• t0va

Allergitråden

Fick kallelse till barnmottagningen nu, tog bara 2månader... och självklart får han tid på sin ettårsdag... *suck* Men då är vi inte hemma så den får jag boka om, är till sköterska och dietist men jag får lite ångest över det där. För dietisten har ju suckat innan när vi pratat på telefon om strulet med ersättningen och sagt att han inte ska äta ersättning efter 6månader och nu blir han ett år och äter det fortfarande. Vi blandar ner det i risvälling till kvällen bla. Han följer sin kurva och går upp som han ska, borde inte det betyda att vi gör rätt med maten? 

Mätte honom hemma nu och det verkar som om han växt ca 4cm igen på lite mindre än 2månader, tidigare har de fått mäta om för han kanske växt 1cm, men de senaste 4 månaderna har han växt ca 8-9cm om jag mätt rätt vilket jag misstänker. Den raketväxten började när vi började med "utan allt", fast nu får han kyckling och sinlacgröt också.

Fast från förskolan har vi inte hört något alls, jag väntar på att avdelningen ska ringa, fick tag på enhetschefen som skulle ge mitt nummer till rätt avdelning men inte ett ljud än och han ska börja om 2 veckor. Känns mer om mer som om jag kommer få fixa med mat åt honom för ordna ett intyg kommer vi inte hinna och jag har ingen aning om hur maten sköts där, om allt är centralkök eller inte.

Tur att det är typ 300m hem. :)

Idag har han varit jättegrinig och ledsen till och från utan "orsak", misstänker att det kan vara för att han lekte med sin tuggleksak och skulle stoppa in den i min mun och sen sin osv. Han ville mata mig och jag äter ju mjölk. Men nu på kvällen så lugnade det ner sig när han fick pannkakor :)

Pannkakor med kräm är en stor favorit.  

• t0va

Äntligen nu har jag fått tag i Theos blivande förskola, tog 3 dagar att få svar på vart han ska gå men det var inte klart, fast personalen jag pratade med hade en plats ledig så ville vi ha den kunde vi få den. Låter verkligen organiserat. Så vi ska dit den 22:a och prata mer. 

Kollade på komunens matsedel är inte mycket Theo kan äta, men jag såg också att deras policy är att barn som är allergiska ska få specialkost. Så nu ska jag sätta mig med lapparna jag fått från K Kavat och göra egna listor med vad han kan och inte kan äta. Så hoppas vi att det löser sig, de verkade i alla fall trevliga på telefonen.  

• t0va
    tes 75 skrev 2011-08-10 20:48:07 följande:
    men vilken underlig dietist! det är ju just berika hemgjord välling & gröt med ersättning som man SKA göra! vi får höra tjat om det motsatta, dvs att vi borde börja berika den hemgjorda risvällingen. men det är alltid någon allergisk reaktion eller behov av att testa något annat som kommer emellan..
    Ja hon har varit jättekonstig, vi har inte träffat henne utan bara pratat i telefon, och nu sist när vi inte hade någon ersättning och det skulle ta 3veckor att få så pratade vi med henne och kommentaren var "och vad ska jag göra åt det?" Tur att chefsläkaren och bvc tyckte annat... 

Hur ska han överleva på enbart risvälling lixom, i perioder när han reagerat på någon mat så vill han inte äta vanlig mat, ska jag tvångsmata med korv då eller låta hans lilla kropp få vila och få välling och sånt som han vill ha? Fattar inte vad som krävs för att bli dietist, verkar vara endel som inte kan tänka alls.
    Tillalamm skrev 2011-08-10 20:41:27 följande:
    Å, blir så ledsen för lillens skull. Nu har han haft konstanta eksem runt munnen sedan i juni. Jag har försökt att ta bort och sedan sätta in det jag tror att han reagerar på men det blir ingen direkt skillnad. Det jag vet att han reagerar på är gluten, mjölk, ris, potatis, ägg, soja, citrus, röda bär och frukter samt nötter. Men uppenbarligen är det fler saker eftersom han fortfarande har eksem.

Var hos läkaren idag och de avfärdar hans symptom med att säga "ja, men det är ju bara lite eksem. Ge honom så att han får i sig. Du kan ju alltid smörja runt munnen med kortison. Att han sover dåligt på natten beror nog på att det är varmt. Bla, bla, bla". Jag är övertygad om att plutten helt enkelt har ont i magen och det är därför han vaknar och är ledsen typ 10 ggr per natt.

Läkaren tycker även att vi ska ta bort sådant han reagerar på och sedan prova igen efter någon vecka. Men då får ju stackars lillen aldrig någon paus ifrån sina reaktioner och vi är tillbaka i spiralen med eksem, ond mage och nattvak.

Hur hade ni gjort i mitt fall?
     Vi sket i att ge något vi misstänkte och gick över på baskost åt sonen i våras, jag tröttnade på att han hade skitdagar stup i ett och aldrig fick vara glad någon längre tid. Då på den kosten mådde han kanon, han har växt som en raket också och eksemet är borta. Nu får han röda kinder då och då, som idag när han lyckades hitta en skorpbit jag tappat, men det är stor skillnad ändå. I oktober ska vi testa mjölk igen och tills dess vill jag att han inte ska prova havre och vete utan få vila och prova andra saker han inte provat alls. 
  • t0va

Fy vilken natt vi har haft. Idag åkte vi till mina släktingar 35mil... så jag hade hoppats på att få sova lite. Sambon har inget körkort så jag måste vara i skick för att köra. 

Så när jag håller på och packar för fullt så ropar sambon och säger " han får väl inte äta smörgåsrån?" Nej vrålar jag och rusar ut i köket. Då har ungen på något sätt hittat ett en bit smörgåsrån. Vet inte vart han hittat det ifrån.

Kvällen var ok, han somnade i bilen medans vi åkte och lämnade kaninerna till kaninvakten men kl 2 då brakade helvetet loss. Han vred och vände sig och grät, gav en flaska ersättning men han ville inte ha utan låg och vred sig. När jag tog upp honom så han satt mage mot mage så kunde han somna om men varje gång jag la ner honom började det om och efter 2 försök så blev han jätteledsen. Så jag sparkade upp sambon som fick köra vagn i lägenheten medans jag rotade igenom packningen efter alvedon. Det har hjälpt tidigare. Efter mycket om och men och massa kamp så fick vi i honom en dos.

Sen 30min senare när han legat på min mage och jag nästan somnat ett par gånger så somnade han om, men kröp runt ett tag och grymtade. Så vid 4 kunde jag somna om. Men som tur var så vaknade vi inte förrens 10, hade tänkt åka vid 9-10 men ändrade de planerna. Tur att det är ljust ute även på kvällen nu.

Jag är övertygad om att det var smörgåsrånet, han kanske tog 2-3 små tuggor. Var göteborgskex så jag antar att det var veten som ställde till det, han har varit utan det nu ett tag. Men vi ska ju till barnkliniken snart så då kan vi ju berätta att vi testat ;)  

• t0va
    Molina skrev 2011-08-13 22:11:38 följande:
    Hon får medicin för tyvärr lider hon av ADHD och fick nu byta till en annan som enbart ska ha en större mängd av det ämnet som gör att dom blir lite mer fokuserade och i denna medicin va det även ett ämne som hette laktosmonohydrat som läkarna trodde hon kunnat reagera emot, dom sa att en med mjölkallergi inte ska vanligtvis reagera på det ämnet men det finns några få % som reagera på den ämnet men har nu kollat upp och det är lite ovisst om det ska innehålla mjölkprotien eller inte, så nu är jag jätte kluven, men mediciner är borttagen för henne givitvis.
    Hade hon precis fått den medicinen? Vilken var det och vad har ni fått nu? Jag har själv adhd så jag har lite koll på vad det finns för sorter. Värt att tänka på är att endel av sorterna fungerar bättre på adhd:n och andra sämre, precis som med alla andra mediciner. Endel läkare har fått för sig att de ger samma effekt på samma mängd medicin men det stämmer inte alls. 

Sen ska det gå att få mediciner specialbeställda utan vissa ämnen om det är så att det ämnet behövs tex. för att göra själva kapseln. Kan vara bra att veta ifall det är mer saker som ställer till det.  
  • t0va
    Maddisen80 skrev 2011-08-13 22:41:13 följande:
    Är det någon som har recept på soppa
    Det får inte vara vete/vetesträkelse,mjölprotein,lök,kål och inte mjölkprotein inte majs eller ärtor
    vi gör också med potatis, palsternacka och morot. Brukar ha i lite korv också för sonen är överförtjust i korv, har vi broccoli hemma så tar jag i det med. Funkar både för mig och sonen, nu när han vill äta själv så gör jag lite större bitar så får han plocka med händerna, innan så mixade jag hans lite mer. 

Ikväll satte min korvoman i sig 3 grillade korvar, helt otroligt. Till mellanmål på dagen så åt han 2 stora bananer och skrek sen för han ville ha mer. Så skönt att han äter och har hittat favoriter som han får äta.  
  • t0va
    Molina skrev 2011-08-13 23:11:36 följande:
    Åhh dig är precis vad vi behöver nu, hon har ätit Ritalin och fick gå över till Concertan och vad dom sa va den enda skillnade att de ämnet som lugnar dom lite va lite mer i Corncertan och just ämnet laktosmonohydrat i corncertan.
    Hon hade fått 2doser av Concertan, dag 1 på kvällen började hon bli konstig och dag 2 spårade allt ut.
    Ritalin har ingen laktosmonohydrat och den har hon ätit i ca 2mån utan problem förutom att den verkar inte fullt ut på henne. Och nu får hon den igen dom hade henne kvar på övervak och kollade så hon inte fick en reaktion.
    Menar du att man kan specialbeställa medicin så skulle ju vara toppen om det gick.
    ok, då ska jag se om jag kan få lite klarhet i det här. Du kan ju maila om du inte vill skriva öppet här också. :) 
    Vilken dos fick hon av ritalin? Det finns 2 sorters tabletter, en som är just tablett på 10mg och en som är i kapslar och har lite olika doser. Kapslarna och tabletterna fungerar på olika sätt och ger olika effekt. Kapslarna har långtidseffekt så meningen är att man ska kunna ta 1 kapsel på morgonen och ha effekt under hela dagen.

För endel så räcker det inte så man måste ta en till lite senare för andra så får man inte någon jämn effekt av kapslarna. Då kan man prova att ta tabletten på 10mg flera gånger under dagen och det hjälper endel att få lagom effekt.

När det gäller concerta och ritalin så är det samma aktiva ämne, dvs. det som ger effekt Metylfenidat, men jag och många andra jag pratat med som provat upplever en skillnad. Både i hur mycket man måste ta för att få effekt och hur det verkar. Jag blev stenhög på 18mg concerta i början men sen blev det normalt, när jag sen bytte till Ritalin och fick 20mg så mådde jag askass. Slutade efter 3 dagar och satt och skakade som en knarkare med abstinens i 2 dagar. Sambons bror som jobbade på akuten på ett stort sjukhus i STHLM sa att jag såg precis ut som en knarkare. Var vit i ansiktet, skakade i hela kroppen och var pillig med händerna. 

På concertan så upplevde jag aldrig något liknande. 

Många säger att 18mg concerta motsvarar ca 10mg ritalin, men jag gissar att för endel är det tvärt om eftersom vi alla reagerar olika. Sen ska man veta att väldigt många med adhd och aspergers är antingen jättekänsliga mot mediciner och andra substanser tex. alkohol eller så är man jättetålig. Det kan ju stämma in med att din tjej reagerar även på laktosmonohydrat om det nu var orsaken. 

