något. 

Så skönt när något funkar i alla fall.  

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-07-09 06:42:54 följande:
    Hej jag försökte få bidrag för att jag har ibs,tål inte jordnötter,mjöl,vete,vetemjöl,mjölkprotein och dietisten och läkaren skrev intyg och hjälpte mig att formulera brevet men de avslog de på försäkringkassan för de var inte tillräckligt  ,sen sa dietisten att dem ska protestera för fkassan vill inte ge bidrag mer. Men du kan ju försöka söka.
    kan det ha varit handikappersättning du sökte, det kan man få ifall man har extra kostnader pga. sitt funktionshinder. 
    Kavat skrev 2011-07-09 13:42:56 följande:
    Skönt om det funkar!   Var bara uppmärksam på om det blir sämre. Ofta påminner ju symptomen om mjölksymptom, men inte alltid.
    Vi har kört på och gett ca 1 portion nu de senaste dagarna och jag ser inga symtom alls. Idag bajsade han jättelöst visserligen men jag gissar mer på att det är för att han försökte dricka upp sjön när vi har badat de senaste 3 dagarna. Fattar inte varför han ska dricka vattnet. 

Hade tänkt prova pyttelite havre igen och se om det blir något, blir sista innan förskolestarten för om 2 veckor åker jag och junior på lite semester och sen är det bara 1 vecka hemma innan nästa semesterresa och sen börjar han. Helt otroligt så fort tiden går.

Idag var vi på ett till barnkalas också, den mamman hade helt glömt att theo har allergier men jag räknar inte med att de ska kunna ordna något åt honom heller. Så när de andra åt tårta fick han vattenmelon, tror han var den nöjdaste av barnen. Sen blev det grillad korv och där hade de en sort han kunde äta. Korv går alltid hem :D  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-07-10 09:41:42 följande:
    Någon som har förslag på gott mjukt bröd utan allt?
    Alexander bara tjatar om smörgås, har tittat runt en massa men hittar inget färdigt och hittar bara krångliga brödrecept.
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b106294p1192019.html

Finns några olika varianter, vi kör med sirap istället för farinsocker och har i solrosfrön också. 
    Jag tycker det är helt ok och Theo älskar brödet, kaninen också ;)

Tror han fick i sig något han inte tål igår på kalaset. Jag hade med eget åt honom men korv fick han där, fast det var en sort som ska funka. Funderar på ifall de har haft något konstigt på grillen eller om det hade kommit grädde på den. Barnen satt och åt tårta så det var massa kladd överallt.

Han somnade ok igår kväll men vaknade vid midnatt och var jätteledsen, tillslut somnade han sittandes mage mot mage i min famn, men vaknade 20min senare och krälade runt och vred och vände sig. Så som han gör nu när vi vet att han fått sig saker han inte tål. Så då fick han lite alvedon och somnade om igen och sov hyffsat resten av natten. Tur att han inte har värre reaktioner.

Var lite avundsjuk på de andra som bara kunde ge maten åt sina barn utan att fundera på vad som var i, nu är det i alla fall full fart igen, nu försöker han äta upp en filt eller om han gör ett bo under soffbordet, lite svårt att se ;)  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-07-10 13:51:58 följande:
    Jättesnabb fråga, vad är xantankärnmjöl?

HIttade bröd idag som innehöll det men det står att den är Glutenfri, vetefri, mjölkfri, baljväxtfri och sojafri.
    "En ämne som framställs genom jäsning av glukos eller sackaros från majs och med hjälp av en bakterie som heter Xanthomonas campestris, den liksom äter upp glukosen och hjälper till att bilda ett geléaktigt ämne. Sen torkar detta ämne och görs till ett pulver som i sin tur löses i vätska och som i sin tur återigen blir geleaktig"

http://www.naturligtsnygg.se/?p=12964
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-07-10 13:57:29 följande:
    Okej tack.
    Hade fått för mig att det var något man inte borde äta men då borde det ju vara okej då?
    nej det ska vara ok. står "Märkt som Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen och KRAV-godkänt som förtjockningsmedel i mat. " också så jätteläskigt verkar det inte vara. :) 
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-07-10 21:11:58 följande:
    Får se sen när han börjar äta vad han tål o inte tål.
    Sitter o funderar på om dietetisten sa att jag kan äta duruvetemjöl....men är inte det sädesslag det med? Borde inte Loke klara av. Hon sa även att jag kan äta cornflakes men inte kelloggs. De andra märkena går bra, men det är korn i alla.....tål man inte veta, havre o råg tål man väl inte korn o malt?!?!?!?!?!?
    det är inte korn i alla, tror det är änglamarks som är utan. Vi köpte en special från allergihyllan åt sonen, var snordyr och hittade sen änglamarks som funkar. Han äter utan allt. 
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-07-10 22:17:39 följande:
    Inte hittat änglamarks. vilka affärer finns den i?
    Coop som de andra skriver, vi letade också massor just coop handlar vi aldrig på, men så råkade vi hamna på en liten butik i stan och jag kollade av ren nyfikenhet och där fanns det :) 

Var samma med Teff tror jag, fanns bara på coop också. Blir endel åkande för att få med allt.  
  • t0va
    Maddisen80 skrev 2011-07-12 11:46:05 följande:
    Hej okis för fk sa att jag skulle ta enkäten med handikappsersättning men de stämde ju inte, men jag fick avslag ändå
    Men vårdbidrag kan man bara få för barn, inte för vuxna så för dig är det handikappersättning som gäller och det kan vara jättesvårt att få något alls. Har man andra funktionshinder än allergi så ska man skriva upp det med, för allt som gör att man får merkostnader ökar chansen att man får ut något alls. 
Svar på tråden Allergitråden