• t0va

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-06-23 22:29:42 följande:

Ja, det är scans.
    Är det den ni använder?
    vad jag har förstått så är det väl så att det är få som reagerar. Kavat skrev dessutom igår att lithells korv innehåller druvsocker gjord på majs, så om de köper lithells till honom funkar det ju,

japp, kollade och det var scans vi kör med, så lithells har majs så trevligt för det är den korven vi äter hemma när vi har korv, villket inte sker så ofta men då slipper vi ju byta där i alla fall. Är skönt när man hittar sånt som fungerar utan en massa byten. 
  • t0va

när vi ändå pratar druvsocker, den som är i santa marias spice mix, dvs. kryddblandingen är den vete? För sonen fick i sig våran köttfärs idag och han är jättehyperaktiv nu. Sambon som spillt massor på golvet och torkade inte upp utan jag såg det när jag dukade ut att sonen satt och mumsade. Vet att sambon hade ost också så det kan ju vara det också. 

Rätt tröttsamt att han inte ser farorna och kan hjälpa till, själv är jag förkyld och har feber så jag är lite lätt avtrubbad ikväll. Men hans aspergers gör att han inte funkar som alla andra. :(  

• t0va
    mithrandil skrev 2011-06-24 11:57:31 följande:
    Förstår så väl hur det känns. Vi har haft exakt samma problem hemma.
    Andreas kunde låta bli att plocka upp smörgåsar med smör på som alex ätit och amanda suttit och käkat glatt.
    Men sen Andreas flyttade är alla livsmedel barnen inte äter förbjudna. allt blev så mycket enklare och inga misstag kan ske.
    jo ibland så funderar jag på ifall det inte vore lättast på alla plan inte bara allergimässigt. Han lägger ju sina prylar på bordet där han alltid lagt det utan att tänka så varje morgon får jag gå en runda och kontrollera så det inte är några cigg i theohöjd osv. Men han kanske lär sig, vi håller på att hitta lösningar för den biten och förhoppnignsvis även att det blir städat direkt efter man ätit. 
  • t0va

glömde skriva det jag tänkte skriva, det var nog inget med det han fick i sig igår utan mer övertrötthet för när han väl kom till ro så var allt jättebra igen, inte som annars när han är fortsatt ledsen och kinkig. 

• t0va
    Kavat skrev 2011-06-24 22:44:51 följande:
    Scans hotdog är också druvsocker från majs (än så länge, som det skrev igår). Här reagerar inte mellan på den. Så just nu är den ok ur druvsockersynpunkt om majs funkar.
    Kalas, då kan vi kanske testa ifall han är på det humöret. Är en riktigt jobbig period nu när han ska ha det vi äter och kan ta sig upp också. Igår när vi käkade fick han sitta i sin stol och då vrålade han och blev skitförbannad när han inte fick det vi åt. 

Idag lyckades vi i alla fall lura honom tillräckligt mycket så vi kunde mumsa bulle på filten vid midsommarfirandet :)  
  • t0va
    trållmor skrev 2011-06-24 23:58:39 följande:
    Jag har inte varit in här på fb på evigheter, men såg denna fråga.

ALLA produkter från Santa Maria är fria från veteprotein, om det står tex druvsocker och liknande, de använder sig utav majs. 
    Supertack för infon, var som jag skrev tidigare nog falskt alarm och då hade jag ju rätt :D 
    Han verkar ha en period av "jag ska inte sova bara testa hur högt jag kan låta", för han växlar fort mellan att skrika, fejkskrika och skratta. Men det är jättebra att veta för framtiden eftersom vi ändå äter enhel del tacos.  
  • t0va
    Tibell skrev 2011-06-26 20:12:14 följande:

kikar in och viskar att vi verkar kunna ha slutat med lactulosen för Bellas del nu =)

Över en vecka utan och bajsar dagligen.. och BRUNT!!

:) Hoppas det håller i sig. 

Jag blir mer och mer imponerad av en vän jag har som ska ha barnkalas på fredag, nu har hon frågat igen vad Theo får äta så de kan bjuda på något han också får äta. Har sagt att jag tar med saker ändå men hon vill att han ska kunna få något där också. Så snällt att tänka på honom. Det skulle vara frukt på och i tårtan så han skulle få en fruktsallad, det tror jag kommer gå hem.  
  • t0va
    annakoh1209 skrev 2011-06-26 20:45:37 följande:
    nu behöver jag hjälp av er
    vi köper O´boy Original som är helt mjölkfri men nu reagerar sonen som är mjölkallergiker båda sönerna är mjölkallergiker men det är  bara 5åringen som reagerar vad kan det vara?? 
    Är det inte soja i den? Har för mig jag har läst det, kanske kan vara något sådant som han reagerar på. Skriv nr vad som finns i så är det lättare att hjälpa dig. 
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-07-03 15:38:21 följande:
    Jag vet inte hur allergisk han är mot vete!
    Ska jag alltså inte använda den? :/
    Vill ju göra negerbollar. Vad kan man använda då? Och som ströbröd?!
    Tror det är från K Kavats sida. Jag har inte hunnit testa än. 

200g margarin
    2 dl socker
    2 dl kokos
    4 dl boveteflingor
    6 msk kakao (efter smak)
    ca 1 msk vaniljsocker 
    vatten (eller kallt kaffe) i lagom mängd. 

Rör samma allt och så tillsätt en matsked vatten och rör runt. Provsmaka, tillsätt ev mer vatten och så gör man till man hittar en bra konsistens. Jag gillar inte när de är stenhårda och torra (dvs utan vatten). Vattnet gör ju att de blir lite mer degiga i konsistensen.

Min erfarenhet är att trots att jag mäter samma så blir det olika smak varje gång. Tror att det beror på att boveten ibland är mjöligare och ibland mer flinging, men provsmaka och tillsätt mer av det som saknas så det blir gott.  
  • t0va
    tes 75 skrev 2011-07-03 20:26:49 följande:
    det blir supergott med boveteflingor! smakar nästan nougat =)
    Får ta och testa, vi skulle gjort det men hittade inte kokos just då. Måste sätta igång och provbaka lite mer inför kalaset, har bestämt att Theo ska kunna få äta lite kakor och även något tårtliknande hur nu det ska gå till. Tanken är att vi ska visa att det går att göra kakor som han kan äta. Mina släktingar har inte förstått det utan tycker så synd om honom som inte får äta sånt. Varför han nu måste göra det som bara är 10månader. 

Svar på tråden Allergitråden