• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Allrona skrev 2010-09-13 07:52:59 följande:
    Älsklingen87- min dotter reagerar inte lika på soja och baljväxter och inte heller lika varje gång. Oftast kräks hon av stabiliseringsämnena och får eksem på kroppen medan ärtor ger klåda i munnen och röd runt mun och på kinderna, sojan ger oftast eksem och magont.
    Okej. Jag mitt dumnöt trodde ju att man får samma reaktioner på allt som hade med soja att göra ! Men då vet jag alltså att så inte är fallet.
    Jag låter kanske knäpp nu men jag hoppas att det var ärtorna hon reagerade på och inte fisken. Känns lättare att utesluta baljväxter än fisk... blir ju liite mer varierad kost när du kan använda fisk. Ärtor kan man ju alltid byta ut mot något annat nyttigt!!

Det negativa är ju att vi nu måste provocera igen och det känns inte alls lockande. Var riktigt läskigt när magen krampade på henne så och dessa våldsamma kräkningar på det =/
  • Snutten

Blå myran: hon har inte varit sjuk, astman är välmedicinerad, hon dricker ca 3 dl havremjölk som välling på kvällen. Det enda vi ändrat är att introducerat lite mjölk och ägg. Hon uppvisar inga andra symtom och är pigg. Vi avvaktar 3 månader och väger igen så får vi se. Om det nu inte är så att det händer något annat.

• Cs mamma

Älsklingen: Om (jag säger så för jag är liiiite för trött för att söka i tråden eller mitt minne så jag vet inte) hon reagerar på en hel del produkter och saker så varför inte ta det lite lugnt med saker som man vet är vanliga allergener? Du kommer annars få massor med falska reaktioner för kroppen testas för nytt ofta. Jag ska erkänna att tex ärtor har C aldrig fått för jag vet hur allergent alla baljväxter är när dom är sojaallergiker och det kändes som lite onödigt då det finns massor med andra grönsaker som är bra att äta. Nu har jag dessutom fått att hon svarat på tester så hon får/ska/bör inte testa som hon reagerar på soja och förtjockningsmedel och andra baljväxter tex Lupiner men iaf.

Barn behöver inte nya spännande maträtter var och vannan dag utan kör en safe väg och prova basvaror med jämna mellanrum. Dessutom måste ni vara stenhårda och supernoga och läsa på allt, inte tänka ja det är nog rent. JAG läser ännu på allt och C är snart 4, det finns inget som är rent i en affär brukar jag tänka om det är någon som gjort något med produkten.

Snutten: Men lilla S då... hon som inte var stor ens att börja med. Lillfian då, hoppas det löser sig och har någon helt naturlig orsak. Tycker du hon äter mindre sen introduktion? Försök öka berikningen med olja och annat rent så du inte ökar på mjölken mer än det naturliga i er mat så hon får mer kcal

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell
    Angel gbg : fast massa nya saker tycker jag nog inte att vi testar ändå. Under sommaren har vi varit stenhårda och ett tag åt hon bara välling+gröt och ingen annan mat alls. Nu är hon helt klart redo ( blir ju ett år nästa månad) för vanlig mat också. Vi har endast gett ris och potatis som bas och sen oftast köttbullar och korv som vi vet att hon tål.
    Bröd testade vi ju för ett tag sedan och det var väl egentligen korkat att testa en sort med sojasläkting i men de fanns inga andra alternativ ( jo lailas blåa med vetestärkelse i ).
    Men nu vet vi ju att hon inte klarar sojasläktingar och har bett affären ta hem lailas gula
    Men samtidigt måste vi ju testa oss fram för vad hon tål eftersom det snart nalkas dagis. De skulle ALDRIG utesluta något i hennes mat om vi inte ha intyg på det. Och vi kan ju inte räkna med att hon inte tål baljväxter bara för att hon inte tål soja..för det är väl väldigt individuellt ??? För man kan väl inte bara räkna med att de ska reagera på vissa födoämnen utan att själva har testat..vore ju jätte konstigt!!
    Sen visste inte jag att vissa födoämnen var mer allergena än andra. Vart kan man hitta info om det ?? Och om det nu var ärtorna ( ca 3-4 st åt hon ) hon reagerade så pass kraftigt på bör vi utgå från att hon inte tål de andra baljväxterna heller då och kanske även jordnötter ?? Eller måste man provocera med var sak för sig ??

Sen var det kanske lite dumt att ha både fisk och ärtor på en och samma gång. Men fisk har hon ätit innan så jag var helt säker på att det var ok. Så idagsläget känns det som att det måste varit ärtorna hon reagerat på!!
    men nu har vi äntligen fått en läkare som tror och lyssnar på oss så snart ska vi nog kunna få hjälp att bena ut denna djungel som allergier faktiskt är.
    Jag hoppas ju fortfarande på en remiss till lapptest. Ska böna och be nästa gång!!
  • Kavat

Angel, eller någon annan med kontaktallergi mot vete, havre mm. Har ni några papper till förskolan med info som man kan få digitalt.
    Jag har ju på mjölk, ägg, soja, men saknar sädesslagen och min hjärna är helt kokt efter 2-5 timmars sömn per natt i snart 6 veckor.. Jag kan verkligen inte tänka och är så rädd att jag ska missa något. Möte med dagis snart och då måste det vara klart.

Sen undrar jag om någon kär vän har något smart att skriva till FK ang. vårdbidrag. Dags igen och vet att det var massor jag inte skulle glömma. Men hjärnan är som sagt helt väck.
    Måste kolla mina sparade anteckningar också, om jag hittar dem. Har för mig att jag sparat lite, bla, om risdryck som ersättning som vi inte fick beviljat sist. Men hur skriver man, alltså kan man skriva magnus magnusson i magnusstad får ut risdryck på ersättning från fk, eller hur skriver man för att få det beviljat. Måste man göra världens utläggning? Blir ju så långt...

• Cs mamma

Det finns en sk lågallergen kost som ofta rekomenderas när barn reagerar på mycket. Med nötkött, potatis, broccoli osv osv den kosten kommer dom långt på och går att googla om man vill läsa mer om.

Nej dom flesta som är sojakänsliga tål nog baljväxter men vad jag menar är att det finns massor med annat än att gå på någon som tillhör samma släkt som ni kontaterat allgeri mot. Har du tex testat squach? bara för att nämna ett exempel.... jag säger inte uteslut allt men om man reagerar mot tex soja så låt sojasläktet vara och undersök "resten" först.  Om ni nu konstaterat soja och ärtor så finns ingen anledning på hela jorden (vad jag kan finna) att börja testa fler i samma släkt när det säkert finns miljoner annat ni inte testat. Nötter skall inte ges till barn oavsett och då inte heller jordnötter, det är nötförbud i dom flesta kommuners barnomsorg.

Du säger ja men hon är snart 1 år.... ja 1 år, det är ingen ålder att stressa för. Låt det ta tid, mixa inte flera nyheter, introducera inte massor med nytt. Låt det ta tid. Om hon akut måste börja dagis om 4v så be den läkaren ni har nu skriva ett intyg där det står att ni håller på med en komplicerad allergiutredning och hon tillsvidarer skall gå på lågallergen skonkost eller att du skall ta med mat. Det handlar om allergi! Inom denna värld tar det tid för det finns ingen absolut sanning utan du kan nog räkna med att inte ha en klar lista på vad lillafröken tål om hon är multiallergisk ännu på MINST ytterligare 2år. LUGN!!! Stressa inte, du kommer bara att få felaktiga resultat av att stressa och om lillfia är sån som inte svarar på tester så kommer dom felaktiga resultaten och ditt stressande bara göra att du kommer få än ännu tuffare tid i ditt samarbete (ofta motarbete) med sjukvården.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten

Angel: jag är tveksam till om jag ska "berika" hennes mat. Då kanske jag maskerar en viktnedgång som beror på mjölken? Suck! Hur man gör så har man rumpan bak. Dessutom har jag kommit fram till att S astma klassas som svår,baserad på hennes medicinering. Jag trodde att man var tvungen att vara i Cs klass för att få den stämpeln. Suck! Jag som var så glad att hon tolererade mjölk OCH ägg!

• Tibell
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 12:53:27 följande:
    Det finns en sk lågallergen kost som ofta rekomenderas när barn reagerar på mycket. Med nötkött, potatis, broccoli osv osv den kosten kommer dom långt på och går att googla om man vill läsa mer om.

Nej dom flesta som är sojakänsliga tål nog baljväxter men vad jag menar är att det finns massor med annat än att gå på någon som tillhör samma släkt som ni kontaterat allgeri mot. Har du tex testat squach? bara för att nämna ett exempel.... jag säger inte uteslut allt men om man reagerar mot tex soja så låt sojasläktet vara och undersök "resten" först.  Om ni nu konstaterat soja och ärtor så finns ingen anledning på hela jorden (vad jag kan finna) att börja testa fler i samma släkt när det säkert finns miljoner annat ni inte testat. Nötter skall inte ges till barn oavsett och då inte heller jordnötter, det är nötförbud i dom flesta kommuners barnomsorg.

Du säger ja men hon är snart 1 år.... ja 1 år, det är ingen ålder att stressa för. Låt det ta tid, mixa inte flera nyheter, introducera inte massor med nytt. Låt det ta tid. Om hon akut måste börja dagis om 4v så be den läkaren ni har nu skriva ett intyg där det står att ni håller på med en komplicerad allergiutredning och hon tillsvidarer skall gå på lågallergen skonkost eller att du skall ta med mat. Det handlar om allergi! Inom denna värld tar det tid för det finns ingen absolut sanning utan du kan nog räkna med att inte ha en klar lista på vad lillafröken tål om hon är multiallergisk ännu på MINST ytterligare 2år. LUGN!!! Stressa inte, du kommer bara att få felaktiga resultat av att stressa och om lillfia är sån som inte svarar på tester så kommer dom felaktiga resultaten och ditt stressande bara göra att du kommer få än ännu tuffare tid i ditt samarbete (ofta motarbete) med sjukvården.
    Tusen tack för svar =) Skönt att få ren fakta av en som varit med förr !! Tack igen!!!
    Detta är som sagt en ren djungel och det är väldigt rätt att göra fel..eller att ta fel väg om du förstår vad jag menar!
    Nu när vi känner oss lite säkrare på hennes allergier ska vi göra som du säger och bara ta det lugnt! Vi ska med andra ord fortsätta med potatis, ris, köttbullar och korv. Morötter funkar också som tur var. Och detta borde hon väl klara sig på??
    Hon äter ju gröt och välling berikad med Althera!!
  • Allrona

Men, måste ni ha läkarintyg till förskolan? Vår förskola har inte bett om det. Jag har skrivit en lista på vad vi undviker just nu och givit till kokerskan och förklarat att vi testar oss fram. För henne räckte det. Eftersom enda sättet att ta reda på vad hon är allergisk mot är uteslutning och provokation är det ju helt omöjligt att veta alla allergier och kunna få läkarintyg på dem innan de är 1-1,5år!

• trållmor
    Allrona skrev 2010-09-13 13:57:15 följande:
    Men, måste ni ha läkarintyg till förskolan? Vår förskola har inte bett om det. Jag har skrivit en lista på vad vi undviker just nu och givit till kokerskan och förklarat att vi testar oss fram. För henne räckte det. Eftersom enda sättet att ta reda på vad hon är allergisk mot är uteslutning och provokation är det ju helt omöjligt att veta alla allergier och kunna få läkarintyg på dem innan de är 1-1,5år!
    De två förskolor våra barn har gått på har krävt läkarintyg på både allegier och smörjning. Den första var i Göteborg och nu här i Västernorrland.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden