• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-02-04 10:48:13 följande:
    *Håller för öronen*
    Får du ledvärk av majs?
    Jag har ju kommit fram till att jag får klåda på benen av majs. *Erkänner tyvärr* Gråter Och magen blir knas.
    Hoppas ju att det är övergående. Mindre mängd verkar funka. Har haft ont i höfterna igen (samma som gluten) men är också förkyld... Så trodde det varit det eller att jag fått i mig minimalt med gluten... Får se hur jag gör, i går glömde jag av mig och redde sås på Maizena... Optimist ja, visst...
    ja, hela mitt system blir alldeles uppochned av majs. och av mjölk. nu när jag tagit bort de två livsmedlen ur min kost är jag nästan beredd att säga att jag har feldiagnosticerad IBS & fibromyalgi! trots att jag sover minimalt per dygn (som man ju gör med två småbarn) så SOVER jag nu när jag sover till skillnad från den dvala jag alltid befann mig i förut om nätterna, & jag är pigg & alert om dagarna utan "hjärndimma" & annat.

Häromdagen åt jag en näve gott&blandat, & mådde därefter "fibrodåligt" med hjärtklappning, ont i händer & handleder, fick svårt att tänka, bökig & lös mage. och jag är säker på att det inte var vetet i godiset, för vete reagerar jag på med illamående & gaser (och lös mage) "bara". liknande som efter gott&blandat-händelsen hände häromsistens när jag åt lite fårost; yrsel, enorm trötthet & ont i lederna, & superdålig mage på kvällen & natten.

japp, man är ju uppenbarligen roten till allt det onda ens barn är utsatta för :/
  • trållmor

Men alltså nu blev ju det här jätteintressant!!! Jag har tänkt att fråga om majs i flera veckor här i tråden, och så börjar ni prata om det Förvånad Men jag har varit så upptagen med annat att jag inte har kommit för mig...

Majs har aldrig verkat förstoppande för mina barn, utan tvärtom! Det kommer ut osmält, och de får magknip om de äter för mycket (vid tex tacos). Att det kommer ut osmält sa läkarna är såååå vanligt, och inte alls ett allergitecken Jag tänkte att jag skulle byta ut risvällingen varannan kväll mot majsvälling förut eftersom vi skulle vilja ha någon mer valmöjlighet, men vad hände? Det formligen rinner ut ur barnen. Just i pulverform har det alltid funkat förut när barnen har tex haft magsjuka, men inte nu längre Obestämd

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • tes 75
    trållmor skrev 2011-02-04 12:16:55 följande:
    Men alltså nu blev ju det här jätteintressant!!! Jag har tänkt att fråga om majs i flera veckor här i tråden, och så börjar ni prata om det Förvånad Men jag har varit så upptagen med annat att jag inte har kommit för mig...

Majs har aldrig verkat förstoppande för mina barn, utan tvärtom! Det kommer ut osmält, och de får magknip om de äter för mycket (vid tex tacos). Att det kommer ut osmält sa läkarna är såååå vanligt, och inte alls ett allergitecken Jag tänkte att jag skulle byta ut risvällingen varannan kväll mot majsvälling förut eftersom vi skulle vilja ha någon mer valmöjlighet, men vad hände? Det formligen rinner ut ur barnen. Just i pulverform har det alltid funkat förut när barnen har tex haft magsjuka, men inte nu längre Obestämd
    jadu, det låter ju dessvärre som att dina barn också är majskänsliga. majs är ett rent sk-t, för det är ju verkligen i ALLT, om inte i form av stärkelse så i maltodextrin. 

angående "komma ut osmält", så visst,. majskornens skal kanske är svåra att smälta för alla människor, men när det kommer ut i princip orörda majskorn samtidigt som resten i blöjan är hemskt både till färg, form & lukt, då känns det inte längre så normalt.
  • Miralicia

Hela majskorn som kommer ut är ju inte alls ovanligt bland barn eftersom passagen genom matsmältningen ofta går rätt snabbt så de inte hinner brytas ner i samma utsträckning som övriga föda, men sen får man ju fundera lite kring övriga omständigheter också - om det bara är en del hela majskorn så är det ju ingen fara, men om det är i kombination med illaluktande diarréer eller andra symmtom så kan man ju vara lite teveksam till om det bara är svårnedbrytbart.

Ett litet tips för att undvika majs är att använda sig av arrowrot för att reda tex såser med (blir mkt bättre än att reda med rismjöl). Arrowrot finns i glasburkar i kryddhyllan. Är naturligt fritt från gluten, kommer från en ört som bla finns i västindien (men jag gillar inte att Santa Maria skriver att det passar bra vid "glutenallergi" på burken).
    Sen kan man även använda taipokastärkelse istället för majsstärkelse - hittas dock tyvärr enklast i asiatiska butiker eller hälsokost (dock svårt/omöjligt att hitta något särnärmärkt men jag har inte kännt av några besvär av den jag köpt i en Thaibutik)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

någon som vet vad glukos-fruktossirapen i alpro sojas yoghurtar är gjort av??

• trållmor
    tes 75 skrev 2011-02-04 12:24:32 följande:
    jadu, det låter ju dessvärre som att dina barn också är majskänsliga. majs är ett rent sk-t, för det är ju verkligen i ALLT, om inte i form av stärkelse så i maltodextrin. 

angående "komma ut osmält", så visst,. majskornens skal kanske är svåra att smälta för alla människor, men när det kommer ut i princip orörda majskorn samtidigt som resten i blöjan är hemskt både till färg, form & lukt, då känns det inte längre så normalt.
    Miralicia skrev 2011-02-04 13:09:17 följande:
    Hela majskorn som kommer ut är ju inte alls ovanligt bland barn eftersom passagen genom matsmältningen ofta går rätt snabbt så de inte hinner brytas ner i samma utsträckning som övriga föda, men sen får man ju fundera lite kring övriga omständigheter också - om det bara är en del hela majskorn så är det ju ingen fara, men om det är i kombination med illaluktande diarréer eller andra symmtom så kan man ju vara lite teveksam till om det bara är svårnedbrytbart.

Ett litet tips för att undvika majs är att använda sig av arrowrot för att reda tex såser med (blir mkt bättre än att reda med rismjöl). Arrowrot finns i glasburkar i kryddhyllan. Är naturligt fritt från gluten, kommer från en ört som bla finns i västindien (men jag gillar inte att Santa Maria skriver att det passar bra vid "glutenallergi" på burken).
    Sen kan man även använda taipokastärkelse istället för majsstärkelse - hittas dock tyvärr enklast i asiatiska butiker eller hälsokost (dock svårt/omöjligt att hitta något särnärmärkt men jag har inte kännt av några besvär av den jag köpt i en Thaibutik)
    Jag glömde säga att även jag smälter inte majskorn, men jag har ju lidit av diaréer sen jag var 17 år.

För att ta ett exempel med Neelah, som fortfarande har blöja dygnet runt (förutom vid luftning osv, men ni förstår vad jag menar ) så är det som att hälla väldigt vattenutspädd senap och lägga dit några skedar med majskorn i. Hon är helt galen i majs!!! Ser hon en burk med majs så skulle hon säkert vilja sova med den

Jag tror inte att de är så jättekänsliga, för det funkar ju när jag reder såser på Maizena odyl, utan det är mest majsmjölet (Risenta) som vi har gjort vällingen på och så hela majskorn som vi upptäckt sambandet med majs. Det här upptäckte vi i slutet på förra sommaren förresten

Miralicia: tack för tipset om kryddorna, ska kolla upp det när vi är till Ö-vik nästa gång för där har jag koll på var en thaibutik ligger
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Eli : har ingen aning.. Har han reagerat gissar jag på vete ;) testa att ringa och fråga .. Måste väl gå att göra?

Skulle aldrig ha sagt att Bs hud såg bättre ut efter missen i förrgår. Idag är hon sandpapper torr och har lite eksemfläckar. Slutade nog för tidigt med att smörja

Finns det något barn här inne som reagerar med slem i luftvägarna ( Rossel i bröstet ) av något födoämne eller pälsdjur luftburet?

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 14:52:42 följande:
    Eli : har ingen aning.. Har han reagerat gissar jag på vete ;) testa att ringa och fråga .. Måste väl gå att göra?

Skulle aldrig ha sagt att Bs hud såg bättre ut efter missen i förrgår. Idag är hon sandpapper torr och har lite eksemfläckar. Slutade nog för tidigt med att smörja

Finns det något barn här inne som reagerar med slem i luftvägarna ( Rossel i bröstet ) av något födoämne eller pälsdjur luftburet?
    Nja inte reagerat sådär nämnvärt men han äter ju den och jag tittade faktiskt inte efter glukos-sirap förrän i dag funderar på om det är därför magen inte blir riktigt "normal" utan fortfarande att han är hård i magen och uppsvullen? Han äter kanske 1 dl/dag
  • ELI 79

Nu har jag fått svar från alpro soya...
    Det är från sockerbetor men IBLAND från vete...men det är 100% glutenfritt...nämen tack!

Så kanske därför han blir röd ibland utan att vi vet varför samt att han inte blir helt bra i magen! Vad ska vi hitta på nu för nåt då?! Det är det enda han äter till frukost. SUCK!!!!!! Jag blir totalt galen på detta!!!!!

• Tibell

Det kan det ju vara.. Men borde inte kinderna reagera då? Fast det kanske det inte behöver fresten.. B får ju inte eksem av sockerärta men får av alla andra sojasaker...
    Men se om du kan maila eller ringa? Och hoppa att ge den tills du vet.. Så ser du om det gör skillnad?

Funderade lite nu när jag smörjde lillans eksem . Det ser väldigt äggeksem liknande ut nämligen. Små röda runda torra fläckar.. Och jag stekte ägg igår ! Vet att hon fått dessa utslag innan när vi ätit ägg innan men har liksom blundat lite. Får hålla ögonen öppna nästa gång vi äter ägg och se om de dyker upp igen . För dessa sitter på armarna och de hade hon inte i förrgår eller igår heller för den delen...

Svar på tråden Allergitråden