• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-26 22:03:46 följande:
    på alla de McD restauranger som jag varit på och det har varit aktuellt att fråga så har de svarat att pommesen friteras separat
    Samma här.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-26 22:03:52 följande:
    I går blev jag så less på sambon som vill väl men det blir så fel, när det gäller sonen. Han tycker synd om sonens begränsade meny så ibland "sticker han till" honom saker som typ havreflingor mm och jag blir lika arg varje gång.
    Jag har försökt säga att ju fler ggr du gör så desto mer van blir han ju att han får "andra" saker än det han ska ha. OM han bara får "sin" mat så kommer han ju vara van vid det och inte fråga efter något annat...

I går hade han gett honom 3-5 st havreflingor som t o m var vetekli i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sonen var givetvis röd om kinderna i går och lite svullen om magen (eftersom han fortfarande är lös i magen efter magsjukan så lär det väl inte sätta sig som förstoppninng denna gång ändå). Försökte prata med honom och han förstod väl men jag blev så less på att aldrig få ett ordentligt "ja jag ska vara jättenoga"

I dag gjorde jag då en sak som eg är sonen som råkar ut för men samtidigt så är det ju sonen som råkar ut för det gång på gång ändå. I dag när vi skulle köpa lördagsgodis ås brukar vi köpa utan glukossirap, finns på en affär i närheten men vi brukar köpa hem så vi har några paket som han får några st av varje lördag.

Denna gång köpte jag vanligt godis med glukossirap i...sonen åt bara 3-4 bitar, sedan ville han inte ha mer, utan ville ha sitt vanliga godis (utan glukossirap) som han givetvis fick. I kväll var han ILLRÖD på kinderna.  Sambon var inte hemma när han åt godiset...

När sambon kom hem så bar jag dit E och sa "kolla så han ser ut, han åt 3 BITAR godis, sen ville han inte ha mer och ändå ser han ut såhär!!! Vi FÅR Inte ge honom nåt med vete i..."
    Tror och hoppas att han fattar nu!! Jag sa att han är ju jättekänslig..."jo det är nog så" var hans svar då

Tänkte att om  han verkligen får svart på vitt så kanske det går in bättre, vet inte annat vad man kan göra?!?
    Ursäkta, nu är jag kanske hård. Men tänker inte din man alls? Fattar han inte att han lider mer av att han får ont i magen mm än att inte äta vissa saker...  Hur kan han ge honom saker som ni VET att han inte tål medvetet....? Tycker synd om din son... Gråter
    Inte nog med att det är synd om honom, det är ju i förlängningen ni som drabbats dessutom. Det är ni som får ta hans humör, kassa kinder, magen, sömnproblemen. Förstår inte hur någon vill ge sig själv de problemen och "misshandla" sitt barn så som han gör. Sorry, om jag låter hård, men jag undrar hur din man tänker när han ger honom havreflingor med vetekli för att det är synd om honom som inte får som alla andra?!?!?! Demon

Kan du inte sticka till din man lite korv spetsad med tabasco och klipulver ett par gånger i veckan och se hur han mår?
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-02-26 22:32:44 följande:
    har ni tagit alla allergiprover och så med? vet att de ville testa amanda mot ägg men sen fann de det onödigt eftersom jag aldrig gett henne något med ägg.
    Om de aldrig har fått något med det som man vill testa så är det ingen idé att ta några prover eftersom man måste ha varit utsatt för ämnet tidigare föratt kunna utveckla antikroppar mot det. Testar man ändå får man ev ett falskt negativt svar. Dvs testet visade inget så då tror man inte att det kan vara det som de reagerar på när de senare får det som man testat (innan de har fått det nån gång).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mitt livs lycka

God morgon!

Någon som har ett recept på någon mjölkfri topping/glasyr till muffins?

Det ska ju vara philadelphiaost i alla recept jag hittar och kan inte komma på vad jag ev. skulle kunna byta ut det mot... Men det kanske finns någon här inne med någon idé eller recept!

• ELI 79

Kavat: nä det är ju det jag försöker säga till honom. Hans mamma är ju likadan. Hans mammas kommentar till hans allergier var ju: "det går nog i arv, jag får ju också ont o magen av laktos och för mycket bullar" hmm du ser ju nivån...

De förstår inte riktigt det där. Jag vet som sagt att han eg inte vill nåt illa men det blir ju ändå så fel!!
    Jag hoppas han fattar nu. Annars vet jag inte hur jag ska pränta in det...

• miracle maker
    Mitt livs lycka skrev 2011-02-27 06:33:35 följande:
    God morgon!

Någon som har ett recept på någon mjölkfri topping/glasyr till muffins?

Det ska ju vara philadelphiaost i alla recept jag hittar och kan inte komma på vad jag ev. skulle kunna byta ut det mot... Men det kanske finns någon här inne med någon idé eller recept!

Mjölkfritt margarin, florsocker och lite pressad citron blir mums! Brukar alltid göra det på måfå själv så har tyvärr inget recept, men det finns ju en miljard recept runtom på nätet . Här är en länk till första bästa på google:

http://receptfavoriter.se/recept/smoerkraem.html 

Annars vet jag att det finns mjölkfri färskost (gjord på soja) men har aldrig testat den själv så vet inte hur den funkar till topping...

• mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-26 23:05:36 följande:
    Om de aldrig har fått något med det som man vill testa så är det ingen idé att ta några prover eftersom man måste ha varit utsatt för ämnet tidigare föratt kunna utveckla antikroppar mot det. Testar man ändå får man ev ett falskt negativt svar. Dvs testet visade inget så då tror man inte att det kan vara det som de reagerar på när de senare får det som man testat (innan de har fått det nån gång).
    Ja jo,, det är så jag också förstått det hela och de har ju rätt. Ingen ide att testa något som hon aldrig testat eftersom vi bara ville få veta vad det var hon reagerade emot.
    Det jag undrade var om älsklingen fått göra prover för att se om hennes lilla inte tål ägg
    Eftersom hon verkar vara allergisk mot det tänkte jag att det enklaste vore om det bara kunde visa på testerna.

Vet du, om man får negativt på pricktest, kan det visa positivt på blodprov då?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Jaramla

God morgon!

Vill börja med att skriva att jag är så glad att jag hittat den här tråden, lär mig jättemycket bara på att läsa (och läsa och läsa för här går det undan ) Så tack alla för att ni delar med er!

Jag har funderat på en sak: hur stora har era barn varit/hur stora tror ni de behöver vara innan de själva börjar förstå lite av det där med att de är allergiska/intoleranta? Min pojk med celiaki är 3 år och han har lärt sig säga "glutenintolerant" väldigt fint men det är väl ungefär så mycket han kan Han har heller inte haft särskilt tydliga symtom (som vi vet iaf, svårt att fråga) så tvivlar på att han kommer få en omedelbar förstärkning på att det är dåligt för honom om han äter något. Men det kanske inte gör någon skillnad heller? Ja, jag vet inte riktigt vad jag tänker men skulle gärna vilja veta vad ni tänker/tror/har erfarenhet av. När jag oroar mig handlar det ju alltid om situationer utanför hemmet, här hemma är det inget som känns svårt eller krångligt alls.

Sen tänkte jag skriva att jag bakat rätt gott bröd på bara bovetemjöl. Använder mig aldrig av recept utan brukar bara improvisera men tycker att bovetemjölet funkar bra till det mesta. Min mamma brukar ha det till allt möjligt (även innan sonen fick sin celiakidiagnos) som pajskal och i pannkakor. Ett gott bröd jag gjorde när vi hade kalas här var superenkelt på jäst, vatten, olja, salt och bovetemjöl som jag vispade med elvispen. Hällde ut i en långpanna och gräddade nästan färdigt, sen penslade jag brödet med olja som jag krossat vitlök i och blandat med basilika och gräddade det allra sista. Gjorde också en foccacia-variant på samma grund med oliver i. Borde gå att variera massor. Att lägga krossat bovete i blöt innan man bakar på det, så det blir en gröt, är också ett tips för att få saftigt bröd, jag gjorde alltid det även förr när jag bakade.

