• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Miralicia skrev 2011-02-26 21:46:30 följande:
    Fast jag har inte varit med om någon McD-restaurang där de inte har friterat pommesen i separat fritös (däremot så kan det andra som friteras, friteras lite kors och tvärs i samma fritös - nuggets, fiskburgare, pajer etc)
    Ja Jag har också för mig att de friteras separat... det var därför vi vågade chansa!
  • Mela78

Har ni frågat på McD om de fortfarande blandar i fritöserna? För enligt hemsidan kan det förekomma...

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 21:45:31 följande:

Mitt råd är ju att filma en massa och visa upp eftersom barnen alltid har en förmåga att bli bra när man kommer dit ;)
    Nu både syntes det och hördes på lungorna när vi var hos läkaren sist men jag visade ändå filmerna på hur hon är som "frisk" han höll med om att hon hade ansträngd andning även då
    Jag har ju också slagits med mina hjärnspöken angående hennes astma och liksom trott att hennes symtom varit helt normala... Och det var ju ingen annan än jag som reagerade över att hon rosslade som en kaffekokare, flåsade som en hund vid minsta aktivitet och var snabbandad HELA tiden. Tillslut ( i tisdags ) fick de andra upp ögonen och lilla hönan har därför gått undermedicinerad hela vintern =/
    Men nu verkar det peppar peppar ha gått åt det bättre hållet..

Jag hoppas ni får komma på en undersökning relativt snabbt så din dotter kan ställas på medicin i såfall..
    Men som sagt, får hon dessa indragningar så åk in direkt till akuten..så hinner det väl inte släppa?
    Sen kan ju indragningarna ha med förkylningen att göra med såklart. För är barnet väldigt täppt i näsan måste de använda munnen och magen för att andas och då blir det lite mer ansträngt..
    Och då blir det ju även lite svårare att leka som vanligt..

Vissa verkar visst få allt på en gång. Er tjej har väl massa födoämnes allergier + astma?
    Hur gammal är hon?

Här lär absolut ha hunnit sluta innan vi kommer fram till läkaren men jag får väl se till att busa upp henne lite innan. Vi har 7mål till närmsta barnakut.

Känner såväl igen det där med att vara misstrodd så jag kommer definitvt göra som du råder mig till. Ska filma så ofta och mycket jag kan. Det är väl för att alla misstror en som gör att man själv tvekar på sin eget omdömme. Här pendlar jag mellan att vara helt säker på att något är fel till att det bara är vanliga förkylningssymptom. Men som jag själv skrev herromdagen, bättre åka in 1gång för mycket än 1 gång för lite. Så imorn åker vi oavsett vad sambon säger om det. Han kan åka med sonen till badhuset så länge så slipper de iaf följa med dit.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-02-26 21:55:39 följande:
    Vissa verkar visst få allt på en gång. Er tjej har väl massa födoämnes allergier + astma?
    Hur gammal är hon?

Här lär absolut ha hunnit sluta innan vi kommer fram till läkaren men jag får väl se till att busa upp henne lite innan. Vi har 7mål till närmsta barnakut.

Känner såväl igen det där med att vara misstrodd så jag kommer definitvt göra som du råder mig till. Ska filma så ofta och mycket jag kan. Det är väl för att alla misstror en som gör att man själv tvekar på sin eget omdömme. Här pendlar jag mellan att vara helt säker på att något är fel till att det bara är vanliga förkylningssymptom. Men som jag själv skrev herromdagen, bättre åka in 1gång för mycket än 1 gång för lite. Så imorn åker vi oavsett vad sambon säger om det. Han kan åka med sonen till badhuset så länge så slipper de iaf följa med dit.
    Ja hon har massa allergier med den lilla skruttan..+ dum astma. Hon är 16 månader.

Jag tycker verkligen du ska åka in med henne. Är det något knas ( alltså astma ) kommer läkaren kunna höra det på lungorna. Fråga mig inte hur men läkaren lyckades höra det på Bella.
    Men visa honom/henne filmerna också, om det nu skulle vara så att det inte hörs något  imorgon..så kanske ni får gehör på så sätt =)
    Vi har ju också långt till närmsta akut ( drygt 6 mil ) så det känns såå skönt att ha pariboyn och ventolin hemma om hon skulle få det jobbigt 
    Inte så lockande att åka in mitt i natten
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-02-26 21:52:55 följande:
    Har ni frågat på McD om de fortfarande blandar i fritöserna? För enligt hemsidan kan det förekomma...
    på alla de McD restauranger som jag varit på och det har varit aktuellt att fråga så har de svarat att pommesen friteras separat
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Fasen, dottern måste ha reagerat på något. Redan vaknat 3 ggr och varit ledsen . Ville dessutom inte ha sin vällingflaska till kvällen, den som i normala fall är livsviktig =/
    Åhhh vad jag hoppas natten blir bra. Den senaste veckan har vi varit uppe mer än sovit pga av alla inhalationer och oroligheter..suck..

