• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-10 20:05:05 följande:
    Trållmor : underbart att höra :) en liten nyfiken fråga . Vilka inhalationer fick de nu? Och vilka har de haft innan ?

Själv har jag sååå ont i magen och vill bara krypa ur mitt skin :( känns precis som allergimage så något knas måste jag ha fått i mig. Problemet är att jag inte har någon aning.
    Det kom i samband med middagen då jag åt Findus färdigrätt kyckling curry. Men den åt jag senast i söndags utan att reagera :(
    Nu ska jag krypa tillbaka i fosterställning och hoppas att set släpper :(
       Denna?

www.findus.se/produkter/enportionsratter/wardshus/kycklingfile-curry/

stärkelse? skummjölk?
  • Tibell

En vortex :) ja den har vi till våran stora dotter. På våran lilla hjälpte den aldrig så hon har just nu en pariboy!
    Hoppas airomiren ska hjälpa bättre :)
    Hur ser Neelahs anfall ut ? Bella ( minstingen) får aldrig regelrätta anfall utan är istället ständigt andingspåverkad när hon är astmasjuk och får indragningar väldigt lätt.. Räcker att hon äter :(

• trållmor
    Kavat: (jag kan tydligen inte citera längre). Det var så himla härligt att se läkaren reaktion! Även om han inte direkt har tvivlat på oss innan, så har man ju träffat ett gäng med "läkartvivlare", så det var så himla skönt att det hände just där och då.

Mattis kaskadspyor hände ju heller aldrig framför någon läkare, utan det var ju bara en klapp på huvudet och de typiska fraserna "men lilla vännen, barn spyr ju. Var det ingen som talade om det för dig innan du blev gravid?"
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

K kavat : ja den är det! Men tror ändå inte den är den skyldiga..
    Om man drar upp allt jag ätit så ser det ut såhär : glutenfri musli ( den gula ),glutenfria kakor ( kex med chokladöverdrag) mjölk , Findus rätten, risifrutti och kanske 2 koppar varm chokladmjölk.
    Allt detta har jag ätit innan utan att reagera så här kraftigt :( får visserligen alltid lite ont efter chokladmjölken och risifruttin men aldrig såhär. Kan inte ens gå upprätt ..

• trållmor
    älsklingen: Neelah ser ut som att hon inte får luft, inga typiska indragningar alltså (som jag såg på Drottning Silvias sjukhus när jag låg inlagd med Timon, vet inte om indragningar kan se olika ut). Och det skorrar och knastrar när hon kämpar för att få luft
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-10 20:15:03 följande:
    K kavat : ja den är det! Men tror ändå inte den är den skyldiga..
    Om man drar upp allt jag ätit så ser det ut såhär : glutenfri musli ( den gula ),glutenfria kakor ( kex med chokladöverdrag) mjölk , Findus rätten, risifrutti och kanske 2 koppar varm chokladmjölk.
    Allt detta har jag ätit innan utan att reagera så här kraftigt :( får visserligen alltid lite ont efter chokladmjölken och risifruttin men aldrig såhär. Kan inte ens gå upprätt ..
    Men äter du så mycket laktos på samma dag vanligtvis utan att reagera?

Kolla med Findus ang stärkelsen? Kan ju vara vete, även om jag inte tror det... Men nu är ju glutenfri-gränserna ändrade  så man vet aldrig vad som är glutenfritt eller inte längre utan att kontrollera innehållsförteckningen. Jag kan inte äta "glutenfritt".

Hoppas kakorna var utan vetestärkelse?
  • ViFrånLandet

Måste höra med er som har astmabarn... ger ni dem medicin om de bara bubblar i luftrören? Gabriel har under en längre tid varit slemmig i luftrören, det bubblar och rosslar i princip hela tiden när han är vaken (på nätterna vet jag inte då har börjat sova hela nätter i sitt rum). Han försöker hosta upp det då och då men lyckas aldrig, eller om han hinner svälja det, vad vet jag? Slemlösande medicin funkar vilket fall inte... Kan pulmicort eller airomir funka tror ni? Vill inte medicinera i onödan...

• Tibell

Japp kakorna var utan vetestärkelse.. Det var det första jag kollade när jag kom hem!

Jo jag brukar kunna äta en del mjölk/laktos utan att reagera. Kanske lite mer gaser och öm mage men inte på långa vägar som idag. Efter middagen fick jag så ont att jag bara skakade och kallsvettades.
    Kom 5 min efter att maten var uppäten

• Tibell

ViFrånLandet : jag undrar precis samma sak. Nu står ju redan Bella på underhållsdos men rosslar ändå...

• trållmor
    ViFrånLandet: vi vill heller inte ge medicin i onödan, och efteråt så känns det som att vi ändå väntat för länge med att medicinera Jag har jättesvårt att beskriva hur våra barns anfall ser ut, men vi har gett när vi har sett att de har svårt att andas. Självklart har besluten varierat om hur dåliga de har varit, men oftast har vi väntat för länge (tror och tycker jag själv). För oss har det varit att vi hela tiden har hoppats på att det ska gå över, men så har det inte gjort det ändå.
Svar på tråden Allergitråden