• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Sonen är fortfarande deppad och jag blir arg på mig själv att jag inte sa att de skulle ta elstatus!!! GGAAHHH tänk om han trots allt är uttorkad, de tog ju inte HB heller utan bara ett crp som var förhöjt!
    Han har haft 1 lite större och en lite mindre diarre i går, inget i natt och inget i dag hittills. Han sover fortfarande. Detta känns inte helt bra Är han likadan i morgon så kommer jag ringa barn mottagningen och fråga dem om råd. Detta känns faktiskt inte helt ok. Visst att han hade 40 graders feber i går när vi var på akuten men det har han inte haft någon gång innan och det har han inte nu heller

Han har öroninflammation, magsjuka och nu har jag sett att han fått ögonfluss också. Frågade läkaren om man verkligen kan bli så däckad av en magsjuka som knappt är någon magsjuka. Då log han lite  bara och sa "ja en del viroser är jobbiga" hmm ok

• Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-23 09:51:06 följande:
    Sonen är fortfarande deppad och jag blir arg på mig själv att jag inte sa att de skulle ta elstatus!!! GGAAHHH tänk om han trots allt är uttorkad, de tog ju inte HB heller utan bara ett crp som var förhöjt!
    Han har haft 1 lite större och en lite mindre diarre i går, inget i natt och inget i dag hittills. Han sover fortfarande. Detta känns inte helt bra Är han likadan i morgon så kommer jag ringa barn mottagningen och fråga dem om råd. Detta känns faktiskt inte helt ok. Visst att han hade 40 graders feber i går när vi var på akuten men det har han inte haft någon gång innan och det har han inte nu heller

Han har öroninflammation, magsjuka och nu har jag sett att han fått ögonfluss också. Frågade läkaren om man verkligen kan bli så däckad av en magsjuka som knappt är någon magsjuka. Då log han lite  bara och sa "ja en del viroser är jobbiga" hmm ok
    Hur fungerar er VC, kan de ta elstatus och HB om du ringer och bokar akuttid? Kan ju vara bra att kolla!
  • Maddisen80
    ELI 79 skrev 2011-02-23 01:31:26 följande:
    Nu är vi hemma! Lång kö på akuten. Bo fick vänta 2 1/2 timme. E satt först blixt stilla i 45-60 min, orkade knappt ha ögonen öppna. Sedan somnade han i min famn och sov 1 1/2 timme. Ni som vet hur han brukar bara vet att han i friskt tillstånd skulle varit högt och lågt där annars..

I vilket fall som helst så hade han 40 graders feber när vi väl kom in, magsjuka (såklart) OCH öroninflammation. Blev väl gör mkt för honom. fortsätta peta i honom vätska och hoppas på det bästa!

Tack för stödet!
    Han får krya på sig ,de är aldrig roligt med lång kö på akuten och sitta och vänta. Men nu vet ni vad de är för fel iaf.
  • Agnes72
    ELI 79 skrev 2011-02-23 09:51:06 följande:

Eli, vad har ni fått i honom nu?

Tror det är viktigt att du ser till att få i något som ger energi, kontinuerligt under dagen nu. För att så säga få igång honom.
    Vet hur svårt det är, vår pojke är svår att få över tröskeln när han är magsjuk. Men du får nog se till att han inte sover för långa stunder, såvida han inte dricker eller äter mycket mellan vilan.
    Eftersom han inte dricker välling, hade jag försökt att få i honom vätskeersättning kontinuerligt under dagen. Den gör stor nytta med tanke på salter och energitillförsel i kroppen. Han behöver mer än bara vätska.

Med tanke på öronen, har han ont när han äter/sväljer (men det vet du redan   )
    Vad har han fått för öroninflammationen?
    Kan du ge honom smärtstillande, Alvedon liknande? Det gör ont att svälja innan kåvepenin etc verkar.
  • ELI 79

Han har inte fått nåt för öroninflammationen för de ger ju inte gärna antibiotika mot otiter nuförtiden och jag vill helst inte att han ska ha det heller om han inte absolut behöver. Får ge honom lite ipren mot det onda kanske. Febern är nere på 38 grader i dag. Han är piggare. Han sov till kl 10 men sedan ville han ha frukost. Han drack en mugg (ca 1½ dl) saft och ett halvt rån.
    Har haft 2 diarréer i dag.

Ska åka iväg till stan nu och handla lite vätskeersättning och lite blåbärssoppa och sånt där tänkte jag...

De kan säkert ta elstatus och Hb om jag ringer men nu v erkar han ju piggare så jag avvaktar lite till, annars ringer jag i morgon.

• Maddisen80
    ELI 79 skrev 2011-02-23 11:35:12 följande:
    Han har inte fått nåt för öroninflammationen för de ger ju inte gärna antibiotika mot otiter nuförtiden och jag vill helst inte att han ska ha det heller om han inte absolut behöver. Får ge honom lite ipren mot det onda kanske. Febern är nere på 38 grader i dag. Han är piggare. Han sov till kl 10 men sedan ville han ha frukost. Han drack en mugg (ca 1½ dl) saft och ett halvt rån.

Ska åka iväg till stan nu och handla lite vätskeersättning och lite blåbärssoppa och sånt där tänkte jag...

De kan säkert ta elstatus och Hb om jag ringer men nu v erkar han ju piggare så jag avvaktar lite till, annars ringer jag i morgon.
    Vad bra att han börja bli lite piggare. Jag har luftvägsinfektion de ger dig helst inte penicillin för så fick nässpray.
  • Agnes72

Vad härligt att han är piggare!
    Tror ändå det är en god idé med vätskeersättning, såvida du inte får honom att äta lite mer "riktigt"

Jag hade gett ipren eller alvedon idag och till kvällen, det gör riktigt ont med öroninflammation.
    Vår pojke har haft flertal (har rör), vi har fått råd att ge alvedon på dagen (avsvällande) och ipren till natten (tar smärtan under längre tid).
    Men detta kan du nog bättre än jag

Vill bara att han ska må bra, jag har själv haft öroninflammation och vet hur ont det gör.
  • Mela78

Gillar han chips så kan det stimulera aptiten och så får han i sig salt.
  • ELI 79

Agnes: ja shit vad öroninflammation gör ont!!

Vätskeersättningen på vårt enda apotek var testat!!! Blä!!! Går koka eget även om man helst inte ska göra det till små barn men bättre än inget antar jag...

Köpt blåbärssoppa så får vi se. Han har gått ner 1 kg redan. Det gör ju naturligtvis inget men man ser hur snabbt de påverkas...

• Miralicia
    Zvartaliljan skrev 2011-02-22 22:36:57 följande:
    Tips om vad detta kan vara??

Här blir dottern liknande (fast värre) av sorbinsyra/kalimsorbat samt havre + något som vi ännu inte kommit fram till vad det är än.
    Även ibland när vi testat med lite sojalecitin.

Så i teorin skulle det kunna vara i princip vad som helst skulle det kunna vara som orsakar det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden