• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-11 22:55:28 följande:
    Räcker 6 burkar i 2 månader?
    nej 3 dagar/burk på profylac, eller kanske lite mindre nu när han käkar 120ml ca 5 gånger/dygn. Typ 20-24 burkar går det åt på 2 månader. 
  • tes 75
    trållmor skrev 2010-12-11 22:16:29 följande:
    Mela78 skrev 2010-12-11 20:39:16 följande:
    Oatlys ska vara ren havre.
    Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteproteinallergiska barn, trots att det är ren havre i deras produktion. Vi har pratat med dem om detta och fått intyg till förskolan om det.
    finns det ingen havremjölksprodukt som är ren havre?
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-11 23:02:51 följande:
    nej 3 dagar/burk på profylac, eller kanske lite mindre nu när han käkar 120ml ca 5 gånger/dygn. Typ 20-24 burkar går det åt på 2 månader. 
    Då har du fått alldeles för lite!!!! Man ska få så det räcker i 2 månader. Så på dem igen! Det blir ju både jobbigt och dyrt för er!

Funderar på om det finns något papper för att styrka det... Alltså varifrån det kommer. Men "alla" har det så.
  • Cs mamma
    t0va skrev 2010-12-11 23:02:51 följande:
    Rekomendationerna är att varje uttag ska räcka 2-3mån så jag tycker du ska försöka få ut mer/uttag. DOCK är det så att om man ska vara petig så ska dom inte skriva ut till barn som inte bevisligen är mjölkallergiska och enligt det jag lyckats läsa mig till i föreskrifterna så är bevis endast positiva prover så allt är lite beroende på vilken relation man har till sjukvården.

Försök att påpeka att det inte räcker rekomenderad tid men om dom då svarar att ja men ni ska egentligen inte ha rätt till förskrivning så var nöjd!
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-12-12 09:31:51 följande:
    Rekomendationerna är att varje uttag ska räcka 2-3mån så jag tycker du ska försöka få ut mer/uttag. DOCK är det så att om man ska vara petig så ska dom inte skriva ut till barn som inte bevisligen är mjölkallergiska och enligt det jag lyckats läsa mig till i föreskrifterna så är bevis endast positiva prover så allt är lite beroende på vilken relation man har till sjukvården.

Försök att påpeka att det inte räcker rekomenderad tid men om dom då svarar att ja men ni ska egentligen inte ha rätt till förskrivning så var nöjd!
    Nej, visst ska väl utesluning och provocering räcka? Annars så hade jag bytt läkare. Stå på dig T0va säger jag. Vi får max antal uttag 6 st per år på våra grejer som  vi får till sonen. Ring och prata med apoteket, de som skickar ut, de borde veta. Så har du något säker källa.
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-12-11 22:16:29 följande:
    Mela78 skrev 2010-12-11 20:39:16 följande:
    Oatlys ska vara ren havre.
    Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteproteinallergiska barn, trots att det är ren havre i deras produktion. Vi har pratat med dem om detta och fått intyg till förskolan om det.
    Det är väl inte ren havre, á la Sempers rena havre i oatlys produkter, utan de garanterar väl bara att det i de färdiga Oatlyprodukterna så innehåller de så lite av andra vete/råg/kornrester att det är under gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt. Och att något är glutenfritt eller helt vetefritt är ju två helt skilda saker.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va

Ok, ja den läkaren som satt diagnosen som vi visserligen inte träffat men som har pratat med läkaren på föräldrastödet skrev i hans journal att det inte är något tvivel om att han har mjölkproteinallergi eftersom provokationen blev som den blev och han mådde så otroligt mycket bättre efter att vi uteslöt mjölkmat. 

Att det skiljer sig så emellan vad de säger för vi fick till besked att tester är så dåliga på små barn så de gör det inte om det blir så tydligt resultat på provokationen.

Men då ska jag säga till dietisten och se vad hon säger. Förhoppningsvis är hon en vettig människa och har mer koll på den biten än sköterskan och läkaren.  

• Cs mamma
    Kavat skrev 2010-12-12 09:40:08 följande:
    Nej, visst ska väl utesluning och provocering räcka? Annars så hade jag bytt läkare. Stå på dig T0va säger jag. Vi får max antal uttag 6 st per år på våra grejer som  vi får till sonen. Ring och prata med apoteket, de som skickar ut, de borde veta. Så har du något säker källa.
    Nja om jag inte missminner mig totalt så är det skrivet att det ska vara bevisat och vad som förskrivaren eller rättare sagt det landsting man tillhör ser som bevis är lite olika. Det var det som gjorde att vi till en början inte fick vetefritt via hänvisning utan betalade själva. Halland har en mjukare inställning och menade att provokationer räckte och förskrev. VG regionen förskriver idag som vi har positivt svar på patch. Men det är som alltid, regionen/landstinget gör vissa regler och skriver ut praxis men sen är det upp till varje förskrivare att tolka och värdera... Men som jag inte vet vart T0va befinner sig geografiskt så vill jag ändå bara delge hur vi fått det förklarat och informerats
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Sen är det tyvärr så att veteallergi INTE är en diagnos som ger rätt till förskrivning om man ser till lagen...

• t0va

Angel Gbg: som vanligt så är det viktigt att man hamnar hos en vettig person då. Östergötland finns jag i och här är det ofta konstiga regler men kring allergin kanske de har lite mjukare regler då eftersom läkaren skrev att det inte var något snack om saken och vi får kallelse dit om ett år för att se om det gått över. 

Är vete som med andra livsmedel att det blir dyrare om man inte kan äta det? Har så dålig koll på vad det finns i för saker.  

Svar på tråden Allergitråden