• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-27 10:21:59 följande:
    Vad jobbigt det är att känna sig hypokondrisk med barnen. Även fast vår dotter har diagnostiserad förkylningsastma så är vi ibland osäkra på hennes symtom. Jag har ibland tyckt hon har varit lite påverkad när vi har varit hos läkaren för andra saker och då bett dem lyssna på lungorna men då säger de att de inte hör ngt alls. Men jag har lärt mig att det faktiskt inte måste höras när de lyssnar att de har problem. Det är därför det är så svårt att ställa en astmadiagnos på så små barn. Ofta krävs det att läkaren enbart lyssnar på föräldrarnas berättelser för att ställa diagnos.

Det finns ganska mycket att läsa på nätet, tex

www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=489
    www.uppsalabarnlakare.se/2608980a-d425-4be8-8...
    Tack.
    Jag var och läste en hel del när amanda var mindre, då hon rosslade och pep i 2 mån. Nu försöker jag undvika det för ju mer jag läser ju mer inbillar jag mig saker. Letar liksom efter symptom om jag kan för mycket om vad de ska ha för symptom.

Idag verkar lillan bättre, hon har varit på golvet endel och verkar gladare, skrattar och ler t.o.m endel. men hon knastrar fortfarande och blir anfådd till och från så sofort min sambo vaknar ska vi åka till halmstad. Tänkte pappa och storebror kan få gå på badhuset medans jag åker till sjukhuset med lillan så slipper ju de vara med om vi bara blir hemskickade.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mela78

Miralicia och K Kavat: Då har de nog ändrat på sina rutiner till att fritera pommesfrittes separat.

Vi har inte vågat prova någon hamburgerrestaurang än just pga kontamineringsrisken. Har ju mina erfarenheter av hur det fungerar (fungerade) på McD och har såå svårt att lita på andra. Tilliten har prövats hårt ett par gånger av nära släktingar när det gäller allergierna. Känner spontant att om inte de som står en närmast vill/kan respektera att barnen inte tål vissa saker, hur ska jag kunna lita på att främlingar gör det?

Mitt livs lycka skrev 2011-02-27 06:33:35 följande:
    God morgon!

Någon som har ett recept på någon mjölkfri topping/glasyr till muffins?

Det ska ju vara philadelphiaost i alla recept jag hittar och kan inte komma på vad jag ev. skulle kunna byta ut det mot... Men det kanske finns någon här inne med någon idé eller recept!
    Jag skulle också göra glasyr på mjölkfri margarin, vätska (vatten ex.), florsocker och någon passande smaksättning. citron, kaffe, kakao osv.

• Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-27 10:29:39 följande:
    Tack.
    Jag var och läste en hel del när amanda var mindre, då hon rosslade och pep i 2 mån. Nu försöker jag undvika det för ju mer jag läser ju mer inbillar jag mig saker. Letar liksom efter symptom om jag kan för mycket om vad de ska ha för symptom.

Idag verkar lillan bättre, hon har varit på golvet endel och verkar gladare, skrattar och ler t.o.m endel. men hon knastrar fortfarande och blir anfådd till och från så sofort min sambo vaknar ska vi åka till halmstad. Tänkte pappa och storebror kan få gå på badhuset medans jag åker till sjukhuset med lillan så slipper ju de vara med om vi bara blir hemskickade.
    Bra att du åker in. Även vi fick åka några vändor innan vi fick hem läkemedel. Tror vi va till akuten två gånger trots att det egentligen nog krävs tre besök innan de skickade remiss till barnmottagningen som skrev ut inhalationsläkemedel till sonen. Men då var sonen dålig vid akutbesöken, tog flera timmar att häva anfallen vid båda tillfällena, var på håret att vi blev inlagda.
    Tänk även på att när de har det sådär jobbigt med andningen behöver de extra mycket kcal. Det går åt massor med energi till att bara andas när det gått så långt att de har indragningar och det knastrar. Näringsberika maten lite extra så gott ni kan.
  • Tibell

Mithrandil : Vad bra att ni åker in!! Jag tänkte på en sak.. Har hon haft feber och så med ? Det kanske kan vara lunginflammation ? Vet att läkaren nämnde det när Bella knastrade. Men sen hörde han på lungorna att det lät astmatiskt..
    Lycka till och hoppas allt går bra!

• mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-27 12:22:40 följande:
    Bra att du åker in. Även vi fick åka några vändor innan vi fick hem läkemedel. Tror vi va till akuten två gånger trots att det egentligen nog krävs tre besök innan de skickade remiss till barnmottagningen som skrev ut inhalationsläkemedel till sonen. Men då var sonen dålig vid akutbesöken, tog flera timmar att häva anfallen vid båda tillfällena, var på håret att vi blev inlagda.
    Tänk även på att när de har det sådär jobbigt med andningen behöver de extra mycket kcal. Det går åt massor med energi till att bara andas när det gått så långt att de har indragningar och det knastrar. Näringsberika maten lite extra så gott ni kan.
    tack för rådet. Lite svårt det där med mat öht. Amanda har ätit ungefär 1-2 flaskor välling per dygn som jag haft 1 msk milda culinesse i. Hon godtar ingenting annat än välling och knappt ens den. Bävar för vad vågen visar. Vi har packat för att åka här men amanda är (eller var, nu sover hon) pigg som en lärka, ville vara på golvet och leka, skrattade och pratade för fulla muggar och andas nästan helt rent. Ibland blir det lite knastrigt och så blir hon lite andfådd men inga indragningar idag. egentligen hoppas jag ju att hon blir frisk men samtidigt så tänker jag att hon gott och väl kan få det lite jobbigt så att de ser att hon har problem. Klockan är ju abra barnet ännu så än finns det tid att åka in.

älsklingen87: Ja, hon har haft feber som pendlar fram och tillbaka hela tiden. Först 40graders feber, sen feberfri, sen 38,5 och sen bara en liten förhöjdning i temp. Imorse var hon helt feberfri men hennes fötter och tånaglar var precis vita? Även hennes händer och fingernaglar var litegranna vita men inte lika som  fötterna.
    Min styvfar sa precis åt mig imorse att åka in direkt eftersom hon kanske skulle kunna ha lunginflammation men läkaren tog ju sänkan i torsdags som då var under 8. Antar att vår packade väska får stå i hallen och vänta så får vi se om vi åker. Ingen ide med att åka om hon andas "rent" Men det kan ju vända innan dagen är slut.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-27 12:35:27 följande:
    tack för rådet. Lite svårt det där med mat öht. Amanda har ätit ungefär 1-2 flaskor välling per dygn som jag haft 1 msk milda culinesse i. Hon godtar ingenting annat än välling och knappt ens den. Bävar för vad vågen visar. Vi har packat för att åka här men amanda är (eller var, nu sover hon) pigg som en lärka, ville vara på golvet och leka, skrattade och pratade för fulla muggar och andas nästan helt rent. Ibland blir det lite knastrigt och så blir hon lite andfådd men inga indragningar idag. egentligen hoppas jag ju att hon blir frisk men samtidigt så tänker jag att hon gott och väl kan få det lite jobbigt så att de ser att hon har problem. Klockan är ju abra barnet ännu så än finns det tid att åka in.

