• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Allrona skrev 2010-09-13 13:57:15 följande:
    Men, måste ni ha läkarintyg till förskolan? Vår förskola har inte bett om det. Jag har skrivit en lista på vad vi undviker just nu och givit till kokerskan och förklarat att vi testar oss fram. För henne räckte det. Eftersom enda sättet att ta reda på vad hon är allergisk mot är uteslutning och provokation är det ju helt omöjligt att veta alla allergier och kunna få läkarintyg på dem innan de är 1-1,5år!
    Vi har intyg på mjölk, ägg, havre och majs till dagis.. På intyget står det att vi föräldrar meddelar vid förändringar av kosten, så vi har helt enkelt lagt till soja, vete och ärtor på listan och skrivit att utredning pågår...
  • trållmor
    ViFrånLandet skrev 2010-09-13 15:20:47 följande:
    Vi har intyg på mjölk, ägg, havre och majs till dagis.. På intyget står det att vi föräldrar meddelar vid förändringar av kosten, så vi har helt enkelt lagt till soja, vete och ärtor på listan och skrivit att utredning pågår...
    Så skrevs det första intyget i Göteborg till oss, men det dög inte för dagiset utan de krävde att läkaren skulle skriva det fullständiga intyget. Skitjobbigt, för det ger verkligen känslan av att de inte tror på en
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Här vill de också ha intyg som ni förstår =) Bor i Västra Götaland!!!
    Dessutom har inte barnens dagis egen kokerska utan maten lagas på en skola några mil bort. Och de är riktigt noga med att det ska finnas läkarintyg på allt! Och våran dotter har ju en väldigt simpel kost just nu..inte ens sås har hon till maten eftersom hon äter själv och vill bara ha maten i småbitar. Så jag hoppas ju vi ska ha kommit lite längre i hennes kost innan det är dags för dagis vilket blir i December!!

• Kavat
    Tibell skrev 2010-09-13 16:21:11 följande:

Här vill de också ha intyg som ni förstår =) Bor i Västra Götaland!!!
    Dessutom har inte barnens dagis egen kokerska utan maten lagas på en skola några mil bort. Och de är riktigt noga med att det ska finnas läkarintyg på allt! Och våran dotter har ju en väldigt simpel kost just nu..inte ens sås har hon till maten eftersom hon äter själv och vill bara ha maten i småbitar. Så jag hoppas ju vi ska ha kommit lite längre i hennes kost innan det är dags för dagis vilket blir i December!!

Men man bör kunna få skriva: Hon kan äta potatis, nötkött osv. Alltså en lista på vad hon tål och sedan får de rätta sig efter det.
    Vår läkare skriver på intyget att de inte tål det som jag säger och så får jag skriva en lista. Det mesta är ju genom provocering så även läkaren måste ju tro på vårt ord. Hon har ju ingen anledning att misstro eller kräva provocering hos dem för varje frukt dottern får  eksem av. Det hade ju tagit ett tag...

Säger precis som Angel, ta det lungt och det går bra mycket fortare att få en bredare kost om man inte testar saker på misstnktlistan. Alltså om ni vet att hoon inte tål soja, undvik allt tills vidare. Får ni reaktion så bör man ju vänta tills hon är helt symptomfri med att testa nästa nya sak och då tar det ju jätte lång tid. Visst om det är något man äter ofta hemma eller absolut känner är toppen om de tål, men skit i ärtor och baljväxterna tills vidare.
    Guar hade jag förstått om man vill ska funka och vill testa för det finns i så mycket glutenfritt. Men bönor, ärtor mm klarar man sig utan.
  • Cs mamma

Kavat: Jag håller just nu på med vbt så jag kan assistera dig men jag är rädd att min hjärna inte är mycket bättre skick men jag har ett bra vb i grunden som du vet... ang papper till förskolan så har jag bara i pappersversion både intyg om hennes svåra mjölallergi och till vbt

Snutten: Du har absolut rätt!!! Berikna inte, tänkte inte så. Hur upplever du att hon äter? Mindre eller? Ja jag har då alltid trott att S har svår astma men precis som du säger finns det grader i helvetet.... C kräver juh inte ens hälften så mycket medicin idag som för ett år sedan men klassas fortfarande som svår.

Älsklingen: Om du bara ger det du skriver så äter hon på snart 1år en mer varierad kost än C gör i långa perioder och jag vet minst ett barn här i tråden som lever på mycket mycket mer begränsad kost permanent och dom är betydligt äldre. Jag nämner inte vilket barn då jag inte vill hänga ut mamman men hon är aktiv i tråden och om du tänker efter så vet du själv

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-09-13 12:51:16 följande:
    Angel, eller någon annan med kontaktallergi mot vete, havre mm. Har ni några papper till förskolan med info som man kan få digitalt.
    Jag har ju på mjölk, ägg, soja, men saknar sädesslagen och min hjärna är helt kokt efter 2-5 timmars sömn per natt i snart 6 veckor.. Jag kan verkligen inte tänka och är så rädd att jag ska missa något. Möte med dagis snart och då måste det vara klart.

Sen undrar jag om någon kär vän har något smart att skriva till FK ang. vårdbidrag. Dags igen och vet att det var massor jag inte skulle glömma. Men hjärnan är som sagt helt väck.
    Måste kolla mina sparade anteckningar också, om jag hittar dem. Har för mig att jag sparat lite, bla, om risdryck som ersättning som vi inte fick beviljat sist. Men hur skriver man, alltså kan man skriva magnus magnusson i magnusstad får ut risdryck på ersättning från fk, eller hur skriver man för att få det beviljat. Måste man göra världens utläggning? Blir ju så långt...
    Jag kan maila mina VB-ansökningar nån av de närmaste dagarna, alternativt klippa och klistra lite med de delar som kan vara relevanta för er och maila - så kan du ha lite att utgå ifrån och leka vidare med själv. (hinner nog inte innan onsdag)
    Mina har varit rätt så långa Drömmer och den senaste även med lite färgglada bilagor. Och där fick jag igenom allt som jag yrkat på (förutom all mertid då naturligtvis) - utan något samtal med handläggaren utan fick bara hem ett brev med förslag på beslut helt enligt det jag yrkat.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Cs mamma
    Miralicia skrev 2010-09-13 18:07:37 följande:
    Jag kan maila mina VB-ansökningar nån av de närmaste dagarna, alternativt klippa och klistra lite med de delar som kan vara relevanta för er och maila - så kan du ha lite att utgå ifrån och leka vidare med själv. (hinner nog inte innan onsdag)
    Mina har varit rätt så långa Drömmer och den senaste även med lite färgglada bilagor. Och där fick jag igenom allt som jag yrkat på (förutom all mertid då naturligtvis) - utan något samtal med handläggaren utan fick bara hem ett brev med förslag på beslut helt enligt det jag yrkat.
    *blink blink* Vågar man be om att få samma mail... jag tar gärna den oklippta versionen så jag får lite idéer om jag glömt något.... snäääääääääääälla
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Eligrabbarna

Det måste varit pommesen han reagerade på. Nu är han inte sådär kinkig längre och magen börjar bli mindre och inte lika hård i magen.

Han är mkt känsligare än vi någonsin trott! Vi har nu tagit bort havre igen också för om inte annat lugna magen lite.

• Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 18:16:31 följande:
    *blink blink* Vågar man be om att få samma mail... jag tar gärna den oklippta versionen så jag får lite idéer om jag glömt något.... snäääääääääääälla
    PM:a din mailadress så kommer det om några dagar
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA
    susieQ skrev 2010-08-22 14:15:29 följande:

Hoppar in en vända igen för jag känner mig så uppgiven. Det är drygt en månad sedan vi var hos dietisten och efter det på allvar och systematiskt började introducera fast föda till Olof. Det första grönsaken vi provade efter det var morot - och vi har idag kommit så långt som till, ja just det, morot! På en månad så är det det enda som vi känner oss relativt säkra på att det funkar av allt vi testat. Övriga saker vi provat är risgröt, riskex, potatis, plasternacka, bovete, banan. Vi får hela tiden avbryta och backa, låta honom återhämta sig komma igång med mat, sen pröva nåt nytt, så funkar det inte och så får vi börja om.

Det är så tråkigt. Jag har inte ens lust att ge honom mat längre. Det blir bara en massa eländigt analyserande och osäkerhet och så får vi backa, eler så blir han jättedålig. Det jobbiga är ju att även när han bara får neocate så får han regelbundet en massa reaktioner och vi vet inte vad dem beror på. Misstänker att han hittar smulor på golvet nånstans och petar i sig, men hur sjutton ska jag veta vilken smula det är? Och dessa reaktioner gör ju att jag egentligen inte vet när jag testar nåt nytt om det är det nya han reagerar på eller om det är något annat han har petat i sig....

Suck vad detta är jobbigt... Så, nu har jag klagat av mig lite till en massa rara människor i samma situation som förstår detta, för det är ju ingenting som övriga omgivningen gör precis...

(läser ikapp, och svarar därför på gamla inlägg)
    Vi är också där, att försöka utöka lillebrors kost långsamt. Han äter lite neocate nu, som han verkar tåla. Och ammar en hel del, och en hel del mat. Han mår för det mesta bra, men då och då kommer prickar och klåda då och då. Dock inte så illa som förut. Det är frustrerande att inte veta om det beror på vad han äter, vad jag äter eller på kontamination?

Är det vanligt att hela familjen blir mjölkfri? Vi lagar mat utan allt, men maken och dottern äter mjölk i andra former. Sonens läkare avrådde ifrån att låta dottern vara mjölkfri en period, för att man inte ska offra det frisk barnet. Hon skulle i så fall äta och dricka mjölk på förskolan tre dagar/vecka, och vi skulle tillgodose hennes kalciumbehov. Det är bara en tanke, att prova det under en kort period.
Svar på tråden Allergitråden