• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • crazy hannah

Tack... men vågar ännu inte tro på något alls.,..
    Men tack

Kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • ViFrånLandet

Har läst av det hemmagjorda lapptestet nu, prickarna som visade sig tdigare är helt borta och han är kanonfin på ryggen! Blir lite fundersam eftersom vi vet att han reagerar på havre och majs (får ju både magknip och stenhård mage av båda samt utslag av havre). Antar att vi således ska ta hela testet med en nypa salt och fortsätta utesluta livsmedlen han får symptom av... Jag som hoppats på lite klarhet i det hela =/ Jaja, bara att vänta på läkartiden i september och hoppas att allt flyter på tills dess. Har inga planer på att provocera något mer innan dess, stackaren måste få vila sin lilla kropp ett tag nu känner jag. Tack för alla råd och tips, ni är guld värda!

• JPL
    Kavat skrev 2010-08-02 14:39:12 följande:
    Vet hur det är! Provocerat?
     Stor kram!
    Nej, inte medvetet. Jag är själv med tre barn på heltid under sommaren så har vi sagt att vi absolut inte ska provocera. Ändå har det blivit fel då med två grejer och eftersom det inte varit medvetet så har det dragit ut på tiden innan vi fattat. Nu senast var det pistagenötter. Är för trött för att ens minnas vad det var innan dess.

Det enda som hjälper är att inte vara hemma under dagarna. Folk är impade av det tempo jag håller, men de fattar inte att det är sju resor värre att vara hemma med  dem.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-08-02 15:39:35 följande:
    Vi har nog tur med vår släkt de är jätteduktiga, bara min mormor på drygt 80 som kan sucka lite men inte mer än så. 
    Den delen av släkten vi ska träffa i helgen så är det 3 till som inte tål mjölk 2 av dem tål inte heller soja och har svårt med vete.

Vi får väl se hur det blir med knatten om han också blir allergisk. Undrar om de kan reagera med allergi redan i magen? 
    mummy40 skrev 2010-08-02 15:51:11 följande:
    Min son är då född allergisk, reagerade redan efter några timmar.På sitt 4e levnads dygn såg han helt brännskadad ut i ansiktet,  och BVC sa att det var hormonplitor, vlket det ju inte var...
    2små2stora skrev 2010-08-02 16:09:06 följande:
    Börjar fundera lite då J som är allergisk föddes tillväxthämmad med ca 20% och denna lilla är också tillväxthämmad.
    Har ätit mjölkprodukter hela graviditeten. 
    Jag märkte stor skillnad redan från de första veckorna på mina två graviditeter. Jag mådde illa och var trött med sonen, men det var ändå normalt illamående. Med dottern kunde jag knappt ens tänka på mat eller dryck utan att få kväljningar. Och mycket av det som jag reagerade starkast på under graviditeten är hon nu allergisk mot.
  • Kavat

Garbos Quinoabröd har tidigare varit utan baljväxtstillsatser. Men inte längre! Påsen ser likadan ut i stort men texten utan baljväxter saknas. Så tydligen hade de ändrat nyss för nu innehöll även den guar!

Dock har vi tur i oturen provocerat med guar, det verkar faktiskt funka för dottern, men med sonen är vi osäkra. Måste göra om det några gånger misstänker jag. Reaktioner får han, men är det det eller något annat?!

• Kavat
    JPL skrev 2010-08-02 18:19:55 följande:
    Nej, inte medvetet. Jag är själv med tre barn på heltid under sommaren så har vi sagt att vi absolut inte ska provocera. Ändå har det blivit fel då med två grejer och eftersom det inte varit medvetet så har det dragit ut på tiden innan vi fattat. Nu senast var det pistagenötter. Är för trött för att ens minnas vad det var innan dess.

Det enda som hjälper är att inte vara hemma under dagarna. Folk är impade av det tempo jag håller, men de fattar inte att det är sju resor värre att vara hemma med  dem.
    Förstår dig, vi rymmer också helst hemifrån i de lägena.
  • Mela78

K Kavat och andra.
    Lite tråkigt att höra att andra också måste kämpa för att få en hållbar matsituation när man är borta. I min lilla värld i mitt huvud är det så självklart att man försöker anpassa så att alla ska må bra, även om det skulle innebära merjobb. Men uppenbarligen är det inte riktigt så det fungerar för alla andra.
    Har pratat med maken, igen. Och han förstår nu i efterhand att det han säger blir fel. Vi fortsätter att diskutera hur vi ska göra i fortsättningen. Vi har inom en rätt så snar framtid flera tillställningar med mat inplanerade, så vi måste snart komma fram till en plan som känns ok.

