• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75

jag behöver hjälp med att tolka min 9-månaders dotters mage.

hennes bror (2 år) har ju problem med magen pga allergier som vi inte kommit fram till alla än, & han var dålig i magen konstant från födseln. inte skrikig, men diarréer + atopiska eksem & ballongmage, mycket kinkig med maten. vi har kommit fram till mjölkprotein, ägg, soja, jordnötter, fisk, ev sädesslag, majs, ananas, etc hos honom & magen blir långsamt bättre (råkade tom ut för förstoppning i helgen) & eksemen är nästan borta, den svullna magen likaså. visar inget på allergitester förutom jordnöt.

lillasyster har sedan födseln varit en kräksbebis, inga kaskadspyor men ständiga småspyor. dock sällan i liggande eller halvsittande läge, så det har sagts från BVC att det är vanlig reflux som kommer växa bort. hon äter & växer som hon ska (väger snart 12 kilo ), & så snart vi började med fast föda började hon bajsa fast & bra. inga eksem, ingen svullen mage & god aptit. vi andades ut & tänkte att vi sluppit undan allergier med henne. dock har hon den senaste månaden eller så haft ett par perioder med lös mage, den första höll i sig några dagar, men den som pågår nu har hållit i sig en vecka & nu börjar vi ana oråd. hon bajsar verkligen stora blöjor, så det trycks ut överallt, & det luktar skumt. jag tycker lukten liknar henne storebrors när han var mindre. vi får byta kläder på henne & duscha rent henne varje gång hon bajsat, vilket är 2-3 ggr/dag. så hon bajsar inte ofta, & inte på natten. vi har sedan ett par dagar börjat ge henne mjölkfri välling & gröt, & inga barnmatsburkar som det står "kan innehålla spår av ägg" på, & kräkningarna har avtagit faktiskt (kan ju vara tillfällighet) men magen blir bara sämre. hon sover dock bra på natten, förutom ett uppvak för ersättning (där kör vi NAN fortfarande, har inte vågat ge Althera som hon ratat varje gång vi provat att ge det, & som vi fått av storebrors dietist, med risk för utbrott mitt i natten).

nu till frågan; kan det vara så enkelt som att det är tandsprickning som orsakar den konstiga magen, eller borde jag misstänka en eventuell mjölk + sädesslagsallergi? dock en mild & fördröjd sådan. vad tror ni???

• Rasmus päron

Här hemma har vi idag råkat ut för en ofrivillig veteprovocering... jag var så klantig så jag hade lämnat en påse med bröd så Rasmus kunde dra ner den, så rätt som så satt han och åt macka. Det underliga är att reaktionen helt uteblev, inga utslag - ingenting. Nu fick han ju iofs tavegyl direkt när vi såg att han fått i sig vete, men ändå. Han satte nog ändå i sig en 2*2cm stor bit....

Sen har jag en liten receptbön. Det har vist sig att Rasmus tål fisk men eftersom jag inte tål det själv så kan vi i princip bara göra lax hemma. Så om ni sitter på några bra laxrecept "utan allt" så får ni gärna dela med er!

• Miralicia
    Rasmus päron skrev 2010-12-14 21:22:17 följande:
    Här hemma har vi idag råkat ut för en ofrivillig veteprovocering... jag var så klantig så jag hade lämnat en påse med bröd så Rasmus kunde dra ner den, så rätt som så satt han och åt macka. Det underliga är att reaktionen helt uteblev, inga utslag - ingenting. Nu fick han ju iofs tavegyl direkt när vi såg att han fått i sig vete, men ändå. Han satte nog ändå i sig en 2*2cm stor bit....

Sen har jag en liten receptbön. Det har vist sig att Rasmus tål fisk men eftersom jag inte tål det själv så kan vi i princip bara göra lax hemma. Så om ni sitter på några bra laxrecept "utan allt" så får ni gärna dela med er!
    Har några laxrecept i bloggen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Rasmus päron
    Miralicia skrev 2010-12-14 21:27:33 följande:
    Har några laxrecept i bloggen
    Tack! det ska jag kika på!
  • Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-12-14 21:22:17 följande:

Lättaste är grovsalt på en plåt och en hel sida lax in i ugnen på ca 175 grader i ca 20 min. Köttet ska lossna från benen. Finhackat äpple är gott till och potatis, broccoli och mf smör.

Andra är laxpasta. Undrans om den finns i bloggen...?

Lax stektes i små tärningar och  lite stekt "spill" (eller tar några tärningar och delar i smått) kokas med kokosmjölk smaksatt med finklippt soltorkat tomat (med kryddor och olja), lite salt och bladspenat under tiden som pastan kokas. Sen lägger man i laxen i såsen precis innan servering.

Den görs på en höft så du får provsmaka, men det är supergott med soltorkad tomat i och ska vara den där med massa "kryddor", det är det som ger hela smaksättningen.
  • Blå Flygare

Lax: Jag blandar krossade soltorkade tomater med massa persilja och lite salt och har på lax. Smord form, gärna lite extra olivolja så det inte blir torrt. In i ugn, kort stund så laxen är riktigt saftig. Har jag extra tid skär jag laxen tunnt innan så kan man minska på tiden i ugn för extra saftig utan att den är undertillagad i mitten. Servera tagliatelle till, alt ljummen potatissallad.

• Mela78

Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...

• Allrona
    Mela78 skrev 2010-12-15 09:13:49 följande:
    Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Kan egentligen inte svara på din fråga men flera på jobbet har berättat om att deras kräksjuka barn endast har kräkts några gånger för att sedan kunnat äta normalt och bli friska direkt. Kallas tydligen 24-timmars-kräksjuka. Kankse kan det vara det hon har fått?
  • Mela78
    Mela78 skrev 2010-12-15 09:13:49 följande:

Hon har lite lite prickar i ansiktet, inga mer tecken på hudreaktion. Hon är glad i humöret än så länge, inte alls som när man är sjuk eller när hon fått allergisk reaktion tidigare.
  • Kavat

Liten har reagerat med att inte sova och bajsa löst och verka orolig och ont i magen varje gång jag har ätit kassler. Men enligt innehållsförteckningen så skiljer Scan pigghams kassler och den rökta skinkan, vilken jag kan äta utan problem, sig bara på två punkter. Animaliskt protein (gris) och vegetabiliskt fiber. (Borde väl vara fibrer? Men det står fiber på innehållsförteckningen)

Gissa vad det var i den vegetabilisk fiber? Jo, fibrer! från citrus och potatis. Vad fasen skriver de inte ut vad de har i maten för!!! ARG! 

Att liten verkade reagera på citrus märkte jag för länge sedan...

Svar på tråden Allergitråden