Man kan få mediciner specialtillverkat om man inte tål ett ämne tex. jag vet många som har sköldkörtelsjukdomar som inte kan äta laktos, eller är vegetarianer och inte äter gelatinet i den medicinen. De får medicin tillverkat i sthlm är apoteket som tillverkar piller åt dem. 

Så det borde gå att få även till din dotter, nu vet jag inte vad laktosmonohydrat gör i processen men eftersom det är i kapseln så bör det gå att få till ändå. Jag kan fråga en av de som jag vet får medicin tillverkad utan laktosmonohydrat hur det är hon får det. 

• t0va
    mithrandil skrev 2011-08-16 22:06:03 följande:
    Tack för alla tips och råd!!

Pratade med bvc idag och gårdagens mätning såg ut som så att hon gått ner 700g och stått still på längd och huvud senaste mån. Ska ringa barnmott imorn och fråga om det inte finns något mer de kan göra för just nu bara kör det runt uppe i huvudet. Vet inte vad jag ska ta mig till härnäst. Måste ju kunna få hjälp någonstans ifrån eller iaf klara direktiv om hur jag ska bete mig och vart jag ska ta vägen för jag vet varken ut eller in.
    Allt började ju gå så bra och skruttan hade gått upp 1kg och vuxit 3cm sist. Börjat somna själv och sova hela nätter så man trodde liksom allt det här var över.

Är jag blåst? Hur länge har ni fått hålla på innan ni hittat allt som varit fel? Vad har ni fått för hjälp och stöd?
    Kan de inte göra något mer för att se vad hon tål och inte? Detta pusslande har ihjäl mig.

Pratade med chefen för barnomsorgen i kommunen idag efter att Andreas kommit hit igår och berättat att de sagt att de inte vill att Amanda skulle gå på förskolan utan att hon måste till ett allergidagis. De hade inte lov att uttrycka sig så och idag sa jag ifrån så nu är allt frid och fröjd antar jag. De blev lagom snopna när jag ställde mina krav och sa som det var. Fanns inte mycket kvar för de att säga när jag hade pratat med chefen om det.
    Så stort tack miralicia! {#emotions_dlg.flower}
    Bra att du ryter ifrån :D

Så jobbigt ni har det, jag har tyvärr inga bra råd att ge men hoppas ni hittar rätt snart. 

Idag var vi på Torp köpcentrum i Uddevalla, tog en tur på coop och de hade ju en gigantisk allergihylla. Fanns massa "pasta" och annat så vi bunkrade upp. Hos oss finns bara spagetti, men där hade de olika sorters pasta och couscous, för att inte tala om kakor och annat gott. Kändes som om vi var i himlen. 

Så nu ska han få äta annat än bara spagetti, synd att det är så långt dit. Får åka och bunkra nästa månad också när vi är i krokarna. 
  • t0va

Mithrandil: hoppas verkligen ni får ordning på allt. :) 

Idag testade vi rapsy glassen, den var ju jättegod och sonen mumsade massor. Var så underbart att kunna ge honom glass, han kan äta piggelin annars men är inte så förtjust i det. Idag fyller han ett år så det blev glass till efterrrätt och på lördag på hans kalas blir det pannkakstårta med glass. 

Andra tror väl man är knäpp i huvudet som är överlycklig för att man hittat en glass som fungerar. Han börjar ju bli så stor att han ser vad vi äter och vill ha likadant, vi andra åt chokladpudding och grädde och det var nästan så han inte accepterade att äta enbart vit glass. Men med några bananer som mutor så gick det bra. 

• t0va

Mamma scans köttbullar är det ok om man inte kan äta vete? Sitter med papprena till förskolan just nu och tänkte skriva ner lite tips på mat som fungerar. Korv är ju en favorit och är lätt att fixa ifall han inte kan äta den vanliga maten eller de ska ut på picnick men köttbullarna? Hittade andra i butiken idag men de hade massa annat i bla. ströbröd. 

Svar på tråden Allergitråden