• Kavat
    crazy hannah skrev 2010-08-02 17:09:14 följande:
    Här har ni en förvirrad människa.....

Hade tfn tid med läkaren idag. Han har haft semester så jag har inte pratat med honom utan med dietist + allergiläkaren som gjorde testet patch(för 2-3 veckor sedan), visade kraftigt posetivt flr vete havre råg soja och mjök men även på cellulosan..

De har sagt att han skall äta UTAN ALLT , men enligt läkaren så är han inte alls är allergisk, och att man inte skall lita på testet eftersom cellulosa provet också visade posetivt.

Så nu skall jag helt plötsligt kunna ge honom vad som helst så länge jag tar ett födoämne i taget..

KÄnenr mig lätt schitzofren, förbannad (på dietisten och allergikonsulenten) och såklart glad över detta, fast helt ärligt just nu käner jag mig bara misstänksam...

Att han visat små reaktioner sedan han började behandlas med nexium sa inte läkaren något om utan viftade bara bort det.

Känner mig bortgjord och hysteriskt hypokondrisk....

Nu skall ja helt enkelt slå bort alla misstankar om ev allergier (vi skulle diock ta mjölkprovokationen sist) allergi misstankar vi haft sedan han var  1 månad gammal.

Förvirrat var förnamnet här..

Kram
    Oj, ja det var lite olika meningar... Förstår att du blir förvirrad. Men jag tror ändå att det är bra att ha tagit bort allt en tid för då är det lättare att provocera och vet. (Vet dock inte hur länge han varit "ren"? Egentligen ska man väl vara det minst 2 veckor för att vara hyffsat säker.)

Jag hade börjat provocera med det jag trodde mest fungerade. Och låt det ta lite tid så att ni säkert vet. Känns som att det är konstigt att han visar på allt på patch, men samtidigt eftersom ni misstänker allergier från början så är det säkrast att faktiskt göra det ordentligt så att ni vet. Min son fick ju inte klockrena reaktioner på allt han inte tål på patch, men vi märkte ju tydligt när vi provocerade.
    Kram och hoppas att det går bra!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-08-02 17:32:52 följande:
    Har läst av det hemmagjorda lapptestet nu, prickarna som visade sig tdigare är helt borta och han är kanonfin på ryggen! Blir lite fundersam eftersom vi vet att han reagerar på havre och majs (får ju både magknip och stenhård mage av båda samt utslag av havre). Antar att vi således ska ta hela testet med en nypa salt och fortsätta utesluta livsmedlen han får symptom av... Jag som hoppats på lite klarhet i det hela =/ Jaja, bara att vänta på läkartiden i september och hoppas att allt flyter på tills dess. Har inga planer på att provocera något mer innan dess, stackaren måste få vila sin lilla kropp ett tag nu känner jag. Tack för alla råd och tips, ni är guld värda!
    Ja, som jag skrev nyss. Sonen visade inte på allt på patch, trots att han får eksem av det mesta om han äter. Så man måste i första hand gå på uteslutning och provocering.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-08-02 18:43:12 följande:
    K Kavat och andra.
    Lite tråkigt att höra att andra också måste kämpa för att få en hållbar matsituation när man är borta. I min lilla värld i mitt huvud är det så självklart att man försöker anpassa så att alla ska må bra, även om det skulle innebära merjobb. Men uppenbarligen är det inte riktigt så det fungerar för alla andra.
    Har pratat med maken, igen. Och han förstår nu i efterhand att det han säger blir fel. Vi fortsätter att diskutera hur vi ska göra i fortsättningen. Vi har inom en rätt så snar framtid flera tillställningar med mat inplanerade, så vi måste snart komma fram till en plan som känns ok.
    Skönt, hoppas det löser sig på bästa sätt. Alltid lättare om man kan stötta varandra "mot" andra!
    Annars blir det lätt att man känner sig som hypokondriker-mamma (vilken man ibland gör ändå.)
Svar på tråden Allergitråden