• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-03 21:28:54 följande:
    Usch :( hur kände sig gubben din då?
    Det var väl han som gav risifruttin ( om det nu var den han reagerade på vilket känns mest troligt )

På tal om tokiga gubbar. Min köpte hem jordnötssmör och föreslog att barnen kunde ha det på sina mackor :() undrar hur han tänkte ? Perfekt att ge jordnötter till barn som har andra allergier !! Där den ena är allergisk mot ALLT som har med soja att göra ( förutom sojalecitin) och där den andra reagerade i somras med röda fläckar runt munnen, kli i hals och tunga av gujjibär som innehöll spår av nötter och jordnötter ...
    Men men.. Ibland blir det lite tokigt ;)
    På tal om det.. Man kanske skulle pricktesta stora mot nötter ? Är inte gjort sedan denna incident ..
    nä han hade nog inte så dåligt samvete. han visste ju att han gjorde fel, men han tycker inte sonen verkar vara så kkänslig mot mjölk o han orkade inte leta något annat mellis (vi har ju sojayoghurt hemma annars...) Han sa att vi får se det som en provokation...
    enl dr skulle vi ju provocera efter 4-5 veckor och det har ju gått 5  veckor nu...
  • Mamsie

Läser o läser.. ögonen går i kors... 

Trållmor - fy attan så jobbigt med dagis! Kram!
    Kalk/Kalcium: vi krossade (pillerkross från apoteket) vanliga vuxenkalktabletter utan smak och blandade i välling eller risgröt.  

Kostdagbok på dagis: det har varit väldigt motstånd och stånk å stön-vad-jobbigt-attityd för att få till det. Och då har det fortfarande inte varit i detalj med kryddor mm utan bara vad det varit för rätter med tillbehör Foten i munnen

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-03 21:03:23 följande:
    mm tog 2 timmar för E att somna ikväll...
    Nu har jag inte varit & läst i tråden på ett tag, så med risk för att du redan fått denna fundering: det kan inte vara så att din son är känslig för majs? båda mina barn reagerar med röda kinder/hakor, uppsvälld mage, magont & sömnproblem när de äter majs, särskilt majsstärkelse. maltodextrin verkar funka ok. mina barn får också kraftiga & illaluktande diarréer, vilket iofs inte verkar vara din sons problem alls.

man ökar ju oftast majsintaget markant när man tar bort sädesslag ur en kost, & eftersom din sons besvär aldrig försvinner helt har jag när jag läst dina inlägg här börjat fundera kring om inte det kan vara värt för er att testa majsfritt? inte det lättaste, jag vet, det blir mest riskakor, risvälling, risgröt och boveteplättar till frukost & mellis, men värt det om det ger resultat. det gjorde det för oss. (även jag är superkänslig för majs, & får gaser, ont i magen, koncentrationssvårigheter, ledvärk & diarré av majs). 
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-02-04 07:53:26 följande:
    Nu har jag inte varit & läst i tråden på ett tag, så med risk för att du redan fått denna fundering: det kan inte vara så att din son är känslig för majs? båda mina barn reagerar med röda kinder/hakor, uppsvälld mage, magont & sömnproblem när de äter majs, särskilt majsstärkelse. maltodextrin verkar funka ok. mina barn får också kraftiga & illaluktande diarréer, vilket iofs inte verkar vara din sons problem alls.

man ökar ju oftast majsintaget markant när man tar bort sädesslag ur en kost, & eftersom din sons besvär aldrig försvinner helt har jag när jag läst dina inlägg här börjat fundera kring om inte det kan vara värt för er att testa majsfritt? inte det lättaste, jag vet, det blir mest riskakor, risvälling, risgröt och boveteplättar till frukost & mellis, men värt det om det ger resultat. det gjorde det för oss. (även jag är superkänslig för majs, & får gaser, ont i magen, koncentrationssvårigheter, ledvärk & diarré av majs). 
    nä har aldrig testat det.
    det "enda" bekymmer som inte försvinner helt är ju hans uppsvällda mage men å andra sidan blir han ju tokförstoppad av bara en minimal bit med vete, så frågan är om magen aldrig får vila tillräckligt för att den ska få "normal" form?!
    Ingen aning. Ska träffa dietisten på fredag och ska höra med henne då.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 09:09:01 följande:
    Eli : hoppas natten gick bra *kram*
    Nja kan inte påstå att det gjorde det haha
    Det tog 2 timmar innan han somnade och sedan har han vaknat 2-3 ggr i natt och gallskrikit och pruttat massor illa och legat och snott sig. Somnat om relativt  snabbt dock, 30-60 minuter, men sämre än det ska vara när han INTE fått i sig nåt.
    Hoppas det inte blir mer än såhär nu.
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-04 09:00:13 följande:
    nä har aldrig testat det.
    det "enda" bekymmer som inte försvinner helt är ju hans uppsvällda mage men å andra sidan blir han ju tokförstoppad av bara en minimal bit med vete, så frågan är om magen aldrig får vila tillräckligt för att den ska få "normal" form?!
    Ingen aning. Ska träffa dietisten på fredag och ska höra med henne då.
    bra. men tänk dock på att den allmänna uppfattningen är att allergi mot majs typ inte finns. oavsett vad dietisten säger kan det ju vara värt för er att notera hur sonens mage är de dagar han ätit glutenfri pasta & bröd & de dagar han ätit mindre av detta.
  • Tibell

Eli: Nää det lät inte roligt :( jag blir precis lika gasig när jag fått i mig liten större mängd mjölk.
    Men nu har ni ju iallafall gjort en provocering och kan konstantare att han är lite känslig mot mjölk ...

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-04 07:53:26 följande:

*Håller för öronen*
    Får du ledvärk av majs?
    Jag har ju kommit fram till att jag får klåda på benen av majs. *Erkänner tyvärr* Gråter Och magen blir knas.
    Hoppas ju att det är övergående. Mindre mängd verkar funka. Har haft ont i höfterna igen (samma som gluten) men är också förkyld... Så trodde det varit det eller att jag fått i mig minimalt med gluten... Får se hur jag gör, i går glömde jag av mig och redde sås på Maizena... Optimist ja, visst...
  • lillasysteryster

Mamsie, Alrro ovh Mela: Tack för info. Vi har inte använt ersättning, jag ammade och sedan blev det enago gröt. Men nu när han börjat på försklan blir det inte alltid två prtioner gröt m dagen heller o då tror jag verkligen han behöver mer kalcium.

Svar på tråden Allergitråden