älsklingen87: Ja, hon har haft feber som pendlar fram och tillbaka hela tiden. Först 40graders feber, sen feberfri, sen 38,5 och sen bara en liten förhöjdning i temp. Imorse var hon helt feberfri men hennes fötter och tånaglar var precis vita? Även hennes händer och fingernaglar var litegranna vita men inte lika som  fötterna.
    Min styvfar sa precis åt mig imorse att åka in direkt eftersom hon kanske skulle kunna ha lunginflammation men läkaren tog ju sänkan i torsdags som då var under 8. Antar att vår packade väska får stå i hallen och vänta så får vi se om vi åker. Ingen ide med att åka om hon andas "rent" Men det kan ju vända innan dagen är slut.
    Men även om hon andas rent idag så tycker jag du ska kontakta en barnläkare imorgon för berätta vilka symtom hon har. Även fast det förhoppningsvis är över för denna gång är det bättre att ha det nerskrivet i journalen till nästa gång det händer, då är ju chansen större att hon får medicin den gången.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-27 12:39:01 följande:
    Men även om hon andas rent idag så tycker jag du ska kontakta en barnläkare imorgon för berätta vilka symtom hon har. Även fast det förhoppningsvis är över för denna gång är det bättre att ha det nerskrivet i journalen till nästa gång det händer, då är ju chansen större att hon får medicin den gången.
    Ja, jag ska ringa barnmott direkt imorgon och prata med dom. eftersom vi går på utredning för viktnedgång känner jag att de behöver få veta att hon bara ätit 1-2 flaskor välling i 5dagar. Vet inte om det gör något eftersom hon gått ner i vikt pga att hon varit sjuk. Sen tänkte jag även berätta om hennes andningsbesvär som hon haft för som du skriver så är det ju viktigt att de har det i journalerna om vi någon gång ska få bukt med det.
    Händer det här igen och det är som alla skriver att man måste åka in flera gånger med andningsbesvär för att få medicin så behövs det ju verkligen skrivas ner i hennes papper annars kan det ju dröja evigheter innan man får bukt på problemen. Det verkar som om  hon får dessa besvär vid varje förkylning också.
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-02-26 22:03:52 följande:
    I går blev jag så less på sambon som vill väl men det blir så fel, när det gäller sonen. Han tycker synd om sonens begränsade meny så ibland "sticker han till" honom saker som typ havreflingor mm och jag blir lika arg varje gång.
    Jag har försökt säga att ju fler ggr du gör så desto mer van blir han ju att han får "andra" saker än det han ska ha. OM han bara får "sin" mat så kommer han ju vara van vid det och inte fråga efter något annat...

I går hade han gett honom 3-5 st havreflingor som t o m var vetekli i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Sonen var givetvis röd om kinderna i går och lite svullen om magen (eftersom han fortfarande är lös i magen efter magsjukan så lär det väl inte sätta sig som förstoppninng denna gång ändå). Försökte prata med honom och han förstod väl men jag blev så less på att aldrig få ett ordentligt "ja jag ska vara jättenoga"

I dag gjorde jag då en sak som eg är sonen som råkar ut för men samtidigt så är det ju sonen som råkar ut för det gång på gång ändå. I dag när vi skulle köpa lördagsgodis ås brukar vi köpa utan glukossirap, finns på en affär i närheten men vi brukar köpa hem så vi har några paket som han får några st av varje lördag.

Denna gång köpte jag vanligt godis med glukossirap i...sonen åt bara 3-4 bitar, sedan ville han inte ha mer, utan ville ha sitt vanliga godis (utan glukossirap) som han givetvis fick. I kväll var han ILLRÖD på kinderna.  Sambon var inte hemma när han åt godiset...

När sambon kom hem så bar jag dit E och sa "kolla så han ser ut, han åt 3 BITAR godis, sen ville han inte ha mer och ändå ser han ut såhär!!! Vi FÅR Inte ge honom nåt med vete i..."
    Tror och hoppas att han fattar nu!! Jag sa att han är ju jättekänslig..."jo det är nog så" var hans svar då

Tänkte att om  han verkligen får svart på vitt så kanske det går in bättre, vet inte annat vad man kan göra?!?
    OT vad gäller ditt inlägg (där jag VERKLIGEN förstår din frustration!); vilket godis är det ni köper som är fritt från glukossirap?
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-02-27 13:56:01 följande:
    OT vad gäller ditt inlägg (där jag VERKLIGEN förstår din frustration!); vilket godis är det ni köper som är fritt från glukossirap?
    Ekorrens ekologiska smågodis. Det finns sorter MED glukossirap OCH med vetemjöl i så väldigt viktigt att läsa på. De två sorter vi hittat som inte innehåller det är "smågodis vilda bär" samt "smågodis syrlig blandning". Riktigt goda faktiskt!

Jag är ju en godisgalning och dessa kan jag äta utan problem!! Lite hårdare än "vanligt" godis men annars smakar det likadant!
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-27 12:35:27 följande:

Johanna har haft 4 lunginflammationer och det högsta CRP(snabb sänka)  hon haft var 11. Beror lunginflamamtionen på virus så stiger inte sänkan. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden