• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 12:29:17 följande:
    Jag blandar ihop de ,jag är glutenintolerans men tål inte råg,vete,fullkornsmjöl mm
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 17:07:52 följande:
    Nu har dietisten kommit på att jag kanske är allergisk mot vetestärkelse med så ska ta  blodprov för jag får så ont i magen så fort jag äter nåt med vetestärkelse i.
    Varför ta prov på vetestärkelse? Du skriver ju i ett annat inlägg att du inte tål vete? Glutenintollerant som inte tål vete, är väl ganska givet att den inte ska äta vetestärkelse? Eller missar jag nåt?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Maddisen80
    trållmor skrev 2011-02-05 17:13:05 följande:
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 17:07:52 följande:
    Nu har dietisten kommit på att jag kanske är allergisk mot vetestärkelse med så ska ta  blodprov för jag får så ont i magen så fort jag äter nåt med vetestärkelse i.
    Varför ta prov på vetestärkelse? Du skriver ju i ett annat inlägg att du inte tål vete? Glutenintollerant som inte tål vete, är väl ganska givet att den inte ska äta vetestärkelse? Eller missar jag nåt?
    i glutenfritt bröd är de vetestärkelse i så de kan väl inte vara samma som gluten ?
  • trållmor
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 17:14:31 följande:
    i glutenfritt bröd är de vetestärkelse i så de kan väl inte vara samma som gluten ?
    Nej, vetestärkelsen är ju glutenfri, men du skriver ju att du inte tål vete. Vetestärkelse=vete!
  • trållmor
    trållmor skrev 2011-02-05 17:19:35 följande:
    Nej, vetestärkelsen är ju glutenfri, men du skriver ju att du inte tål vete. Vetestärkelse=vete!
    och då får du ju äta saker utan sånt du inte tål, dvs troligtvis naturligt glutenfritt. Har inte dietisten förklarat det här för dig
  • Maddisen80
    trållmor skrev 2011-02-05 17:19:35 följande:
    oj där har vi ju svaret, hmm jobbigt att vara allergisk
  • Maddisen80
    trållmor skrev 2011-02-05 17:20:34 följande:
    och då får du ju äta saker utan sånt du inte tål, dvs troligtvis naturligt glutenfritt. Har inte dietisten förklarat det här för dig
    hej nä de har han inte ,men man får oftast ta reda på saker själv :)
  • ELI 79

Här är det enligt läkaren dags att provocera med mjölk. Vi skulle köra 3-4 veckor med mjölkfritt men vi har kört 5 veckor nu och eftersom han redan fick mjölk i onsdags så tänkte vi nog köra på lite försiktigt med mjölk för att se om det var en slump att han reagerade på risifruttin eller om det är så att han inte tål mjölk...kanske lika bra att köra på nu när vi ändå är i gång

Sonen verkar på något sätt inte må dåligt. Den enda gången han verkar må dåligt det är när han får i sig så pass mkt vete (i normal kost) att han blir otroligt gnällig och tjurig. Då märker man att han mår dåligt men i övrigt så verkar det inte vara så farligt utan "bara så han är". Han är ju väldigt "på" och jag vill inte riktigt skylla det på allegierna för hans beteende har inte ändrats något när vi tagit bort mjölken och inte heller humöret.

Han har absolut sovit bättre de första 2 veckorna, utan tvekan, men han har sovit 1-2 veckor oklanderligt tidigare också men det blir aldrig mer än 2 veckor. Varje gång så tror vi att vi kommit på konceptet men då börjar han sova dåligt igen. Tror han helt enkelt har en dålig sömn, en del barn har ju det som små.
    Däremot så reagerar han helt klart med dåligt humör med vete! Utan tvekan!!
    hans kinder gör mig dock fundersam!! någon som kan hjälpa mig?

han reagerar ibland på vad vi tror är minimala mängder vete med röda kinder och ibland, när han åt vanlig kost i höstas så hade han inte alls röda kinedr hela tiden vilket han borde haft om det är vete han reagerar på..... fattar ingenting, kan det skifta så??

• Mama Law

Hej tänkte bara höra om det är någon här som är medlem i astma och allergiförbundet som har sökt bidrag från barnallergifonden och fått bidrag. Vad sökte ni i sådana fall till och fick ni pengar?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Miralicia skrev 2011-02-05 11:30:11 följande:
    Vet inte om det går att få tag på i större förpackningar om man kan handla via någon som har storköksförpackningar - Angel, du som brukar handla såna, vet du om de har arrowrot också?

På burken står det 1 msk till 1 liter soppa, 1-2 tsk till 2-3 dl sås
    Tack för hjälpen! Jag köpte Kockens Arrowrot, det stod inga mått-angivelser på den. 
  • Cs mamma

Som det inte fungerade att citera.... Miralicia och andra om Arrowrot Jag ska iväg på Martin Olsson kanske redan i veckan och ska kolla. Kan om inte annat be dom ta in kanske. Axfoods snabb gross har mer "normala" produkter också men jag vet inte.... försöka kolla alt maila och se vad som händer

Svar på tråden Allergitråden