• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-25 12:15:57 följande:
    Inte vad vi vet. Hon har ju reagerat mot enago välling och gröt men vi tänkte att det berodde på penicillinet eller att hon fick för många mål. Mjölkallergi är det enda vi har konstaterat.

Tack för tipset om broccoli, ska mosa lite och se om hon äter.
    Leverpastej är det mycket järn i (om resten funkar i förstås.) Arboga har en glutenfri och mjölkfri, märkt glutenfri, som man kan skära i bitar och ge. Här äts även Scans bredbara.

Men det var ju någon som kommenterade det nyss ju.

TRÅLLMOR, Tål Neelah Scans bredbara leverspastej?

Jag äter det och ammar min son och han verkar superkänslig mot mjölk och den är ok (tror jag. )
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-03-25 12:18:40 följande:
    Fick listan från köket idag. Det jag reagerade var att det stod sockerkulör ( soya )
    Vad är det och vad används det till ??
    säkerligen colloritsoya
  • tes 75
    t0va skrev 2011-03-25 10:03:56 följande:
    K Kavat, eller någon annan. Nu har vi varit utan havre, vete och allt egntligen sen i söndags kväll. Hur lång tid ska man räkna med att det tar innan magen är ok igen ifall han reagerar på något sådant? Gav katrinplommon i onsdags och då satte det fart på magen, men det är samma konsistens och stinker vidrigt. 

Ni som kanske har eller haft små barn, ifall vi inte ska ge vete, soja eller liknande så får vi ta bort rånen, vad kan man ge istället. Tänker främst på något han kan pyssla med medans vi fikar på mammagruppen. Alla andra barnen äter vanlig mat och sen rån och han sitter där med sin flaska och inget mer.

Vi testade majskrokar men han gillade inte det, ska vi kanske göra ett försök till eller är de inte heller rena från allt. Majs är jag rätt övertygad om att han kan äta, men allt annat känns så förvirrande. Han är 7månader så det får ju vara något lättätet. Jag kanske kan baka något bröd han kan få små bitar av och mumsa. 
    vi kör med Oldas risbröd & Vårgårdaris som terapipyssel. Särskilt Oldas risbröd är jättebra som "kex" eftersom de smälter så fort i munnen. sedan har ju både semper & hipp små riskakor, där sempers är tjockare & mer svårsmälta än Hipps.
  • Kavat

mithrandil

Tillägger att glutenintolerans är ärftligt (10-15%), med tanke på din mamma, så bör både du och barnen kollas noga!

Har hört om familjer där typ mormor, mamma och barn har glutenintolerans eller att bara en har det, så väl värt att kolla även din mage med tanke på vad du berättade för mig!!!

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-25 12:58:47 följande:
    vi kör med Oldas risbröd & Vårgårdaris som terapipyssel. Särskilt Oldas risbröd är jättebra som "kex" eftersom de smälter så fort i munnen. sedan har ju både semper & hipp små riskakor, där sempers är tjockare & mer svårsmälta än Hipps.
    Vårgårda rispuffar, eller Friggs osaltade ekologiska riskakor bör funka också!
  • trållmor

Vi har inte använt någon annan leverpastej än Arbogas mjölk- och glutenfria, så jag törs inte svara på frågor om andra märken

Oldas risbröd ger vi också, istället för rån/kex

Och sen upptäckte vi till vår stora glädje att det finns ett märke som heter Småfolk, tror det är nåt dotterbolag till Semper. De hade morotssstavar, som såg ut lite som ostbågar men raka och fyrkantiga, och hade samma konsistens. Till vår lycka så funkade de, och barnen formligen älskade dem!!! Ett tips till alla multiallergiker i tråden för det perfekta fredagsmyset

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-25 11:39:58 följande:
    När vi pratade med dietisten så sa hon att vi skulle försöka få i amanda mycket järn.
    Är det så att barn med komjölksallergi får i sig förlite järn då?
    Vi var på vc idag igen och fick dubbelsidig öroninflammation konstaterad igen så nu är det ny penicillinkur. dessutom låg hon på 100 i hb så vi skulle även ge vitamintillskott. men gör man verkligen det till barn som är 9mån?
    Vid den första kostregistreringen vi gjorde fick min dotter i sig för lite järn. Vår dietist rekommenderade att vi skulle ge henne mer nätkött och nötfärs.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-03-25 14:21:03 följande:
    Vid den första kostregistreringen vi gjorde fick min dotter i sig för lite järn. Vår dietist rekommenderade att vi skulle ge henne mer nätkött och nötfärs.
    Ha ha, inte nÄtkött utan NÖTkött
  • LillSkruttet

Har också funderat kring vad man kan ge för litet mums åt Leo nu när jag misstänkt att han reagerar på majskrokarna och jag är tveksam till smörgåsrånen pga vetet som ändå gav utslag på allergitestet även om det var svagt. Såg att riskakorna i barnhyllan var från 8 månader så jag får väl vänta lite eftersom lillkillen inte ens är 7 månader ännu.
    Ska dock göra ett nytt försök med majskrokarna. Han är så fin i eksemen nu, så det är verkligen läge att testa och se vad som händer. Samtidigt drar jag mig lite för det. Sist han fick det blossade ju kinderna upp och han skrek resten av dagen. Sen tog det flera dagar innan eksemen och kinderna lagt sig igen. Inte jättekul direkt. Men samtidigt vet jag att vi ätit ägg ett par dagar på raken då, och han är ju äggallergiker, så kanske han på något vis kommit i kontakt med det alt reagerade luftburet. Så jag vet ju inte 100% att det var majskrokarna, där av att jag "måste" testa igen.

Den 6/4 har vi återbesök på allergimottagningen. Både sonen och dottern ska dit och dottern ska få göra ytterligare ett pricktest då vi misstänker fler allergier än hon tidigare visat positivt för (hon var full i eksem hela förra sommaren och vi får henne aldrig helt eksemfri). Dessutom ska vi följa upp sonens misstänkta förkylningsastma. Utvärdera inhalationerna osv. Sen överblicka matsituationen för honom, samt att jag återigen ska pusha för dietist (läkaren lovade dietistkontakt men vi har inte hört något mer).

Är lite fundersam kring sonens förkylningsastma. Vi har ju nu i 3 veckor gett Pulmicort, samt Airomir (i 4 veckor) och han har fortfarande högsta dos då vi ska trappa ner först när han slutar rossla. Han rosslar lite fortfarande och hostar så där skällande. Blir tokig på att han aldrig får bli HELT bra i luftrören. Vill kunna trappa ut inhalationerna någon gång....Hur lång tid är normalt att de håller på och rosslar?? märkte ju bättring redan på andra dagen med Pulmicorten, men sen har det gått lite upp och ner även om det hela tiden blivit lite bättre. 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Allergitråden