• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-12 15:14:35 följande:

glömde visst... Fram tills i förra veckan fick hon isglass (trollerimix) nästan varje dag *dåligmammastatus*

vete? någon sort vet jag på rak hand att det är det i (glukossirap druvsocker etc) för min son tål den inte.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-09-12 15:23:44 följande:
    vete? någon sort vet jag på rak hand att det är det i (glukossirap druvsocker etc) för min son tål den inte.
    Åh, du skrev ju stora, sorry...
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-12 15:25:34 följande:
    Åh, du skrev ju stora, sorry...
    Ingen fara =) lätt att blanda ihop!!

Jag har för mig att jag läste att den innehåller sojasläkting ( har inte paketet kvar ) men vi har ju inte haft en misstanke om att det skulle kunna ställa till det för henne så vi okejade glassen.
    Hon har ju inte fått ren sojamjölk sen innan semestern så vi vet ju inte om hon tål det eller ej.
    Men skulle det kunna vara glassarna som spökar fortfarande trots att det var förra veckan hon fick dem ??

Det enda jag kan komma på ( lider av guldfiskminne tyvärr) så blev hon väldigt svullen om magen efter middagen en dag..då åt vi bulgurris och chickennuggets
  • Tibell

Nu kommer jag och behöver hjälp IGEN. Förlåt att jag tar över hela tråden såhär =(

Men reagerar era barn likadant på soja/sojasläktingar som de gör på baljväxter??

Lilla dottern fick ärtor till sin middag idag.. När hon drygt 3 timmar senare satt i sin stol och skulle få gröt började hon hulka och en grön gegga + alla ärtor kom upp..inget annat utav maten hon åt. Inom loppet av en timme kräktes hon 3 ggr till fast denna gången rejält..sista gången bara galla!! Magsjuka känns det inte som att det är eftersom hon inte har feber och inte är allmänpåverkad. Dessvärre åt hon ju fisk till middagen också så det kan ju lika gärna vara den hon reagerat på. Men hon har ätit fisk innan utan någon som helst reaktion..och då större mängder. Dock inte samma fisk sort.

Nu står vi helt ställda och vet inte vilken fot vi ska stå på =(

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-09-12 10:48:31 följande:
    Vad tråkigt. Nalle
    Intalar mig själv att det är normalt att smalna av i denna åldern, men gå NER i i vikt. Det är väl en sak att stå stilla?
  • trållmor
    trållmor skrev 2010-09-12 15:21:15 följande:
    Ni har inte missat fler produkter innehållande mjölk än aromat då?

Mina barn är ytterst känsliga för spår av mjölk, och eftersom dina barn också verkar känsliga så kanske det är nåt sånt som spökar?
    Åhhh, det är en hel uppsjö som går bort för mjölkens del här. Vi levde ju i 1½ år med komjölksproteinallergin innan resten kom, och eftersom Mattis allergi satte sig på andningen så fick vi ju ringa runt och kolla upp produkterna allt eftersom han fick en reaktion. Gilles kakor går bort, Knorr och Blå band tex är andra varor som vi inte köper in längre pga allergireaktioner.
    Tibell skrev 2010-09-12 18:35:05 följande:

Nu kommer jag och behöver hjälp IGEN. Förlåt att jag tar över hela tråden såhär =(

Men reagerar era barn likadant på soja/sojasläktingar som de gör på baljväxter??

Lilla dottern fick ärtor till sin middag idag.. När hon drygt 3 timmar senare satt i sin stol och skulle få gröt började hon hulka och en grön gegga + alla ärtor kom upp..inget annat utav maten hon åt. Inom loppet av en timme kräktes hon 3 ggr till fast denna gången rejält..sista gången bara galla!! Magsjuka känns det inte som att det är eftersom hon inte har feber och inte är allmänpåverkad. Dessvärre åt hon ju fisk till middagen också så det kan ju lika gärna vara den hon reagerat på. Men hon har ätit fisk innan utan någon som helst reaktion..och då större mängder. Dock inte samma fisk sort.