en annan sak jag undrar är hur gör ni för att undvika kontaminering hemma när man äter olika? jag har delat upp skafferiet på två så allt glutenfritt finns i ett eget skåp. vi har olika smörpaket. 1-åringen som slänger så mycket mat omkring sig får det mesta glutenfritt för att det inte skall vara smulor och annat på golvet. men om jag ätit en vanlig smörgås, behöver jag tvätta händerna innan jag tar i något annat då? jag vet inte om min son så känslig eller inte men antar att med småbarn får man bara utgå från att de är det.

Eli79: min man är av precis samma sort, egentligen världens snällaste men har svårt att.... hur skall jag säga... värdera de kortsiktiga och långsiktiga konsekvenserna mot varandra kanske? jag skall återge ett samtal för er:
    3-åring: jag vill ha godis!!!
    jag: nej, du får inget godis. är du hungrig kan du få mat?
    3-åringen illvrålar argt och besviket
    mannen kommer springande: här! här får du russin!

just det, förkylningsastma ville jag skriva om också! jag tror vi var på akuten tre-fyra gånger på ett halvår och sökte för det på tre ställen innan man på det tredje (när vi hade sån "tur" att sonen blev förkyld när vi skulle dit) fick konstaterat förkylningsastma och fick inhalator att ha hemma. så fortsätt....

nu hinner jag inte skriva mer, två sjuka barn här med

• ELI 79

kerly: haha ja det där stämmer rätt bra här också! Gör allt för att vara snäll, tyvärr dumsnäll!

Ang när de vet...min lilla är ju bara 2 år så han vet inte, men min stora är 4.5 år. Han är dock inte allergisk men han är väldigt  noga med att fråga vad lillebror kan äta. Det har han säkert gjort i snart ett halvår. Han ger inget till lillebror utan att först fråga mig (till skillnad mot vad pappa gör )
    Så jag tror det kommer med åldern...

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-26 21:55:39 följande:
    Vissa verkar visst få allt på en gång. Er tjej har väl massa födoämnes allergier + astma?
    Hur gammal är hon?

Här lär absolut ha hunnit sluta innan vi kommer fram till läkaren men jag får väl se till att busa upp henne lite innan. Vi har 7mål till närmsta barnakut.

Känner såväl igen det där med att vara misstrodd så jag kommer definitvt göra som du råder mig till. Ska filma så ofta och mycket jag kan. Det är väl för att alla misstror en som gör att man själv tvekar på sin eget omdömme. Här pendlar jag mellan att vara helt säker på att något är fel till att det bara är vanliga förkylningssymptom. Men som jag själv skrev herromdagen, bättre åka in 1gång för mycket än 1 gång för lite. Så imorn åker vi oavsett vad sambon säger om det. Han kan åka med sonen till badhuset så länge så slipper de iaf följa med dit.
    Vad jobbigt det är att känna sig hypokondrisk med barnen. Även fast vår dotter har diagnostiserad förkylningsastma så är vi ibland osäkra på hennes symtom. Jag har ibland tyckt hon har varit lite påverkad när vi har varit hos läkaren för andra saker och då bett dem lyssna på lungorna men då säger de att de inte hör ngt alls. Men jag har lärt mig att det faktiskt inte måste höras när de lyssnar att de har problem. Det är därför det är så svårt att ställa en astmadiagnos på så små barn. Ofta krävs det att läkaren enbart lyssnar på föräldrarnas berättelser för att ställa diagnos.

Det finns ganska mycket att läsa på nätet, tex

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=489
    http://www.uppsalabarnlakare.se/2608980a-d425-4be8-8fa3-078668a3936a-29.html
Svar på tråden Allergitråden