• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor

Jo, Neelah är alldeles för liten för den orangea masken Och era är väl yngre än Neelah? Hon är född dec -09.

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • mithrandil
    trållmor skrev 2011-03-10 21:52:34 följande:
    Nu får jag inte citera igen

Det finns olika storlekar på ankorna. Den minsta är gul, den snäppet större är orange. Vi fick den minsta till Neelah idag, och den orangea till de andra Sen såg jag att det fanns ännu större storlekar också

Amandas är också gul. tror det stod att den var från 1-2år.

Lillskruttet: Jaha.. samma problem som här då. när hon skriker och fäktas så lyckas hon alltid skapa glipor.
    var därför jag trodde att vår var för stor. den vi lånade med oss hem från sjukhuset var annan form på och slöt tätt på ett helt annat vis. Den var mycket bättre.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mela78

Hur är det mer er. Är ni "nervösa" när andra lagar mat eller bakar till er med allergi eller era allergiska barn?

Vi ska på kalas i helgen och värdinnan efterfrågade recepttips. Vet att hon har rätt så goda kunskaper och erfarenhet av allergi, dock inte samma som våra, varför sitter jag här och är nervös över egentligen? 

• trållmor
    Mela78 skrev 2011-03-10 22:02:12 följande:
    Hur är det mer er. Är ni "nervösa" när andra lagar mat eller bakar till er med allergi eller era allergiska barn?

Vi ska på kalas i helgen och värdinnan efterfrågade recepttips. Vet att hon har rätt så goda kunskaper och erfarenhet av allergi, dock inte samma som våra, varför sitter jag här och är nervös över egentligen? 
    Åhh, jag får citera igen Det här blir nog det sista inlägget från mig ikväll, för fl vill inte ha mig här

Som svar på din fråga så är jag jättenervös faktiskt. Jag dubbelkollar och frågar, och försöker smyga med det
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mela78
    trållmor skrev 2011-03-10 22:04:26 följande:
    Åhh, jag får citera igen Det här blir nog det sista inlägget från mig ikväll, för fl vill inte ha mig här

Som svar på din fråga så är jag jättenervös faktiskt. Jag dubbelkollar och frågar, och försöker smyga med det
    Skönt att höra faktiskt! Jag har varit öppen denna gången med att jag är nervös och att jag gärna dubbelkollar om de inte är helt garanterat säkra.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-10 22:02:12 följande:

Just för att du själv inte har någon kontroll över om hon råkar göra ett misstag. Alla kan vi göra våra misstag.
    Min svärbrors tjej är nötallergisk och hon brukar faktiskt ofta be att få innehållsförteckning när hon äter borta, kan hon inte få den så tar hon med sig egen mat. Men nu blir hon ju allvarligt sjuk om hon får i sig nötter så kanske är därför hon är extra petig, men jag hade kanske också varit det när det gällde mina barn. Man vill ju inte de ska behöva plågas.

Om det känns fel för er, ta med er eget!
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-10 22:06:12 följande:
    Just för att du själv inte har någon kontroll över om hon råkar göra ett misstag. Alla kan vi göra våra misstag.
    Min svärbrors tjej är nötallergisk och hon brukar faktiskt ofta be att få innehållsförteckning när hon äter borta, kan hon inte få den så tar hon med sig egen mat. Men nu blir hon ju allvarligt sjuk om hon får i sig nötter så kanske är därför hon är extra petig, men jag hade kanske också varit det när det gällde mina barn. Man vill ju inte de ska behöva plågas.

Om det känns fel för er, ta med er eget!
    Känner att hon har så pass koll att jag inte behöver gardera mig, men nervositeten sitter där iallafall. Vi har kalasat där flera gånger, men då har hon bjudit på köpta kakor. Skillnad när det är hembakt.
    Det händer att vi tar med bullar och kakor för att gardera oss. Likaså om vi misstänker att det kommer att bjudas på godis, de flesta brukar köpa plockgodis vilket är helt uteslutet att vi ens skulle tänka på till barnen. Och efter senast kommer jag ta med mat även när vi ska till svärfar.
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-10 22:10:15 följande:
    Känner att hon har så pass koll att jag inte behöver gardera mig, men nervositeten sitter där iallafall. Vi har kalasat där flera gånger, men då har hon bjudit på köpta kakor. Skillnad när det är hembakt.
    Det händer att vi tar med bullar och kakor för att gardera oss. Likaså om vi misstänker att det kommer att bjudas på godis, de flesta brukar köpa plockgodis vilket är helt uteslutet att vi ens skulle tänka på till barnen. Och efter senast kommer jag ta med mat även när vi ska till svärfar.
    Ja jag börjar förstå att det är en hel del man måste tänka på om man har barn med allergi.
    Saker jag aldrig någonsin funderat över innan.
    Jag har inte så stor koll på alla här ännu.. vad har dina barn för allergier?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-03-10 21:01:10 följande:
    reaktionerna på välling/nutramigen.
    andningsbesvären
    mithrandil,

+

att hon inte gått upp men att hon går upp på mjölkfritt
    Hade hon utslag/eksem?
    Fler symptom på mjölk?
    Förstoppad nu och du behöver ersättning NU
    -att du gärna vill vänta med att provocera tills hon mår bra, men behöver Neocate fram tills dess

Och du stå på dig!

(Tänk på att även om du får Trållmors Hjärta Neocate så tar det kanske 1-2 veckor för livsmedelshänvisningen brukar tar några dagar och sen tar det ytterligare ca 4 dagar om man skickar med Schenker + att helg inte räknas med Schenker. Jag har en burk här om du vill ha dessförinnan. Vågar dock inte ge bort ytterligare för jag har inte hemma och när jag ringde idag hade jag inte fått livsmedelshänvisningen ännu.. Trodde den var ok:ad så kunde du fått fler från mig. Vet att jag får den då dietisten rekomenderade och "godkände" och gav mig en burk Neocate, men vet också att alla läkare på barnmottagningen var sjuka/tjänstlediga förra veckan så jag vet inte när jag får den eftersom en läkare måste skriva på...)
  • Allrona

Vi hade sån mask med anka förut sen gick den sönder och vi fick en ny mask som inte är en anka men som är mycket mjukare och sluter tätt bättre. Så om inte ankmasken funkar bra be om en annan!

Svar på tråden Allergitråden