• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Men vafan med den inställningen så kan juh vete vara ett vegetabiliskt fiber... Det är väl en jävla tur att soja och jordnöt tillhör EUs tvångsmärkningslista för annars kan dom säkert också ha något jävla fiber... *muttrar surt och nej det är inte min dag idag heller, inte ens denna vecka, eller varför kinka... MÅNADEN*

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ELI79

Ringde barn mott för nu är jag less på att vara vaken vareviga natt, ha en son som har en fotboll till mage samt ha en skrikig son! Det blir absolut MYCKET bättre när man tar bort vete men fortfarande inte helt bra. Humöret, ok, kan vara "vanligt" humör...men nätterna?! Han sover liiiiiite bättre nu utan vete, kanske varannan, var tredje natt, eller var fjärde bättre är det i alla fall..men fortfarande timslånga uppvak var och varannan natt.

Humöret tänker jag inte fråga så mkt om för det tror jag är hans "vanliga" humör som är när han nu INTE har vete, men sömnen?? visst, kan ju "vara sån han är" men jag vill i alla fall kolla upp det.

Först hade de ingen tid alls...typ i februari eller nåt.  Sedan när jag berättade om hans timlånga utbrott, hans timslånga uppvak trots ingen middagssömn (eller max 20 minuter)  och hans ballongmage som diffar 7-8 cm mellan morgon och kväll så fick jag snabbt en tid den 3 jan

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-12-15 09:13:49 följande:
    Hur skulle ni beskriva skillnaden mellan allergi bajs och kräkning jämfört med kräksjuka?

Dottern kräktes ett par gånger under förnatten, för att sedan sova lugnt tills morgonen. Lite lös i magen, men absolut inte diarre. Hade i lite soja i såsen, som hon bara fick lite av på läpparna och sedan ratade. Hon fick tag på sonens tallrik där han ätit tortellini (med ägg), men är nästan helt säker att hon inte fått i sig något från tallriken. Fick reda på nu på morgonen att det går magsjuka på dagis.

Vet inte riktigt vad jag ska tro om detta...
    Allergibajs luktar något enormt illa och brukar i den här familjen bli slemmigt och ja, konsig konsistens innan det blir hårt eller diarré. Men "kännetecknet" är att det är enormt illaluktande. Kräks
    Kräkningarna tycker jag är svårare att särskilja, men jag har ett kräkbarn och ett barn som aldrig kräks och nu en bebis som kräks massor.. Kräkbarnet märker jag om han är magsjuk på att han brukar ha feber och är allmänt kass och spyr stora mängder. Men han spyr om han får feber även fast han inte är magsjuk och han kan spy lite grann om han bara ätit för mycket för fort osv så han är mycket lurig att veta. Men i 1 fall av 100 är han magsjuk, i 5 fall av 10 har han bara ätit mycket/fort (vad vi tror)...

Avvakta och se är nog enda lösningen. Låter ju dock lite misstänkt med sojan...
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-15 18:04:26 följande:
    Ringde barn mott för nu är jag less på att vara vaken vareviga natt, ha en son som har en fotboll till mage samt ha en skrikig son! Det blir absolut MYCKET bättre när man tar bort vete men fortfarande inte helt bra. Humöret, ok, kan vara "vanligt" humör...men nätterna?! Han sover liiiiiite bättre nu utan vete, kanske varannan, var tredje natt, eller var fjärde bättre är det i alla fall..men fortfarande timslånga uppvak var och varannan natt.

Humöret tänker jag inte fråga så mkt om för det tror jag är hans "vanliga" humör som är när han nu INTE har vete, men sömnen?? visst, kan ju "vara sån han är" men jag vill i alla fall kolla upp det.

Först hade de ingen tid alls...typ i februari eller nåt.  Sedan när jag berättade om hans timlånga utbrott, hans timslånga uppvak trots ingen middagssömn (eller max 20 minuter)  och hans ballongmage som diffar 7-8 cm mellan morgon och kväll så fick jag snabbt en tid den 3 jan
    Hoppas ni får lite mer hjälp!
  • t0va

Men gud så dåligt att inte skriva ut allt som är i. 

Vi var på föräldrastödet idag och de blev rätt så trötta på alla turer och sa att om vi inte hade löst det med att svärmor köpte en burk eller om det inte kommer mat på fredag så ringer de barnavdelningen och kollar vad som finns på lager där. Sen pratade sambon med en pappa i pappagruppen och de hade tydligen fått neocate eller vad det nu heter och var så nöjda. Deras barn är bara 2 månader men vi ska se vad de har fått för info om mat senare.  

• Mela78
    Kavat skrev 2010-12-15 20:10:18 följande:
    Allergibajs luktar något enormt illa och brukar i den här familjen bli slemmigt och ja, konsig konsistens innan det blir hårt eller diarré. Men "kännetecknet" är att det är enormt illaluktande. Kräks
    Kräkningarna tycker jag är svårare att särskilja, men jag har ett kräkbarn och ett barn som aldrig kräks och nu en bebis som kräks massor.. Kräkbarnet märker jag om han är magsjuk på att han brukar ha feber och är allmänt kass och spyr stora mängder. Men han spyr om han får feber även fast han inte är magsjuk och han kan spy lite grann om han bara ätit för mycket för fort osv så han är mycket lurig att veta. Men i 1 fall av 100 är han magsjuk, i 5 fall av 10 har han bara ätit mycket/fort (vad vi tror)...

Avvakta och se är nog enda lösningen. Låter ju dock lite misstänkt med sojan...
    Lite så har jag också tänkt. Mao är det högst troligt inte sjukdom, inga mer kräkningar eller lös bajs/diarre. Har inte dykt upp några fler hudsymtom, prickarna är borta. Dottern äter, men 1/5 portioner, men å andra sidan har hon varit dålig på att äta de senaste veckorna så det är inget konstigt heller. Tror jag avvaktar åtminstone ett halvår tills nästa sojaprovocering, eller kanske ska vänta ett år.

Hur är det, dottern verkar tåla hela gröna ärtor och om detta nu var en sojareaktion, kan vi fortsätta med baljväxterna eller triggar det sojaallergin?
  • mithrandil

hej på er! har en fråga.
    Hur kom ni på att era spädbarn led av komjölksallergi?

Min dotter är 5mån, hon var super rosslig i bröstet och hade svårt att andas + svå hosta i över 2mån, men sen gick det över, nu rosslar hon bara ibland. flera läkare tyckte hon var för bra för att undersökas och behandlas men nu så sover hon hemskt dåligt, är grinig, gnällig och klängig på dagarna och så tillråga på allt har hon börjat kasta sig fram och tillbaka när jag försöker mata henne. hon gråter och vrider sig och skriker något så hemskt. Äter aldrig upp maten längre heller för den delen men eftersom hon bara äter ersättning försöker jag få i henne så mycket som det bara går. Ibland lämnar hon bara 30ml men ofta så mycket som halva flaskan.

Kan det vara mjölkallergi?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2010-12-15 20:48:58 följande:
    hej på er! har en fråga.

Min dotter är 5mån, hon var super rosslig i bröstet och hade svårt att andas + svå hosta i över 2mån, men sen gick det över, nu rosslar hon bara ibland. flera läkare tyckte hon var för bra för att undersökas och behandlas men nu så sover hon hemskt dåligt, är grinig, gnällig och klängig på dagarna och så tillråga på allt har hon börjat kasta sig fram och tillbaka när jag försöker mata henne. hon gråter och vrider sig och skriker något så hemskt. Äter aldrig upp maten längre heller för den delen men eftersom hon bara äter ersättning försöker jag få i henne så mycket som det bara går. Ibland lämnar hon bara 30ml men ofta så mycket som halva flaskan.

Ja, det låter faktiskt rätt troligt i mina öron. Allt du skriver kan vara symptom på det i alla fall.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2010-12-15 20:52:28 följande:
    Ja, det låter faktiskt rätt troligt i mina öron. Allt du skriver kan vara symptom på det i alla fall.
    tack.. ska prova köpa nutramigen och hoppas det blir bättre.
    OM det nu skulle bero på komjölk, kommer alla magproblem försvinna direkt eller kan de stanna ett tag?
    Vet att när de misstänkte komjölksallergi på sonen så skulle man utesluta mjölk i 2 veckor? Kanske så lång tid det tar att få ut all mjölk man redan har i sig ur systemet?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2010-12-15 20:48:58 följande:
    hej på er! har en fråga.

Min son kräktes massor från första dagen, han ammades i 3 dagar men fick ersättning dag 2 tror jag för han rasade i vikt. Han kräktes hur mycket som helst både under måltiden och långt efteråt, han åt hela tiden. Sen blev han mer och mer gasig i magen, böjde kroppen som i båge under matningen, tillslut så låg han och grät ochskrek i sömnen och vred sig runt. Dagen vi gav upp och köpte profylac så skrek han helt hysteriskt så jag satte honom i bilen och gav mig ut i natten och körde i 2timmar så han somnade och jag kunde få lite ro och tänka. 

Han sov dåligt både på natten och dagen. 1.5 dygn efter att vi började med mjölkfritt så blev han "normal", då kom första leendet, tror han var runt 7 veckor.  

Samma sak hände när vi testade vanlig ersättning, då kräktes han massor igen, hade mycket gaser och åt massor.  
Svar på tråden Allergitråden