• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-09-13 18:07:37 följande:
    Jag kan maila mina VB-ansökningar nån av de närmaste dagarna, alternativt klippa och klistra lite med de delar som kan vara relevanta för er och maila - så kan du ha lite att utgå ifrån och leka vidare med själv. (hinner nog inte innan onsdag)
    Mina har varit rätt så långa Drömmer och den senaste även med lite färgglada bilagor. Och där fick jag igenom allt som jag yrkat på (förutom all mertid då naturligtvis) - utan något samtal med handläggaren utan fick bara hem ett brev med förslag på beslut helt enligt det jag yrkat.
    Gulliga gulliga du! Hjärta Onsdag är helt ok, måste få klart till dagis först och sen vb. Här skulle det tydligen bara vara 2-3 mån handläggningstid, men det tror jag knappt på...?
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-13 18:28:05 följande:
    Det måste varit pommesen han reagerade på. Nu är han inte sådär kinkig längre och magen börjar bli mindre och inte lika hård i magen.

Han är mkt känsligare än vi någonsin trott! Vi har nu tagit bort havre igen också för om inte annat lugna magen lite.
    Skönt att han mår bättre men synd att han ska vara så känslig =(

Är alla andra veteallergiska barn lika känsliga att de reagerar på pommen ?? Jag HOPPAS verkligen inte min lilla höna ska vara lika känslig. Då skulle vi inte kunna ha vete hemma ens en gång eftersom hon stoppar ALLT i munnen. Bara en tur på öppna förskolan är en pers och idag tabbade jag mig och hon råkade få i sig några smulor från en smörgås ( i detta läget är det inte bra att hon har så bra finmotorik )
    Än så länge har hon inte fått några kraftiga symtom men har småkräkts hela kvällen..dock inga kaskader som hon fick av en liten större bit smörgås ( ca 1x1 cm ) som hon fick i våras.
    Tycker så synd om henne som dessutom fick en allergireaktion så sent som igår och idag råkade hon ut för det igen. Är ju så svårt när man har fler än ett barn att se efter. När detta hände var jag med stora tösen och kissade och bad de andra mammorna se efter men hon är snabb som en vessla och de hann helt enkelt inte med.
    Men nu har jag pratat med föreståndaren och vi ska tillsammans hjälpas åt att städa efter fikat så detta inte sker igen!!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 17:29:24 följande:
    Kavat: Jag håller just nu på med vbt så jag kan assistera dig men jag är rädd att min hjärna inte är mycket bättre skick men jag har ett bra vb i grunden som du vet... ang papper till förskolan så har jag bara i pappersversion både intyg om hennes svåra mjölallergi och till vbt

Snutten: Du har absolut rätt!!! Berikna inte, tänkte inte så. Hur upplever du att hon äter? Mindre eller? Ja jag har då alltid trott att S har svår astma men precis som du säger finns det grader i helvetet.... C kräver juh inte ens hälften så mycket medicin idag som för ett år sedan men klassas fortfarande som svår.

Älsklingen: Om du bara ger det du skriver så äter hon på snart 1år en mer varierad kost än C gör i långa perioder och jag vet minst ett barn här i tråden som lever på mycket mycket mer begränsad kost permanent och dom är betydligt äldre. Jag nämner inte vilket barn då jag inte vill hänga ut mamman men hon är aktiv i tråden och om du tänker efter så vet du själv
    Toppen! Hjärta
    Ja, tänk om man kunde få till ett där de faktiskt räknar med åtminstonde hälften av mertiden man lägger ner.
  • Cs mamma

Jag kan bara visa på en mening som allergikonsulenten på NÄL skriver i sina papper till förskolan

Man kan ALDRIG baka med vanligt mjöl!  <------ tycker det säger en del om hur känsligt det är med mjölallergiker

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-09-13 11:49:11 följande:
    Blå myran: hon har inte varit sjuk, astman är välmedicinerad, hon dricker ca 3 dl havremjölk som välling på kvällen. Det enda vi ändrat är att introducerat lite mjölk och ägg. Hon uppvisar inga andra symtom och är pigg. Vi avvaktar 3 månader och väger igen så får vi se. Om det nu inte är så att det händer något annat.
    Drack hon inte nutravälling innan när hon inte tålde mjölk? Det är avsevärt mycket mindre energii havre än i nutra, men havren är mättande. Du kan lugnt berika med lite extra olja i maten för att väga upp den mängden havreist för mjölk.
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 19:45:41 följande:
    Jag kan bara visa på en mening som allergikonsulenten på NÄL skriver i sina papper till förskolan

