• t0va

Allergitråden

YayasMami skrev 2011-07-12 10:45:59 följande:
    Jag tänkte lämna in ansökan om VB för min son idag, han har komjölksprotein och äggallergi men även mycket eksem.
    Jag tänkte be om lite tips så jag inte glömmer bort något
    Kan man tex ta med kostnaderna för Mildison och Miniderm som merkostnader?
    Har jag missat något om jag skriver i mertid för dammsuga efter maten så han inte får i sig något, smörja eksem, åka och handla långt, läsa innehållsförteckningar?
    Jag tänker även vara hemma med sonen pga allergin, han skulle egentligen börjat dagis nu men man hör ju ofta om hur allergiska barn får i sig mat de inte tål på dagis. Kan det räknas in eller anser de att det är ett val jag själv tagit outgrundat?
    Vi misstänker mer allgeriger, bla banan så vi ger honom mest samma mat för att inte riskera något.
    ta med ALLT du kan inte skriva förmycket egentligen när det gäller FK. Har ni speciella tallrikar, bestik, grytor osv. till det allergiska barnet så skriv upp det också, jag har inte sökt vårdbidrag men hjälpt en vän med att skriva handikappersättningsansökan och det gick bättre andra gången när vi skrev upp varenda liten sak som ökade hennes kostnader jämfört med en "frisk" person. 

Extra tid för att laga specialmat har du det?  
  • t0va
    Maddisen80 skrev 2011-07-12 17:55:00 följande:
    Hej jo men jag skrev ju upp alla funktionshinder med + allergin men blev nekad ändå
    jo, det är som sagt jättesvårt att få ersättning idag, jag har vänner som knappt kan röra sig själva och har höga kostnader pga. att de behöver specialmat, specialkläder, hjälpmedel de måste köpa själva osv. och de får bara ut en pytteliten summa mot vad de lägger ut. 

Vet att det har funnits ett litet företag som erbjudt sig att hjälpa folk att skriva ansökan om handikappersättning mot att när man får bidraget så tar de en viss summa men får man avslag så kostar det inget alls. Kan se ifall jag hittar dem. Är en nätvän till mig som startade upp den firman.  
  • t0va

Någon som vet ifall det är något knas med scans kokta medvurst, sonen har fått det idag 2 gånger och kräkts bägge gångerna. Först ca 1 timme senare, vi var på biblioteket och han kräktes korvbitar. Sen nu för en stund sedan nästan direkt efter att han fick 1 skiva. Annars så kör vi med pärsons men nu köpte sambon fel, inehållet är samma i de bägge och jag hittar inget han ska reagera på. 

• t0va
    miracle maker skrev 2011-07-22 14:24:39 följande:

Här är det dagisstart om två veckor och jag börjar bli riktigt orolig för hur det ska gå med maten. Barnkliniken har stängt hela sommaren så vi har inte fått något läkarintyg än, men i värsta fall får vi väl ta med egen mat under inskolningen...

Sammahär, vi har förskolestart om 1månad och än har vi inte hört något från barnkliniken. Vi har inget intyg på sonens mjölkallergi men det kan bvc fixa om de bara får fram en läkare men misstankarna om vete och havre har vi inte fått prata med någon om. Men ska det vara så då tar jag med egen mat. 

Tycker det är rätt jobbigt att släppa kontrollen över hans mat faktiskt, att lita helt på någon annan som måste ha koll.

Ettårsvaccinationen är det den som innehåller ägg? Vi har ju inte provat ägg än utan kört utan det för att låta sonen få vila och växa i ro nu ett tag. Han har visserligen inte reagerat när vi gjort saker med ägg hemma eller jag har ätit och han varit i samma rum, så förhoppningsvis är han inte allergisk.  
  • t0va
    Blå Flygare skrev 2011-07-23 15:07:21 följande:
    Jag tror inte ni kommer behöva ta med egen mat. vi hade samma vi inför dagisstart; mottagningen var stängd så vi hann inte få intyget i tid. Men vi sa till första dagen, och köket kunde ställa upp med mjölk/äggfri kost på ett par dagar, och innan dess var inte lunch med på inskolningsshemat. Så länge det handlar om de vanligaste allergierna och intyg är på väg ska det inte behöva vara något svårt att fixa. Sen kan det ju ta lite längre att ta in specialprodukter till avdelningen eller att fixa kosten om det är någon ovanlig allergi som kräver lite mer.
    Som tur är så ligger det bara några hundra meter hemmifrån också, ifall vi behöver ta med lite i början. Ska tydligen vara mat från skolköket, har inte fått något klart svar på det än. Men vi får se ifall de är jättekinkiga, han ska ändå "bara" gå 15 timmar till en början så det blir ju inte alla måltider direkt heller. 

