• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    tes 75 skrev 2011-03-25 12:58:47 följande:
    vi kör med Oldas risbröd & Vårgårdaris som terapipyssel. Särskilt Oldas risbröd är jättebra som "kex" eftersom de smälter så fort i munnen. sedan har ju både semper & hipp små riskakor, där sempers är tjockare & mer svårsmälta än Hipps.
    jättetack, riskaka har jag inte ens tänkt på. Vårgårdaris har vi hemma, ska ta och se vad han tycker om det. Banan kan han äta hemma men det blir så kladdigt när vi är borta. 

Hipps kex är från 8månader och det blir theo om 3 veckor så det är ju bara att prova och se.  
  • lolo21

Skriver inte så ofta men läser och lär! Ni är såå duktiga som kämpar allihop {#emotions_dlg.flower}

Min Lova är en helt annan bebis sen jag slutade med mjölk - underbart! idag har jag dessutom hittat mjölkfri choklad, helgen är räddad:)

• Allrona
    lolo21 skrev 2011-03-25 16:16:22 följande:
    Skriver inte så ofta men läser och lär! Ni är såå duktiga som kämpar allihop {#emotions_dlg.flower}

Min Lova är en helt annan bebis sen jag slutade med mjölk - underbart! idag har jag dessutom hittat mjölkfri choklad, helgen är räddad:)
    Vad skönt Solig
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-25 15:15:53 följande:
    Har också funderat kring vad man kan ge för litet mums åt Leo nu när jag misstänkt att han reagerar på majskrokarna och jag är tveksam till smörgåsrånen pga vetet som ändå gav utslag på allergitestet även om det var svagt. Såg att riskakorna i barnhyllan var från 8 månader så jag får väl vänta lite eftersom lillkillen inte ens är 7 månader ännu.
    Ska dock göra ett nytt försök med majskrokarna. Han är så fin i eksemen nu, så det är verkligen läge att testa och se vad som händer. Samtidigt drar jag mig lite för det. Sist han fick det blossade ju kinderna upp och han skrek resten av dagen. Sen tog det flera dagar innan eksemen och kinderna lagt sig igen. Inte jättekul direkt. Men samtidigt vet jag att vi ätit ägg ett par dagar på raken då, och han är ju äggallergiker, så kanske han på något vis kommit i kontakt med det alt reagerade luftburet. Så jag vet ju inte 100% att det var majskrokarna, där av att jag "måste" testa igen.

Den 6/4 har vi återbesök på allergimottagningen. Både sonen och dottern ska dit och dottern ska få göra ytterligare ett pricktest då vi misstänker fler allergier än hon tidigare visat positivt för (hon var full i eksem hela förra sommaren och vi får henne aldrig helt eksemfri). Dessutom ska vi följa upp sonens misstänkta förkylningsastma. Utvärdera inhalationerna osv. Sen överblicka matsituationen för honom, samt att jag återigen ska pusha för dietist (läkaren lovade dietistkontakt men vi har inte hört något mer).

Är lite fundersam kring sonens förkylningsastma. Vi har ju nu i 3 veckor gett Pulmicort, samt Airomir (i 4 veckor) och han har fortfarande högsta dos då vi ska trappa ner först när han slutar rossla. Han rosslar lite fortfarande och hostar så där skällande. Blir tokig på att han aldrig får bli HELT bra i luftrören. Vill kunna trappa ut inhalationerna någon gång....Hur lång tid är normalt att de håller på och rosslar?? märkte ju bättring redan på andra dagen med Pulmicorten, men sen har det gått lite upp och ner även om det hela tiden blivit lite bättre. 
    hostar han skällande?
    Är det verkligen astma då så det inte är falsk krupp?
    Skällande hosta är ju typisk för krupp, medans den inte ska låta skällande om det är astma.
    sa de till oss när sonen låg inne för kruppanfall. han fick andas adrenalin och kortison för att bli av med krupphostan.

kavat: tack, ja leverpastej ger jag henne. hon älskar det.
    Första gången råkade hon få med mjölk i. det var förra helgen så nu vet jag varför hon var som hon var den natten. mjölk står som andra ingrediens på den förpackningen men har sett att den ska finnas mjölkfri.
    får ge massa mat som är mycket järn i och hoppas det vänder.

Alrro: Sa de varför de trodde hon fick för lite järn i sig?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Har inte hunnit in på hela dagen men har nu läst era svar..Tack =)

Denna listan fick jag från köket

Margarin är Carlshamn mjölk fria

Rapsy

Maizena

Salt

Vitpeppar

Rena torkade kryddor

Sockerkulör (soya)

Lök

Vi gör egna biffar och köttbullar med bara salt o peppar (blandfärs)

Hon får inget som är färdigt

Vi har till o med köpt kyckling file och stekt och skärt ner i små bitar även där bara salt o peppar

Ren fisk

Rismjöl gröt

Rasby yoggi  

Vi har bakat bröd från ditt recept

Jag har köpt Carlshamn rismjölk till henne

Gör vi kräm så är det på ren frukt och rismjöl

Vi har också uteslutit tomat

• Tibell

Visst måste det vara den sockerkulören hon reagerat på?
    Hon tål ju inte soja och det är just soja och ägg hon får dessa vatten diarréer av .
    För något annat ser väl inte knas ut ?

Hon bajsade ju som sagt inget igår och idag var det vatten igen =/
    Dessutom har hon mer eksem idag..

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-25 17:10:38 följande:
    Har inte hunnit in på hela dagen men har nu läst era svar..Tack =)

Denna listan fick jag från köket

Margarin är Carlshamn mjölk fria

Rapsy

Maizena

Salt

Vitpeppar

Rena torkade kryddor

Sockerkulör (soya)

Lök

Vi gör egna biffar och köttbullar med bara salt o peppar (blandfärs)

Hon får inget som är färdigt

Vi har till o med köpt kyckling file och stekt och skärt ner i små bitar även där bara salt o peppar

Ren fisk

Rismjöl gröt

Rasby yoggi  

Vi har bakat bröd från ditt recept

Jag har köpt Carlshamn rismjölk till henne

Gör vi kräm så är det på ren frukt och rismjöl

Vi har också uteslutit tomat

Hon är inte känslig för fisken då?
    Vilka dagar äter de fisk och vilka dagar brukar hon vara dålig?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-25 17:12:34 följande:
    Hon är inte känslig för fisken då?
    Vilka dagar äter de fisk och vilka dagar brukar hon vara dålig?
    Nej det tror jag inte. Hon får sej på dagis och den får hon hemma också
Svar på tråden Allergitråden