Man kan ALDRIG baka med vanligt mjöl!  <------ tycker det säger en del om hur känsligt det är med mjölallergiker
    Menar han/hon att man aldrig ska baka med vanligt mjöl i tex bröd ( vilket väl är självklart vid veteallergi) eller menas det att man inte får baka med vanligt mjöl i närheten av den vetefria maten??
    Hoppas du förstår vad jag menar!!
  • Cs mamma
    Tibell skrev 2010-09-13 20:41:58 följande:
    Menar han/hon att man aldrig ska baka med vanligt mjöl i tex bröd ( vilket väl är självklart vid veteallergi) eller menas det att man inte får baka med vanligt mjöl i närheten av den vetefria maten??
    Hoppas du förstår vad jag menar!!
    Kanske blev lite oklart när jag citerade men det som menas är att man ALDRIG (och ja dom skriver med stora bokstäver) aldrig kan använda vanligt mjöl på förskolan eller i hemmet då mjöldammet stannar i luften i flera dagar efter man öppnat ett mjölpaket och sen faller ner som damm överallt. På dom tre lapparna till förskolan står det klart och tydligt att dom aldrig får använda mjöl inte ens dom dagar barnet inte är där osv osv
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 21:06:43 följande:
    Kanske blev lite oklart när jag citerade men det som menas är att man ALDRIG (och ja dom skriver med stora bokstäver) aldrig kan använda vanligt mjöl på förskolan eller i hemmet då mjöldammet stannar i luften i flera dagar efter man öppnat ett mjölpaket och sen faller ner som damm överallt. På dom tre lapparna till förskolan står det klart och tydligt att dom aldrig får använda mjöl inte ens dom dagar barnet inte är där osv osv
    Okej då förstår jag !!
    Då gjorde jag nog en ordentlig tabbe igår som kanske har att göra med hennes våldsamma kräkningar igår.
    Jag lagade nämligen hennes mat samtidigt som våran fast i en helt egen kastrull såklart. Till stora dottern och till mig själv gjorde jag en sås och använde vetemjöl till redningen. Såskastrullen var på plattan "ovanför" lilla hönans kastrull. Så med andra ord kankse det varken var ärtorna eller fisken hon kräktes utav utan att det kanske ramlat ner vetemjöl i hennes kastrull med utan att jag sett det. Jag var ganska oförsikt och hällde direkt ut påsen *skäms lite* så det är ju inte helt omöjligt att det kan ha yrt.
    Jag tycker nämligen det är knasigt att hon reagerade så starkt på ärtor eller fisk eftersom hon dels kunnat äta fisk innan och inte reagerar så krafigt på ren soja. Dessutom är det PRECIS så som hon reagerade igår som hon reagerar när hon får vete i sig..alltså med våldsamma kräkningar och magkramper!!
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-13 21:15:31 följande:
    Okej då förstår jag !!
    Då gjorde jag nog en ordentlig tabbe igår som kanske har att göra med hennes våldsamma kräkningar igår.
    Jag lagade nämligen hennes mat samtidigt som våran fast i en helt egen kastrull såklart. Till stora dottern och till mig själv gjorde jag en sås och använde vetemjöl till redningen. Såskastrullen var på plattan "ovanför" lilla hönans kastrull. Så med andra ord kankse det varken var ärtorna eller fisken hon kräktes utav utan att det kanske ramlat ner vetemjöl i hennes kastrull med utan att jag sett det. Jag var ganska oförsikt och hällde direkt ut påsen *skäms lite* så det är ju inte helt omöjligt att det kan ha yrt.
    Jag tycker nämligen det är knasigt att hon reagerade så starkt på ärtor eller fisk eftersom hon dels kunnat äta fisk innan och inte reagerar så krafigt på ren soja. Dessutom är det PRECIS så som hon reagerade igår som hon reagerar när hon får vete i sig..alltså med våldsamma kräkningar och magkramper!!
    Det yr liteäven omman inte ser det, så ni bör helt sluta använda vetemjöl hemma. Bakat bröd yr inte och då är det dessutom tillagat länge ochpå högvärme så detär inte samma risker med, men tilloch med mintjej som intehar särskillt allvarlig veteallergi märker vi tydligt att vetemjöl är big no-no.
Svar på tråden Allergitråden