• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    xanni skrev 2010-08-02 09:42:09 följande:
    Puffar lite för denna fråga!

Vi har också gjort eget lapptest som när vi tog bort det var helt torrt. Ska man sätta tejp som gör att det inte "dunstar", eller spelar det ingen roll?
    När de gjorde det här på allergimottagningen hade det också torkat. Det ska ju sitta två dygn och då hinner det nog torka oavsett vad man har för plåster. Men ligger det direkt mot huden och är fuktigt från början, så tycker jag att det bör vara ok.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-08-02 09:59:54 följande:
    Jag brukar ha en postivit attityd och sällan klaga men nu är det för mycket. Jag tänker på att folk verkar tycka att det värsta med allergi är all specialkost. Nu har mina båda äldsta varit allergipåvekerade i två omgångar á några veckor vardera och jag är helt slut. De blir skräninga, stressiga, grininga och jobbiga och jag varken orkar eller hinner med allt kaos och alla utbrott och bråk. Det är ren psykisk tortyr dagarna i ända för att däcka framför TVn vid 21-tiden.

Så nu känns det lite bättre.
    Vet hur det är! Provocerat?
     Stor kram!
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-08-01 21:39:05 följande:
    Det som är problemet att vi nu pratar om släkt som är nära. Farmor, farfar, farbröder, mormor. Dessa är de vi träffar oftast och som står oss närmast. Vi träffar inte vänner över mat så ofta, har hänt två gånger sedan vi fått allergierna, ena gången tog vi med oss och den andra familjen har koll då de haft delvis samma allergier. Så med vänner har jag en annan förståelse om de inte kan eller vill kunna. Men släktingar som våra egna föräldrar? Nä, tycker detta är svårt idag. Gråter
    Mela78 skrev 2010-08-02 05:50:49 följande:
    Tack alla för att ni delar med er.

Jag har försökt att intala mig själv att det är inte så mycket som dottern och jag inte tål (jämför lite med många av er andra här som har det jobbigare än oss, med fler allergier och sädesslage som vi ju tål). Kanske mest för att orka själv i vår vardag? Men det är nog för mycket för andra att hantera. Tror att jag ska försöka med att ta med mat till dottern och mig ett tag framöver. Måste bara komma över denna enorma känsla av besvikelse först, just nu vill jag aldrig igen åka och hälsa på någon. Det som gör det svårast just nu är att jag måste passa på min man och förklara för honom om barnens allergier inför alla dessa ifrågasättande släktingar.
    Usch, ja, det är jobbigt. Nu har jag i och för sig maken på min sida, men det tog låååång tid innan han verkligen förstod hur illa det blev av lite slarv. Så att han med honom på sin sida gjorde att jag mådde bättre. Så  du kanske ska börja med honom och förklara hur du känner dig och hur jobbigt du tycker det är att du får ta hela ansvaret när ni är borta? Som sagt, här tog det nog ett år innan maken faktiskt på allvar insåg, men det var ju för att jag hela tiden var med, torkade, plockade undan, påminde och hindrade alla "olyckor" att hända innan de hände.
     Det var när han själv och min mamma tabbade sig några gånger som han upptäckte att "oj, vad dålig han blev av lite." Han hade inte riktigt trott att han faktiskt blev så kass.

Sen har vi väldigt lite kontakt med hans föräldrar pga deras beteende och reaktioner i julas.. De ifrågasatte att jag ens är glutenintolerant (svårt att hitta på något som läkare fastställt via ett blodprov och gastroskopi, genom att knipsa av en bit av tarmen).
    De slarvades och gnälldes på mig för att jag inte ville äta smör med tydliga vetesmulor i. Som tur var syntes det tydligt, men nej då var det mig det var fel på som inte bara åt, inte de som hade tagit av mitt smör.
    Misstag sker ju och det är ju inte lika lätt när man inte lever i det som vi gör, det har jag full förståelse för. Men tycker inte att jag borde få utskällning för jag vägrar äta något som jag inte tål.

Sen fick både jag och sonen i och vete/gluten ändå och blev dåliga länge. Jag var kass i 2 veckor och sen åkte jag på en mega förkylning (bara jag och sonen som blev dåliga, ingen annan, så immunförsvaret blir ju rätt påverkat tyvärr.)
     Men inte ens en ursäkt utan fick bara kommentar att vi överdrev och att jag fick skylla mig själv som åt av maten som vi förutsatte var ok.
    Så där vet jag inte om jag har lust att äta igen...
  • Kavat

Mela, min erfarenhet är att mina nära vänner och kompisar förstår och vill anstränga sig för att hjälpa till och är helt underbara! Medans den äldre generationen ofta tycker att man överdriver och hittar på och vill inte fråga om hjälp och tips, utan bara gör som de tror och skiter om det skulle bli lite fel för "det lilla kan ju inte göra något. Förr i tiden åt man minsann allt. "

• 2små2stora

Vi har nog tur med vår släkt de är jätteduktiga, bara min mormor på drygt 80 som kan sucka lite men inte mer än så. 
    Den delen av släkten vi ska träffa i helgen så är det 3 till som inte tål mjölk 2 av dem tål inte heller soja och har svårt med vete.

Vi får väl se hur det blir med knatten om han också blir allergisk. Undrar om de kan reagera med allergi redan i magen? 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • mummy40
    2små2stora skrev 2010-08-02 15:39:35 följande:
    Vi har nog tur med vår släkt de är jätteduktiga, bara min mormor på drygt 80 som kan sucka lite men inte mer än så. 
    Den delen av släkten vi ska träffa i helgen så är det 3 till som inte tål mjölk 2 av dem tål inte heller soja och har svårt med vete.

Vi får väl se hur det blir med knatten om han också blir allergisk. Undrar om de kan reagera med allergi redan i magen? 
    Min son är då född allergisk, reagerade redan efter några timmar.På sitt 4e levnads dygn såg han helt brännskadad ut i ansiktet,  och BVC sa att det var hormonplitor, vlket det ju inte var...
  • 2små2stora
    mummy40 skrev 2010-08-02 15:51:11 följande:
    Min son är då född allergisk, reagerade redan efter några timmar.På sitt 4e levnads dygn såg han helt brännskadad ut i ansiktet,  och BVC sa att det var hormonplitor, vlket det ju inte var...
    Börjar fundera lite då J som är allergisk föddes tillväxthämmad med ca 20% och denna lilla är också tillväxthämmad.
    Har ätit mjölkprodukter hela graviditeten. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • crazy hannah

Här har ni en förvirrad människa.....

Hade tfn tid med läkaren idag. Han har haft semester så jag har inte pratat med honom utan med dietist + allergiläkaren som gjorde testet patch(för 2-3 veckor sedan), visade kraftigt posetivt flr vete havre råg soja och mjök men även på cellulosan..

De har sagt att han skall äta UTAN ALLT , men enligt läkaren så är han inte alls är allergisk, och att man inte skall lita på testet eftersom cellulosa provet också visade posetivt.

Så nu skall jag helt plötsligt kunna ge honom vad som helst så länge jag tar ett födoämne i taget..

KÄnenr mig lätt schitzofren, förbannad (på dietisten och allergikonsulenten) och såklart glad över detta, fast helt ärligt just nu käner jag mig bara misstänksam...

Att han visat små reaktioner sedan han började behandlas med nexium sa inte läkaren något om utan viftade bara bort det.

Känner mig bortgjord och hysteriskt hypokondrisk....

Nu skall ja helt enkelt slå bort alla misstankar om ev allergier (vi skulle diock ta mjölkprovokationen sist) allergi misstankar vi haft sedan han var  1 månad gammal.

Förvirrat var förnamnet här..

Kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • ViFrånLandet
    crazy hannah skrev 2010-08-02 17:09:14 följande:
    Här har ni en förvirrad människa.....

Hade tfn tid med läkaren idag. Han har haft semester så jag har inte pratat med honom utan med dietist + allergiläkaren som gjorde testet patch(för 2-3 veckor sedan), visade kraftigt posetivt flr vete havre råg soja och mjök men även på cellulosan..

De har sagt att han skall äta UTAN ALLT , men enligt läkaren så är han inte alls är allergisk, och att man inte skall lita på testet eftersom cellulosa provet också visade posetivt.

Så nu skall jag helt plötsligt kunna ge honom vad som helst så länge jag tar ett födoämne i taget..

KÄnenr mig lätt schitzofren, förbannad (på dietisten och allergikonsulenten) och såklart glad över detta, fast helt ärligt just nu käner jag mig bara misstänksam...

Att han visat små reaktioner sedan han började behandlas med nexium sa inte läkaren något om utan viftade bara bort det.

Känner mig bortgjord och hysteriskt hypokondrisk....

Nu skall ja helt enkelt slå bort alla misstankar om ev allergier (vi skulle diock ta mjölkprovokationen sist) allergi misstankar vi haft sedan han var  1 månad gammal.

Förvirrat var förnamnet här..

Kram
    Lycka till med återinförandet, ska hålla tummar och tår för er =)
Svar på tråden Allergitråden