• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 15:22:54 följande:
    Det kan det ju vara.. Men borde inte kinderna reagera då? Fast det kanske det inte behöver fresten.. B får ju inte eksem av sockerärta men får av alla andra sojasaker...
    Men se om du kan maila eller ringa? Och hoppa att ge den tills du vet.. Så ser du om det gör skillnad?

Funderade lite nu när jag smörjde lillans eksem . Det ser väldigt äggeksem liknande ut nämligen. Små röda runda torra fläckar.. Och jag stekte ägg igår ! Vet att hon fått dessa utslag innan när vi ätit ägg innan men har liksom blundat lite. Får hålla ögonen öppna nästa gång vi äter ägg och se om de dyker upp igen . För dessa sitter på armarna och de hade hon inte i förrgår eller igår heller för den delen...
    Jo men alltså han får ju röda kinder ibland och vi hra inte fattat varför men de måste vara de gånger de använt just vete till sin glukos-fruktossirap. han har dock inte reagerat med vakna nätter då men kanske därför magen inte blir helt bra för att han får i sig sånt där till o från?!
  • Tibell

Ser att du fått svar nu.. Skriver från telefonen och är lite seg ;)

Så kan det absolut vara! Tror jag i allafall. Testa att ta bort den och gör det ingen skillnad och om han saknar den hemskt kanske han man få den ibland, kanske 1-2 ggr i vecka och testa om det funkar
    Eftersom ni inte märkt några stora reaktioner menar jag ?

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 15:30:12 följande:
    Ser att du fått svar nu.. Skriver från telefonen och är lite seg ;)

Så kan det absolut vara! Tror jag i allafall. Testa att ta bort den och gör det ingen skillnad och om han saknar den hemskt kanske han man få den ibland, kanske 1-2 ggr i vecka och testa om det funkar
    Eftersom ni inte märkt några stora reaktioner menar jag ?
    Nä det är ju hans förstoppning då. Hade det inte varit den så hade jag inte tvekat att ge den till honom. Det verkar ju vara sällan som det är vete som de använder vad jag förstod...dock verkar det långsökt att han skulle bli förstoppad av den när det väldigt sällan är vete i.
  • Tibell

Ja det låter kanske lite långsökt. Om ni nu inte lyckats ha sådan otur att bara köpa sådana med vete i?

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 15:43:04 följande:
    Ja det låter kanske lite långsökt. Om ni nu inte lyckats ha sådan otur att bara köpa sådana med vete i?
    Nä det vore ju konstigt eftersom vi köper flera i veckan.
    Äh vi kör med denna ett tag till o sedan så är vi  strikta med vete i övrigt samt mjölk. Grejen är ju den att det blivit en hel del misstag gällande både vete och mjölk trots att vi försöker vara strikta så det är ju inte så konstigt om magen inte är helt bra heller.
    Om nu inte lillebror har samma problem som storebror med magen och att det inte alls har med maten att göra. Kan ju mycket väl vara så också.
    Hans mage är ju inte så där uppsvälld nu, den är bara "stor" men han är ju väldigt rund så det är inte helt otroligt att han ser ut sådär.
  • lillasysteryster

älskilingen: Vi vet inte vad riktigt vilka symptom H får av ägg men jag vet att han blev mindre hostig, fick alltid host attacker kl23.00 :) och att han slutade låta så konstigt när han sov när jag blev äggfri under amningen.

• Tibell

Lillasysteryster : vad skönt att han blev bättre :) min hönas problem beror nog inte på något hon får i sig utan isåfall luftburet. OM det nu är allegirelaterat.. Vi vet inte riktigt.
    Kan ju vara så med att hon har en liten dum och otroligt seg astma. Hon medicineras för den dagligen men går ändå runt som en vandrande kaffeappart och är ordentligt flåsig. Sen i maj förra året har hon varit helt bra i 2 månader kanske :( men nu fick vi en ny astmamedicin i måndags och hoppas den ska göra nytta. Sen inväntar vi provsvaren på de nya allergitesterna. Kanske de kommer med svar...

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-04 16:38:23 följande:
    Lillasysteryster : vad skönt att han blev bättre :) min hönas problem beror nog inte på något hon får i sig utan isåfall luftburet. OM det nu är allegirelaterat.. Vi vet inte riktigt.
    Kan ju vara så med att hon har en liten dum och otroligt seg astma. Hon medicineras för den dagligen men går ändå runt som en vandrande kaffeappart och är ordentligt flåsig. Sen i maj förra året har hon varit helt bra i 2 månader kanske :( men nu fick vi en ny astmamedicin i måndags och hoppas den ska göra nytta. Sen inväntar vi provsvaren på de nya allergitesterna. Kanske de kommer med svar...
    mitt brorsbarn har inga allergier utan har förkylningsastma men han medicinerar året runt hela tiden ändå för så fort de slutar så blir han dålig igen. de har fått åka in akut med ambulans flera ggr pga hans astma.
    En del barns astma ÄR ju långdragna utan att det är nåt annat indraget, tyvärr
  • saffe
    trållmor skrev 2011-02-04 13:56:09 följande:
    Miralicia skrev 2011-02-04 13:09:17 följande:
    Hela majskorn som kommer ut är ju inte alls ovanligt bland barn eftersom passagen genom matsmältningen ofta går rätt snabbt så de inte hinner brytas ner i samma utsträckning som övriga föda, men sen får man ju fundera lite kring övriga omständigheter också - om det bara är en del hela majskorn så är det ju ingen fara, men om det är i kombination med illaluktande diarréer eller andra symmtom så kan man ju vara lite teveksam till om det bara är svårnedbrytbart.

Ett litet tips för att undvika majs är att använda sig av arrowrot för att reda tex såser med (blir mkt bättre än att reda med rismjöl). Arrowrot finns i glasburkar i kryddhyllan. Är naturligt fritt från gluten, kommer från en ört som bla finns i västindien (men jag gillar inte att Santa Maria skriver att det passar bra vid "glutenallergi" på burken).
    Sen kan man även använda taipokastärkelse istället för majsstärkelse - hittas dock tyvärr enklast i asiatiska butiker eller hälsokost (dock svårt/omöjligt att hitta något särnärmärkt men jag har inte kännt av några besvär av den jag köpt i en Thaibutik)
    Jag glömde säga att även jag smälter inte majskorn, men jag har ju lidit av diaréer sen jag var 17 år.

För att ta ett exempel med Neelah, som fortfarande har blöja dygnet runt (förutom vid luftning osv, men ni förstår vad jag menar ) så är det som att hälla väldigt vattenutspädd senap och lägga dit några skedar med majskorn i. Hon är helt galen i majs!!! Ser hon en burk med majs så skulle hon säkert vilja sova med den

Jag tror inte att de är så jättekänsliga, för det funkar ju när jag reder såser på Maizena odyl, utan det är mest majsmjölet (Risenta) som vi har gjort vällingen på och så hela majskorn som vi upptäckt sambandet med majs. Det här upptäckte vi i slutet på förra sommaren förresten

Miralicia: tack för tipset om kryddorna, ska kolla upp det när vi är till Ö-vik nästa gång för där har jag koll på var en thaibutik ligger
    Låter precis som min yngsta dotters bajs-blöjor efter majs-intag... Det har funkat hyfsat tidigare om hon inte fått majs flera dar i rad. Men efter en maginfluensa för en månad sen så funkar ingen majs i någon form längre... Hade hoppats att dom åtminstone skulle kunna använda majs-produkter på dagis, så att vi bara skulle undvika det hemma. Men inser nu att jag tyvärr måste meddela dagis att allergi-listan blir ännu längre! Nu är jag nervös att det ska dyka upp ris-allergi istället, eftersom det är det enda alternativet som funkar... Alltid är det något! Märkligt att så många här inne upplever problem med majs. Undrar om det beror på att så många produkter är majs-baserade? Eller har ni upplevt att allergin funnits där hela tiden? Här har hon som sagt varit överkänslig tidigare, men nu har det blivit värre.
  • Mela78

Tror dottern reagerar på något, hemma har hon inte kunnat fått i sig något som hon inte tål så enda alternativet kvar är dagis. Hur tar ni upp när ni misstänker reaktion på dagis? Vad säger ni?

Svar på tråden Allergitråden