• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-03-10 15:25:36 följande:
    Jag tror det är samma på alla, när man väl varit i kontakt med vården angående "problem" så är det undantaget i försäkringen... Men det brukar vara undantaget i kollektivförsäkringar har jag hört, kolla med Miralicia, har för mig att hon hade det "problemet" med sin dotter. Är själv inte så insatt.

Sen har man ju inget att förlora på att försöka med Länsförsäkringar. Undrar också varför försäkringen inte skulle gälla för allergier eftersom ni skickade in papprerna innan ni varit i kontakt med sjukvården! Där kan ni ju faktiskt vara lite påstridiga, med alla rätt.

Och det är precis därför man alltid ska helförsäkra barnen dag 1 och aldrig kan byta försäkringsbolag. Alltså byter ni med dottern nu så är det nya villkor och har hon då problem dokumenterade så följer de med och ingår inte i nya försäkringen.
    De är inte snälla de där försäkringsbolagen...
    Tänkte inte på det ang dotterns försäkring, att hon kan bli nekad hos annat bolag nu. *suckar*
    Skit också rent ut sagt!! Vi skulle ju ha försäkrat honom dag 1, men det kom hela tiden saker mellan och helt plötsligt var vi mitt uppe i sjukdomshärvan i julas och vi kastade in ansökan i januari innan det skulle braka iväg alldeles. Men handläggningstiden har varit lång tycker jag och det har ju hunnit mellan en massa saker.   Men varken allergierna eller ev förkylningsastman visste vi något om när pappren skickades in. Får väl ringa dem och fråga lite hur de ser på den saken. Det "enda" han hade när papprena lades på lådan var eksem och att han fått antibiotika för lunginflammation.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Jaramla

lillskruttet: vart bor du? i göteborg är tex alla barn försäkrade (konsekvens av backabranden) och det går att få ut ersättning för vissa saker. en vän till mig har en dotter med downs syndrom som de ju inte kunnat försäkra men de har fått ut ersättning på kommunens försäkring till hjälpmedel och omkostander iaf. täcker säkert sämre än en "egen" men bättre än inget...

• LillSkruttet
    Jaramla skrev 2011-03-10 17:26:41 följande:
    lillskruttet: vart bor du? i göteborg är tex alla barn försäkrade (konsekvens av backabranden) och det går att få ut ersättning för vissa saker. en vän till mig har en dotter med downs syndrom som de ju inte kunnat försäkra men de har fått ut ersättning på kommunens försäkring till hjälpmedel och omkostander iaf. täcker säkert sämre än en "egen" men bättre än inget...
    Bor i Västerås. Ja, det är just omkostnader till följd av hans problem som jag hade velat ha skydd för. Minskat inkomsbortfall om man spenderar tid på sjukhus emellanåt osv. Men jag vet inte om att något automatiskt skydd finns här. Det måste jag nog teckna en försäkring för själv......och med facit i hand hade det varit superviktigt att vi skickat in papprena samma dag han föddes...och inte hade väntat till i januari när han var 4 månader.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • trållmor

Idag har vi varit och träffat våran underbare läkare! Tänk, jag har bara lovord om honom, och det är sällan jag har den inställningen om en läkare (särskilt efter åren i Göteborg ). Han bytte ut barnens astmamediciner och så fick de inhalatorer istället, och jäklar vilken skillnad!!!

Det bästa var ändå att Neelah fick ett jättekraftigt anfall just där inne hos honom, ganska precis efter han lyssnat på hennes lungor och konstaterat att "det lät ju inte så där jättefarligt" och därefter konstaterade han ganska krasst, med väldigt stora ögon på Neelah, om hur snabbt de kan skifta i andningen och bli jättedåliga (vilket jag försökt förklara för alla, men ingen lyssnat på).

Han skrev ut medicin som vi kan ta med till förskolan, och sa att om de ifrågasätter Timons vikt nåt mer så kan de ju ringa upp till honom så kan han visa svart på vitt att Timon går upp i vikt hemma, men inte när han är på förskolan, så NÅT är det ju där. Precis som vi redan misstänker! Skönt att faktiskt ha upptäckt ett samband tillsammans med läkaren, och att han står på vår sida. Och det bästa av allt så skulle han självklart skriva sin del av läkarintyget till vårdbidragsansökan (tillsammans med Timons epilepsiläkare, som bara ville skriva sin del om epilespin). Så nu vet vi att vi har läkarna bak i ryggen helt och hållet när vi skriver vår ansökan!!!

Skönt det känns med sådana här dagar {#emotions_dlg.flower}

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79
    trållmor skrev 2011-03-10 19:56:41 följande:
    Idag har vi varit och träffat våran underbare läkare! Tänk, jag har bara lovord om honom, och det är sällan jag har den inställningen om en läkare (särskilt efter åren i Göteborg ). Han bytte ut barnens astmamediciner och så fick de inhalatorer istället, och jäklar vilken skillnad!!!

Det bästa var ändå att Neelah fick ett jättekraftigt anfall just där inne hos honom, ganska precis efter han lyssnat på hennes lungor och konstaterat att "det lät ju inte så där jättefarligt" och därefter konstaterade han ganska krasst, med väldigt stora ögon på Neelah, om hur snabbt de kan skifta i andningen och bli jättedåliga (vilket jag försökt förklara för alla, men ingen lyssnat på).

Han skrev ut medicin som vi kan ta med till förskolan, och sa att om de ifrågasätter Timons vikt nåt mer så kan de ju ringa upp till honom så kan han visa svart på vitt att Timon går upp i vikt hemma, men inte när han är på förskolan, så NÅT är det ju där. Precis som vi redan misstänker! Skönt att faktiskt ha upptäckt ett samband tillsammans med läkaren, och att han står på vår sida. Och det bästa av allt så skulle han självklart skriva sin del av läkarintyget till vårdbidragsansökan (tillsammans med Timons epilepsiläkare, som bara ville skriva sin del om epilespin). Så nu vet vi att vi har läkarna bak i ryggen helt och hållet när vi skriver vår ansökan!!!

åh det är ju underbart när man träffar  såna där ovärderliga människor som verkligen är gjorda för det jobb de har!!!
  • trållmor

Sen har jag ett outlöst recept på Neocate LCP om det är någon som vill att jag hämtar ut det? Det kostar ju 120 kr, eftersom det är en livsmedelshänvisning, plus frakten (tror Schenker blir billigast). Totalt 12 burkar.

• Kavat
    trållmor skrev 2011-03-10 19:59:28 följande:
    Sen har jag ett outlöst recept på Neocate LCP om det är någon som vill att jag hämtar ut det? Det kostar ju 120 kr, eftersom det är en livsmedelshänvisning, plus frakten (tror Schenker blir billigast). Totalt 12 burkar.
    Mithrandil!?!
  • Tibell

Trållmor : underbart att höra :) en liten nyfiken fråga . Vilka inhalationer fick de nu? Och vilka har de haft innan ?

Själv har jag sååå ont i magen och vill bara krypa ur mitt skin :( känns precis som allergimage så något knas måste jag ha fått i mig. Problemet är att jag inte har någon aning.
    Det kom i samband med middagen då jag åt Findus färdigrätt kyckling curry. Men den åt jag senast i söndags utan att reagera :(
    Nu ska jag krypa tillbaka i fosterställning och hoppas att set släpper :(

• Kavat
    trållmor skrev 2011-03-10 19:56:41 följande:

Det är så härligt när man känner att läkaren för en gångs skull är på rätt plats.

Ler lite när jag läser om Neelah och att hon fick astma-anfall rätt tid och plats. Så har det ju varit med liten, han har lyckats spy kaskader, fått panik-skrikattacker och blivit blå för hans reflux "spökat" mm när vi varit på bvc, läkare mm till skillnad från lilleman som alltid var nöjd och glad när vi var iväg och ingen trodde oss..
    Det underlättar helt klart att saker händer på rätt plats.
  • trållmor
    Kavat: jaa, jag tänkte också på henne

älsklingen (även om jag mest bara kallar gubben för det ): de har haft vanlig Ventoline innan, och fick Airomir nu. Tror att det är samma som du har, den med ankan.
Svar på tråden Allergitråden