Det där låter exakt hur Mattis reagerade på lax!!! Han spydde bara upp laxen, inget annat, och då heller inte ens såsen Förvånad
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-09-12 20:09:03 följande:
    Intalar mig själv att det är normalt att smalna av i denna åldern, men gå NER i i vikt. Det är väl en sak att stå stilla?
    Ner är ju aldrig bra, det är väl bara nrmalt vid infektioner? Och om astman strular mycket? När slutade hon med vällingen? Kan det ha med det att göra?
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-09-12 21:22:01 följande:
    Åhhh, det är en hel uppsjö som går bort för mjölkens del här. Vi levde ju i 1½ år med komjölksproteinallergin innan resten kom, och eftersom Mattis allergi satte sig på andningen så fick vi ju ringa runt och kolla upp produkterna allt eftersom han fick en reaktion. Gilles kakor går bort, Knorr och Blå band tex är andra varor som vi inte köper in längre pga allergireaktioner.
    Tibell skrev 2010-09-12 18:35:05 följande:

Det där låter exakt hur Mattis reagerade på lax!!! Han spydde bara upp laxen, inget annat, och då heller inte ens såsen Förvånad
    Men kräktes han mer än bara laxen sen ?? För hon kräktes ju fler gånger efter det fast bara gröten och galla då. Inget utav den andra maten ??!?!

Men om det nu är fisk. Kan man vara allergisk mot en fisksort för att tåla en annan ??
    Vi har ju insett att vi måste provocera för att veta om det var ärtorna eller fisken hon reagerade på
    Men sen kan jag tycka att hon borde reagera på baljväxter på samma sätt som mot soja och sojasläktingar,,,eller hur funkar det för era barn ??
  • trållmor
    Tibell skrev 2010-09-12 22:16:53 följande:
    Men kräktes han mer än bara laxen sen ?? För hon kräktes ju fler gånger efter det fast bara gröten och galla då. Inget utav den andra maten ??!?!

Men om det nu är fisk. Kan man vara allergisk mot en fisksort för att tåla en annan ??
    Vi har ju insett att vi måste provocera för att veta om det var ärtorna eller fisken hon reagerade på
    Men sen kan jag tycka att hon borde reagera på baljväxter på samma sätt som mot soja och sojasläktingar,,,eller hur funkar det för era barn ??
    Det var lite olika, men oftast spydde han bara upp laxen och sen inget mer, eller så kunde det komma galla därefter. Aldrig någonsin spydde han upp potatisen tex. Han har tålt all annan fisk (fast vi har inte provat så många eller ofta), så det är bara lax han inte har tålt. De läkare vi har pratat med har sagt att det är väldigt ovanligt, och sen är det ju oftast torsk som man är allergisk mot.

Våra barn tål sojasläktingar till en viss gräns (därför funkar tex Sempers fina mjölmix), men de har olika reaktioner olika gånger, eller lika reaktioner vid olika tillfällen Schysst svar va??? Nej, men det är lite svårt att beskriva, men eftersom deras reaktioner påminner om varandra allt som oftast (alltså att de får utslag, nässelutslag, diaree, förstoppning, eksem osv) så tycker jag att det är omöjligt att svara "den här saken ger den här reaktionen". För Mattis tex, får han i sig mjölk så kan han reagera med andnöd den ena gången, men gången efter så kan han få värsta magknipet med efterföljande diaree. Så jag tycker inte att hon "borde" reagera likadant på baljväxter som för soja och sojasläktingar...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Allrona

Älsklingen87- min dotter reagerar inte lika på soja och baljväxter och inte heller lika varje gång. Oftast kräks hon av stabiliseringsämnena och får eksem på kroppen medan ärtor ger klåda i munnen och röd runt mun och på kinderna, sojan ger oftast eksem och magont.

Svar på tråden Allergitråden