• ELI 79

I går blev jag så less på sambon som vill väl men det blir så fel, när det gäller sonen. Han tycker synd om sonens begränsade meny så ibland "sticker han till" honom saker som typ havreflingor mm och jag blir lika arg varje gång.
    Jag har försökt säga att ju fler ggr du gör så desto mer van blir han ju att han får "andra" saker än det han ska ha. OM han bara får "sin" mat så kommer han ju vara van vid det och inte fråga efter något annat...

I går hade han gett honom 3-5 st havreflingor som t o m var vetekli i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sonen var givetvis röd om kinderna i går och lite svullen om magen (eftersom han fortfarande är lös i magen efter magsjukan så lär det väl inte sätta sig som förstoppninng denna gång ändå). Försökte prata med honom och han förstod väl men jag blev så less på att aldrig få ett ordentligt "ja jag ska vara jättenoga"

I dag gjorde jag då en sak som eg är sonen som råkar ut för men samtidigt så är det ju sonen som råkar ut för det gång på gång ändå. I dag när vi skulle köpa lördagsgodis ås brukar vi köpa utan glukossirap, finns på en affär i närheten men vi brukar köpa hem så vi har några paket som han får några st av varje lördag.

Denna gång köpte jag vanligt godis med glukossirap i...sonen åt bara 3-4 bitar, sedan ville han inte ha mer, utan ville ha sitt vanliga godis (utan glukossirap) som han givetvis fick. I kväll var han ILLRÖD på kinderna.  Sambon var inte hemma när han åt godiset...

När sambon kom hem så bar jag dit E och sa "kolla så han ser ut, han åt 3 BITAR godis, sen ville han inte ha mer och ändå ser han ut såhär!!! Vi FÅR Inte ge honom nåt med vete i..."
    Tror och hoppas att han fattar nu!! Jag sa att han är ju jättekänslig..."jo det är nog så" var hans svar då

Tänkte att om  han verkligen får svart på vitt så kanske det går in bättre, vet inte annat vad man kan göra?!?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 22:03:47 följande:
    Fasen, dottern måste ha reagerat på något. Redan vaknat 3 ggr och varit ledsen . Ville dessutom inte ha sin vällingflaska till kvällen, den som i normala fall är livsviktig =/
    Åhhh vad jag hoppas natten blir bra. Den senaste veckan har vi varit uppe mer än sovit pga av alla inhalationer och oroligheter..suck..
    Det var väl troligtvis något på mcd då eftersom hon fick tillbaka sin äggfläck och nu dessutom sover dåligt.
    Stackarn. Har ni aldrig testat ägg?
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-02-26 22:10:49 följande:
    Det var väl troligtvis något på mcd då eftersom hon fick tillbaka sin äggfläck och nu dessutom sover dåligt.
    Stackarn. Har ni aldrig testat ägg?
    Jo den enda gången vi provocerade medvetet med ägg fick hon en bit som var lika stor som hennes egen nagel. Den åkte dock ut igen men hon hann i allafall smaka lite.
    Dagen efter var hela hon prickig och hade sedan diarré i 14 dagar.
    Dessvärre fick hon i sig spår av mjölk ( nästan obefintlig mängd ) samma eftermiddag så vi vet ju inte vad som var vad.
    Men jag gissar på ägg eftersom det verkar vara det hon är mest känslig mot..om vi nu har rätt..
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-26 22:14:57 följande:
    Jo den enda gången vi provocerade medvetet med ägg fick hon en bit som var lika stor som hennes egen nagel. Den åkte dock ut igen men hon hann i allafall smaka lite.
    Dagen efter var hela hon prickig och hade sedan diarré i 14 dagar.
    Dessvärre fick hon i sig spår av mjölk ( nästan obefintlig mängd ) samma eftermiddag så vi vet ju inte vad som var vad.
    Men jag gissar på ägg eftersom det verkar vara det hon är mest känslig mot..om vi nu har rätt..
    har ni tagit alla allergiprover och så med? vet att de ville testa amanda mot ägg men sen fann de det onödigt eftersom jag aldrig gett henne något med ägg.
Svar på tråden Allergitråden