Måste fråga en annan sak, idag var vi på kalas hos svärmor, hon hade fixat korv och potatis åt Theo. Han fick även lite grönsaker och av det var det bara grön paprika han inte ätit tidigare, men den spottade han ut fort också. Däremot så var det en hund med, och den hunden slickade Theo överallt. Allt eftersom vi var där så fick Theo röda utslag, dels var det små nästan som myggbett, ca 4-5st men sen stora röda utslag som en enkrona, de var inte förhöjda utan platta. Han såg nästan ut som om han hade gråtit massor  fast utslagen var på halsen och kinderna och skallen också.

Vet att han fick det en annan gång också. Hans ögon rann inte och inte hans näsa heller. Jag tror att det var hunden som ätit något och överfört det på Theo, svärmor tror att det var tomaten. Men tomat har han ätit tidigare och inte blivit röd på det sättet, han har ju ätit enhel del ketchup och tomatsås också.

Någon som har en idee eller kan det vara att han är allergisk mot hund? Utslagen försvann sen när vi åkte hem och ikväll så syntes det inte. Men han har varit lite extra orolig, fast det kan också bero på att jag är jättestressad och mår inte så bra. Jag och Theo ska nämligen åka iväg 1 vecka till mina föräldrar med allt vad det innebär, är skönt att komma bort men samtidigt jobbigt. Sån stress har han reagerat på tidigare.  
  • t0va
    Blå Flygare skrev 2011-07-23 22:44:28 följande:
    Det är alls inte omöjligt att det är hunden; antingen den själv eller något den ätit. Är det inte ofta ägg eller mjölk i hundmat? (billigt protein) Jag är allergisk mot hund och får nässelutslag när jag blir slickad, annars så reagerar jag inte i huden mot hund (om jag klappar den reagerar jag inte om händerna).
    tänkte fråga vad det är i hundens foder, är sambons moster som har hunden. Men just då kom jag inte att tänka på det, utan kom på efteråt att sonen faktiskt reagerat en annan gång, minns inte om det var den hunden eller min brors hund som också skulle vara överallt på sonen. Inte lätt när man är liten och äter massa korv som hundarna älskar ;) 

Är så sällan vi träffar någon med hund har bara kaniner själva och de slickar inte sonen, för de tycker inte om honom alls. Han har inte reagerat när jag hållt på med ägg men det är så sällan jag äter ägg och sen slickar på sonen blir kanske lite skillnad om det är saliv med saker som ligger kvar på huden eller om man tar på honom lite snabbt och har tagit i ett ägg innan.  
  • t0va
    annakoh1209 skrev 2011-08-04 14:31:44 följande:
    detta är flytande Clarityn som jag pratar om tyvärr
    nej den flytande innehåller inte laktos., det gör tabletten. 

"CLARITYN: 1 tablett innehåller: Loratadin 10 mg, laktosmonohydrat 71 mg, majsstärkelse, magnesiumstearat.

1 ml sirap innehåller: Loratadin 1 mg, propylenglykol (E1520),glycerol (E422), vattenfri citronsyra , natriumbensoat (E211), sackaros 600 mg, persikoarom och renat vatten."

• t0va

Igår provade vi lite kyckling igen efter att ha haft uppehåll några månader. Verkar ha gått bra, vi såg ingen reaktion igår och inte idag heller. Väntar på bajset bara, en annan gång så luktade det rutten grävling ;) 

Och jag hann inte mer än att skriva de raderna innan han börja klämma, allt ser ok ut. Så då funkar nog kyckling och att det varit något annat troligen havre eller vete som gjort att det inte funkat innan :D 

• t0va

Min kille reagerade också på Althera, han blev jättedålig, troligen pga. laktosen som han hade varit utan ett tag eftersom han innnan fick ersättning utan laktos så visst kan de reagera. Även om jag inte vet om det är så nu i suzzys fall. 

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-08-09 08:52:25 följande:
    Hej jag ska ju göra magsäckop om några månader då ska jag dricka  dietpulver 2 veckor före och jag tål inte gluten och mjölkprotein och de enda jag har hittat som jag har haft innan är fitmeal är de någon annan som vet något annat för de var en som sa sophiakuren i en annan tråd men de är laktosreducerat skummjölkspulver
    Du har ingen läkare eller dietist som kan hjälpa dig att hitta något som kan fungera, det är nog det bästa. 
Svar på tråden Allergitråden