• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Ser att halva mitt inlägg till dig kavat har försvunnit ?
    Jo jag tänkte att det kanske blivit fel vid tillverkningen av findusen och att det råkat yra ner vete ?
    Jag kommer hur som inte våga testa igen :(

• mithrandil

LillSkruttet: Vi har skandia till alexander, men när amanda föddes kände vi att vi ville byta till trygghansa istället. för skandia har bara sjukdomsförsäkring fram tills att man fyller 26, medans trygghansas följer med även i vuxen ålder. Men bara för att alex hade eksem så fick vi undantag på eksem, allergi och astma så vi behöll skandia och tog skandia till amanda också. tror tyvärr alla är svåra på sånt där.

K Kavat: Jag har hittat en privat barnklinik i halmstad, ska ringa dit imorn och prata med dom. beskriva hur allt sett ut kring amanda med olika diagnoser från alla olika läkare och om mjölkallergi och dålig viktuppgång och allt. Hoppas på att de kanske kan hjälpa oss och att man har tur så man kan få en tid nästan omgående så kanske man kan få recept därigenom.

behöver gå med båda barnen också, alexanders eksem är helt hysteriska. ingenting vi gör får bort dom.
    De är bleka och fina på morgonen men illröda när jag hämtar från dagis. Sen klagar han på att han har ont i magen var och varannan dag. idag jäste magen upp och han sa han hade ont i den och han skrek som en tok när jag skulle torka av kinderna efter maten?

Angående amanda, vad tycker ni att jag ska ta upp om henne när jag ringer?
    Försöker klura ut vad jag vill säga för annars kommer jag säkert missa hälften som vanligt.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-10 20:53:52 följande:
    LillSkruttet: Vi har skandia till alexander, men när amanda föddes kände vi att vi ville byta till trygghansa istället. för skandia har bara sjukdomsförsäkring fram tills att man fyller 26, medans trygghansas följer med även i vuxen ålder. Men bara för att alex hade eksem så fick vi undantag på eksem, allergi och astma så vi behöll skandia och tog skandia till amanda också. tror tyvärr alla är svåra på sånt där.

K Kavat: Jag har hittat en privat barnklinik i halmstad, ska ringa dit imorn och prata med dom. beskriva hur allt sett ut kring amanda med olika diagnoser från alla olika läkare och om mjölkallergi och dålig viktuppgång och allt. Hoppas på att de kanske kan hjälpa oss och att man har tur så man kan få en tid nästan omgående så kanske man kan få recept därigenom.

behöver gå med båda barnen också, alexanders eksem är helt hysteriska. ingenting vi gör får bort dom.
    De är bleka och fina på morgonen men illröda när jag hämtar från dagis. Sen klagar han på att han har ont i magen var och varannan dag. idag jäste magen upp och han sa han hade ont i den och han skrek som en tok när jag skulle torka av kinderna efter maten?

Angående amanda, vad tycker ni att jag ska ta upp om henne när jag ringer?
    Försöker klura ut vad jag vill säga för annars kommer jag säkert missa hälften som vanligt.
    reaktionerna på välling/nutramigen.
    andningsbesvären 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

trållmor: Ja tack! du hade ju verkligen varit en ängel om du ville!
    Då vore ett stort problem löst. spelar ingen roll vad frakten kostar, kosta vad det kosta vill.

• trållmor
    mithrandil skrev 2011-03-10 21:01:11 följande:
    trållmor: Ja tack! du hade ju verkligen varit en ängel om du ville!
    Då vore ett stort problem löst. spelar ingen roll vad frakten kostar, kosta vad det kosta vill.
    Kolla, fl godkände att jag citerade

Jag kan inboxa dig, det är ju alltid skönt att ha ett litet lager även om man får utskrivet. Som man ser här i tråden så är det ju inte alla det funkar smidigt för
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-03-10 20:11:39 följande:
    En vortex :) ja den har vi till våran stora dotter. På våran lilla hjälpte den aldrig så hon har just nu en pariboy!
    Hoppas airomiren ska hjälpa bättre :)
    Hur ser Neelahs anfall ut ? Bella ( minstingen) får aldrig regelrätta anfall utan är istället ständigt andingspåverkad när hon är astmasjuk och får indragningar väldigt lätt.. Räcker att hon äter :(
    Leo har också fått en Vortex, den med lilla gula ankan. Han HATAR den...jag får blåhålla honom för att få honom att inhalera. Idag på morgonen fick jag dock storasyster att avleda uppmärksamheten lite och då gick det bättre. Men det är svår att få honom att ta rejäla andetag, han andas ut rejält men tar små andetag in. Vet inte om han får i sig all medicin som han ska. Dock tycker jag idag att han faktiskt låter lite bättre. Han har nu fått pulmicort sedan i tisdags kväll, och airomir sedan i fredags (var 3-4:e timme). Läkaren sade att vi skulle fortsätta med airomir så länge han rosslade, liksom med pulmicort 2 puffar 2 ggr/dag. Sedan när han blev bättre skulle vi trappa ut pulmicorten. När han var symtomfri skulle airomiren bort och pulmicorten fasas ut i lägsta dos för att sen tas bort. Men nästa gång han blir förkyld skulle vi köra på direkt igen.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-10 21:01:10 följande:
    reaktionerna på välling/nutramigen.
    andningsbesvären 
    ja, det måste jag ju.

Sen tänker jag även fråga varför jag blev ordinerad att ge lillan 4 puffar om gången och varför jag inte skulle ge pulmicorten vi fick utskrivet. De kan ju kanske inte svara på det, men de kan ju säga om det låter vettigt.

Dietist? Är det bra att ha en sån?

Lillskruttet: Skönt att det börjar reda sig!
    Passar ankmasken er kille? tycker den sitter lite väl löst på amanda om man jämför med den vi fick låna på barnakuten.

trållmor: Har svarat.
    Kan inte tacka tillräckligt många gånger.
  • ViFrånLandet

Kom på att jag har en till fundering.. Tror jag skrev för någon vecka sen att vi skulle få remiss till barnmottagningen för att vaccinera lilleman, har ännu inte fått någon tid så ska ringa och höra så fort jag får lite tid över, men ger de bara vaccinet där eller pricktestar de och så först? Någon som vet? Tänkte om jag ska be dem ta en hel panel i så fall...

• LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-10 21:34:20 följande:
    ja, det måste jag ju.

Sen tänker jag även fråga varför jag blev ordinerad att ge lillan 4 puffar om gången och varför jag inte skulle ge pulmicorten vi fick utskrivet. De kan ju kanske inte svara på det, men de kan ju säga om det låter vettigt.

Dietist? Är det bra att ha en sån?

Lillskruttet: Skönt att det börjar reda sig!
    Passar ankmasken er kille? tycker den sitter lite väl löst på amanda om man jämför med den vi fick låna på barnakuten.

trållmor: Har svarat.
    Kan inte tacka tillräckligt många gånger.
    Emellanåt tycker jag masken känns för liten, för när han skriker och krånglar (vilket är oftast när han ska inhalera) så får han lätt ut underläppen utanför masken. Samtidigt klämmer den åt hårt om hans lilla näsa när jag måste hålla hårt för att han inte ska slå undan den. Men samtidigt när han inte gapar hejvilt så sitter masken från strax över haan och upp till näsryggen alldeles under ögonen, så större mask skulle inte funka heller. Vet inte hur pass tätt man behöver hålla den, men jag försöker sluta åt rätt ordentligt de få andetag det ändå handlar om. PÅ akuten fick vi aldrig testa någon Vortex, där inhalerade han vätska (adrenalin, ventoline) i någon sorts nebulisator...
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • trållmor

Nu får jag inte citera igen

Det finns olika storlekar på ankorna. Den minsta är gul, den snäppet större är orange. Vi fick den minsta till Neelah idag, och den orangea till de andra Sen såg jag att det fanns ännu större storlekar också

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden