• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    saffe skrev 2011-02-05 09:43:51 följande:
    Haha, ja visst är det skönt att få gnälla av sig lite! Jag kan ju förstå att hon tycker det är tråkigt att inte kunna laga mat och baka åt sina barnbarn, men det är ju inte så att jag hittar på för o jävlas...
    Så säger jag till mamma när jag tröttnar på hennes protester när jag torkar, diskar mm: 
    "Jag har inte hittat på det här för att jävlas med dig!" 
    eller 
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max" 
    eller
    "Men snälla du, kan du inte bara acceptera att jag är knäpp o hittar på. OK?"
    eller 
    "Jag är jääävligt trött på att tjata. Jävligt trött på att jämt ha konflikter med dagis o dig o svärmor. Jävligt trött på allt. Men vad ska jag göra? Byta unge eller?" 

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Kavat

Ja, det låter ju onekligen inte som att jag är ensam. Hjärta

Tjatar era släktingar också om det varje gång ni träffas? För min mamma ifrågasätter varenda gång, alltså kommer med kommentarer som "men så farligt är det inte, du inbillar dig, du överdriver" osv. Jag vet ju att jag inte gör det. Maken vet att jag inte gör det. Men hon har verkligen ingen aning, hon tycker det är ok med lite prickar, lite eksem och uppenbarligen blödande mage, såriga kroppar som kliar och annnat också. Hon VILL verkligen inte fatta.

Då har ändå mamma gjort några tydliga tabbar, som att klappa sonen på kinden med smörgås på sig och det vill jag lova syntes. Fast hon har ändå svårt att fatta att det är pga smörgåsen och det är jobbigt för honom när det kliar och har får smörjas extra = mer jobb och trist jobb för både oss och sonen. Hon  tycker det är onödigt liksom. "Det gör väl inget att han är lite röd, lite klåda har ingen dött av".

Eller när hon tog sin servett och torkade honom i ansiktet, med samma resultat. Och vid de tabbarna har jag ändå varit snabb med att påpeka att titta nu hur han ser ut så hon verkligen förstår vad som händer.

Det skojiga är att senaste gångerna när hon varit här hemma har jag bett henne tvätta händerna innan hon tar mat osv och fått till svar "ja, men jag tvättade händerna precis".
    "Jaha, närdå precis" undrar jag.
    "Precis innan jag gick hemifrån" svarar hon då.
    Hon har sedan hon tvättat sig tagit i dörrar hemma, nycklar, bildörr, ratt, nycklar, våran dörr osv, men hon är helt ren.... Spöke

• Kavat

Eli, det tar upp till 2 veckor innan proteinet är ur kroppen. Kan gå snabbare, men det brukar ju vid snabba reaktioner vara värst första dygnet. Sonen fick t.ex ont i magen av ägg som han har snabb reaktion på 3 timmar efter intag och det satt i de tre första amningarna som värst och sen lugnade det ner sig. Typ.

Med vete så tar det ungefär en halv dag tror jag innan han får diarré och eksemen kommer efter ett dygn. Han brukar sova dåligt natten innan eksemen dyker upp och en natt till. Beror på vad och mängd. Han har bara fått i sig pyttespår av eller glukossirap i sylt en gång. Alltså minimala mängder.
    Så det låter inte helt konstigt om det är förstoppningen som gör att han får ont/inte sover.
    Men att det är mjölk och vete han reagerar på skulle jag inte tvekat på.

• saffe

Tack för tipset om Arrowrot! Jag hade ingen aning om att det fanns och att man kunde använda det till redning.. Då kan jag slänga majsstärkelsen nu! Hur mycket på ett ungefär går det åt, till att reda en sås t.ex? det är ju inte mycket i den där glasburken...

• Miralicia
    saffe skrev 2011-02-05 11:19:26 följande:
    Tack för tipset om Arrowrot! Jag hade ingen aning om att det fanns och att man kunde använda det till redning.. Då kan jag slänga majsstärkelsen nu! Hur mycket på ett ungefär går det åt, till att reda en sås t.ex? det är ju inte mycket i den där glasburken...
    Vet inte om det går att få tag på i större förpackningar om man kan handla via någon som har storköksförpackningar - Angel, du som brukar handla såna, vet du om de har arrowrot också?

På burken står det 1 msk till 1 liter soppa, 1-2 tsk till 2-3 dl sås
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-02-05 11:30:11 följande:
    Vet inte om det går att få tag på i större förpackningar om man kan handla via någon som har storköksförpackningar - Angel, du som brukar handla såna, vet du om de har arrowrot ocksåmajsstärkelse

På burken står det 1 msk till 1 liter soppa, 1-2 tsk till 2-3 dl sås
    Att jämföra med Maizena majsstärkelse så är rekommendationerna där 3 msk till 1 liter soppa & ½ msk till 1 dl sås, så det behövs mkt mindre arrowrot än Maizena för att reda
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-05 10:14:18 följande:
    Så säger jag till mamma när jag tröttnar på hennes protester när jag torkar, diskar mm: 
    "Jag har inte hittat på det här för att jävlas med dig!" 
    eller 
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max" 
    eller
    "Men snälla du, kan du inte bara acceptera att jag är knäpp o hittar på. OK?"
    eller 
    "Jag är jääävligt trött på att tjata. Jävligt trött på att jämt ha konflikter med dagis o dig o svärmor. Jävligt trött på allt. Men vad ska jag göra? Byta unge eller?" 

Ja, jag försöker också ibland.
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max"  Den var bra!

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Tips på vad ska jag säga för att hon ska lägga ner ämnet helt?
     Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-05 15:08:49 följande:

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
    Har du sagt precis så som du säger till oss här?
    Säg till henne att du tycker det är så trist att hon inte tror på er och att om vi inte behövde ge specialkost och ha 100% koll på allt så hade vi ju inte gjort det, det är ju inte direkt speciellt enkelt??! Varför skulle man vilja krångla till allt liksom? Det enklaste är ju att barnen kan äta allt, precis som alla andra äter.

Säg till henne att du inte vill att hon tar upp detta något mer för då kommer ni inte att umgås, ibland måste man faktiskt ta till lite grann. Säg att barnen inten får vara där och ni inte tänker komma på besök om du ska tvingast höra på det där tjatat varegiga gång!
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-05 15:08:49 följande:

Min mamma är faktiskt helt underbar om det här med allergierna, även om hon inte riktigt förstår utsträckningen av det hela, eller kommer ihåg alla instruktioner. Endast vid ett tillfälle så "ifrågasatte" mamma allergierna och då frågade jag henne om hon ville följa med till läkaren nästa gång så hon själv fick höra och fråga sina frågor, men neej, det behövdes inte och efter det så har hon inte tagit upp det igen.

Till mamma skulle inte jag hota med att vi inte kommer umgås mer, för sån relation har inte vi, men jag skulle aldrig tveka att hota med det till svärmor fast henne umgås vi ju inte med alls
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Maddisen80

Nu har dietisten kommit på att jag kanske är allergisk mot vetestärkelse med så ska ta  blodprov för jag får så ont i magen så fort jag äter nåt med vetestärkelse i.

Svar på tråden Allergitråden