• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    saffe skrev 2011-02-04 18:35:00 följande:
    Låter precis som min yngsta dotters bajs-blöjor efter majs-intag... Det har funkat hyfsat tidigare om hon inte fått majs flera dar i rad. Men efter en maginfluensa för en månad sen så funkar ingen majs i någon form längre... Hade hoppats att dom åtminstone skulle kunna använda majs-produkter på dagis, så att vi bara skulle undvika det hemma. Men inser nu att jag tyvärr måste meddela dagis att allergi-listan blir ännu längre! Nu är jag nervös att det ska dyka upp ris-allergi istället, eftersom det är det enda alternativet som funkar... Alltid är det något! Märkligt att så många här inne upplever problem med majs. Undrar om det beror på att så många produkter är majs-baserade? Eller har ni upplevt att allergin funnits där hela tiden? Här har hon som sagt varit överkänslig tidigare, men nu har det blivit värre.
    Osmälta majskorn och sådana bajsblöjor har alla barnen haft hela tiden. Det som är nytt är diarée-blöjorna efter majsvälling.

För när Mattis och twinsen var små och fick magsjuka så bytte vi ut den vanliga vällingen mot majsvälling, och då funkade det förstoppande. Utan det är sista året som de här tre stora har blivit känsligare. Vi är också nervösa för att de ska börja reagera mot ris, för då är det verkligen kört här hemma
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79
    Mela78 skrev 2011-02-04 18:59:52 följande:
    Tror dottern reagerar på något, hemma har hon inte kunnat fått i sig något som hon inte tål så enda alternativet kvar är dagis. Hur tar ni upp när ni misstänker reaktion på dagis? Vad säger ni?
    Jag brukar säga precis som det är. "E har inte sovit i natt så han måste fått i sig något, har han gjort eller ätit något som han inte brukar på dagis?"
  • 2små2stora

Jag har aldrig behövt säga något utan de har talat om för mig direkt att J har fått i sig mjölk/soja. Kan du skriva under avvikelserapporten.
    De har varit jätte noga med att skriva rapport så fort hon fått i sig, än så länge så har det i stort sett bara varit köket som gjort fel. 1 gång norpade hon ett glas som ett annat barn druckit mjölk i från diskvagnen. Dagen efter så fick hon ställa bort sin disk först istället.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Suck! Vad är det för fel på den äldre generationen? Varför ens komma på idén att ifrågasatta vad jag som förälder har kommit fram till.
    Just nu är jag så ledsen och besviken på min mamma. Hon vill verkligen inte förstå. Jag trodde hon hade förstått efter alla dessa år med allergier och barn som inte mår bra. Idag tyckte hon att jag och barnen skulle äta glutenfripasta kokad i hennes pastakastrull med flytande sådana där vita "skumgegg-pasta" bitar som lägger sig på ytan när något inte är riktigt rengjort. Som tur var hade hon bara kokat upp vatten när vi kom, så jag såg hur det såg ut. (Tror ni alla fattar min urusla beskrivning?)

Jag blir helt matt. Har hon inte fattat någonting? Är det bara ren och skär tur att sonen inte har blivit sämre när han har varit där? Han brukar bli lite kass, det är sällan han kommer därifrån och ser ut som han gjorde när han kom dit. Men eftersom han har sena reaktioner på vete så dröjer det ju ett dygn ungefär innan eksemen kommer, som sitter i, i värsta fall i 2 veckor med idogt smörjande... Hon ser ju inte diarréerna, att han vaknar och inte kan sova på nätterna, att han inte mår bra. Hon ser ju inte det för han hinner ju alltid hem så vi får ta hand om det/honom.

Idag nästan jag ångrade mig. Jag kanske skulle låtit honom äta den där pastan och sagt att nu får du ha honom i två dygn och ta hand om allt... Men det hade ju varit så elakt och vi hade ju fått ta hans nedsatta immunförsvar och smörjningarna veckorna framöver.
    Och hon hade tyvärr ändå nog bara ringt och sagt att nu får ni hämta honom för jag behöver sova. Och ändå inte förstått att det är maten som gör honom sådan för hon vill verkligen inte förstå.

Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill.

• tes 75
    saffe skrev 2011-02-04 18:35:00 följande:
    Låter precis som min yngsta dotters bajs-blöjor efter majs-intag... Det har funkat hyfsat tidigare om hon inte fått majs flera dar i rad. Men efter en maginfluensa för en månad sen så funkar ingen majs i någon form längre... Hade hoppats att dom åtminstone skulle kunna använda majs-produkter på dagis, så att vi bara skulle undvika det hemma. Men inser nu att jag tyvärr måste meddela dagis att allergi-listan blir ännu längre! Nu är jag nervös att det ska dyka upp ris-allergi istället, eftersom det är det enda alternativet som funkar... Alltid är det något! Märkligt att så många här inne upplever problem med majs. Undrar om det beror på att så många produkter är majs-baserade? Eller har ni upplevt att allergin funnits där hela tiden? Här har hon som sagt varit överkänslig tidigare, men nu har det blivit värre.
    jag kan säga att vår dotters majsallergi var ganska snabb; vid 9 månaders ålder, efter att vi tagit bort mjölk ur hennes kost, uppenbarade sig hemska bajsblöjor igen & alltid efter att hon fått Nestles risgröt. det sista tydliga tecknet var en enorm ballongmage efter en burk Hipp barnmat med majs & kalkon. sedan dess undviker vi majs. sonen upptäckte vi mycket senare, vid nästan 2 års ålder, då vi i ett desperat försök att komma tillrätta med hans dåliga mage köpte ett gäng glutenfria produkter & ersatte havrevällingen med majsvälling, med resultatet ÄNNU sämre mage. den slutliga aha-upplevelsen kom när jag i ett försök att mildra min dåliga mage (som varit konstant dålig hela livet, & jag är uppfödd på majsvälling) åt sonens glutenfria makaroner till lunch, varpå jag mådde pyton & satt & bajsade hela eftermiddagen. jag hade tidigare misstänkt att jag var känslig för majs eftersom jag fått väldigt ont i magen av polenta & majsmuffins, men det var det slutliga beviset. summa summarum; majs är ej för oss.
  • t0va

Lactobaciller innehåller väl inte mjölk? Theo har troligen fått influensa och har diarre nu så vi ska ge vätskeersättning och såg att det var lactobaciller i. 

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-02-04 21:25:31 följande:
    Lactobaciller innehåller väl inte mjölk? Theo har troligen fått influensa och har diarre nu så vi ska ge vätskeersättning och såg att det var lactobaciller i. 
    Nej de ska inte innehålla mjölk.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-02-04 21:27:27 följande:
    Nej de ska inte innehålla mjölk.
    var det jag antog, men när han redan mår dåligt så vill vi ju inte chansa. Eller det är full fart i omgångar trots feber och diarre, men det är ju bra tecken i sig. 
  • Mamsie
    Kavat

"Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill" 

Min mamma tar det personligt - som kritik av henne när jag säger något om hygien, disk, mm.
    Det har gått så långt att vi inte vill äta hos henne och när hon är snäll o kommer med matlådor så trixar vi bort maten från Max. Senast så serverade vi korv och mos till honom med förklaringen att han hade planerat det till middag...  
    Hon har långa naglar som hon skrapar rent på undersidan - men man ser ju hur smutsiga de är! Kräks Och synen är dålig så disken är som den är... med hennes skitiga diskborste i hennes otvättade diskhho. Och torkar av borden med samma gamla disktrasa som virvlat runt med alla "normala" livsmedel. 
    Dubbel- Kräks
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Snutten

Usch ovh FY när jag läser om era släktingar som vägrar förstå. Min mamma hade Siri en natt i början innan vi vistte att hon hade mjölkallergi och då fick jag tillbaka henne från min hålögda mamma med orden" det är något som är fel". Då hade Siri skrikit mer eller mindre hela natten efter att ha ätit lite yoghurt. Så min mamma är/var supernoga.

Min svärmor och min mans familj däremot är ett HELT annat kapitel. SUCK

Svar på tråden Allergitråden